Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 19-6-2022 om 22:05, weknow zei:

Vooral je Victoria-pruimen kunnen zeer slecht tegen gesnoeid worden! 

Ik weet niet of je deze opmerking van mij wel gelezen en opgepikt hebt??!!

Citaat van Guy De Kinder: Pruimenbomen moeten niet veel gesnoeid worden! In vergelijking met appels en peren kunnen pruimen met veel minder snoei verder. Snoei indien mogelijk zo weinig mogelijk of zelfs niet. Sommige pruimenrassen zoals o.a. 'Reine Victoria' (= 'Queen Victoria') verdragen snoei niet goed en sterven gemakkelijk af.

http://www.houtwal.be/vakartikels/steenfruit/pruimenbomensnoei.htm#:~:text=Pruimenbomen moeten niet veel gesnoeid,goed en sterven gemakkelijk af.

Valt me op dat je toch weer aan symptoombestrijding wilt doen en het toch zoekt in snelle (schijn?)-oplossingen. Kleefband of kleeflaag om de mieren te bestrijden.... Ik zie er geen enkel nut in!! In de eerste plaats zijn de mieren die in je zand leven, zoals je beschrijft, hoogstwaarschijnlijk geheel andere dan de mierensoort die luizen "melkt": in je planten. De mieren die voorkomen bij luizen, zijn alleen maar een gevolg en geven niet echt schade. Ga gerust je eigen gang in eigen tuin, maar advies vragen en het vervolgens negeren geeft me toch ook het gevoel: "Waarom zou ik er zo veel moeite in steken, als een ander het niet zo serieus neemt"?

• Like 1
  • Thanks 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Op 20-6-2022 om 11:52, weknow zei:

"Waarom zou ik er zo veel moeite in steken, als een ander het niet zo serieus neemt"?

Weknow ik neem je berichten zeker serieus en ben er ook dankbaar voor.

Anderen hadden geschreven over kleefstof of kleefband omdat mieren de luizenplaag in stand houden. 

Ik neem iedereen zijn mening of advies serieus en in overweging.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Er zijn toch wel 2 verschillen, advies op langer termijn is inderdaad weinig snoeien, weinig of geen bemesting en bekijken of de boom er in goede omstandigheden staat. Zwakke of bomen met te snelle groei zijn nu eenmaal meer vatbaar.

Op korte termijn was de vraag kan ik er nu nog iets aan doen zonder gevaar voor de rest, het laten gedijen als de aantasting zeer ernstig is zorgt immers voor nog meer verzwakking van de boom (minder bladgroen = minder fotosynthese), er is geen tijdig evenwicht gevormd in zijn pruimelaars tussen luizen en belagers.

Daar was het antwoord lieveheersbeestjes, aangezien de boom buiten staat kan je alleen werken met jonge larven (die kunnen niet wegvliegen) en daar wordt aangeraden als je dat gebruikt, je er ook tijdelijk voor moet zorgen dat er geen mieren de boom ingaan anders werkt dit veel minder efficiënt. (in tegenstelling tot volwassen lieveheersbeestjes worden ze succesvol aangevallen door mieren)

https://www.biogroei.be/larve-van-lieveheersbeestje-tegen-bladluis

Een pruimelaar heeft 2 luizen als belager, De kortstaartluis, 2mm nauwelijks zichtbaar (degene die o.a. zorgt voor de gekrulde bladeren, verdrogen, bloemval) komt het eerst en nadien de melige pruimenluis (daar blijft het blad meestal vlak, maar produceert veel  honingdauw en nadien bijhorende roetdauwschimmel) de laatste is populair bij mieren (de eerste weet ik niet) en wordt actief verdedigd en verplaatst/verspreid naar de beste plaatsen. De meeste mieren in Nederland melken trouwens vaak heel specifieke luizen (hetzij in planten/bomen of onder de grond wortelluizen). Sommige brengen zelfs luizen naar hun nest om ze daar te laten overwinteren en vervolgens in de lente weer naar de waardplant te brengen. In dit geval overwinteren beide luizen via eitjes die in het najaar op de takken worden gelegd, de kans dat ze er volgend jaar terug opzitten is vrij groot.

Hier achter het bedrijf en ook thuis staan gezonde bomen en toch zie ik elk jaar beide luizen in meer of mindere mate verschijnen, er ontstaat evenwel snel een evenwicht en lieveheersbeestjes en soms gaasvliegen zijn talrijk aanwezig. De boom heeft er in dat geval buiten wat gekrulde bladeren en beetje roetdauw op enkele bladeren geen last van en men moet inderdaad niks zelf doen. Deze is +25 jaar

Op elk blad met luizen zit wel een lieveheersbeestje/larve/pop.

IMG_20220620_124115.jpg.34583c1fa942a641e183f252cc5264eb.jpgIMG_20220620_124032.jpg.ec1d4f0911eb73e3740d697ea955374f.jpgIMG_20220620_180338.jpg.d7b125ad5ea89b2ce1ada390a9cd6ed5.jpg

aangepast door redzebra
  • Like 2
  • Thanks 1
  • 1 maand later ...
  • 8 maanden later ...
Geplaatst:

Nadat de pruimenboompjes vorig jaar helemaal onder de luizen zaten hebben we niets gesnoeid en niets bemest. Alles laten rusten en ze staan nu mooi in het blad maar helaas 0 bloemetjes, op alle 4 de boompjes niet. Dat worden geen pruimen dus.

Geplaatst:

Een beurtjaar, dat wil zeggen dat de boom een jaar overslaat met bloesem (nauwelijks bloesem heeft en daarmee dus geen of weinig vruchten geeft)  is bij pruimen normaal. Hoewel er gewoonlijk dan toch wel enkele bloemetjes gevormd worden.

• Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Bedankt Frans. Ik vermoed dat het door vorig jaar komt toen ze helemaal onder de luizen zaten  en op het eind van de zomer er zelfs geen groen blaadje meer aan zat. Alles was bruin en dood.  Ze staan er nu voor het 3e Jaar.

aangepast door Robert56
Geplaatst:
19 uren geleden, Robert56 zei:

Bedankt Frans. Ik vermoed dat het door vorig jaar komt toen ze helemaal onder de luizen zaten  en op het eind van de zomer er zelfs geen groen blaadje meer aan zat. Alles was bruin en dood.  Ze staan er nu voor het 3e Jaar.

Pruimen hebben een aantal jaren nodig voordat ze echt regelmatig kunnen gaan dragen. Na drie jaar mag je hooguit een paar voorproefpruimpjes verwachten.

Waarvan zou jou boompje de voedingsstoffen hebben moeten maken voor bloemknopaanleg....? Normale levensprocessen zijn ernstig verstoord door wat er verleden jaar gebeurde. Boom moet zich serieus herstellen. Stoppen met mesten en liefst weinig of niet snoeien (geldt voor pruimen en kersenen abrikozen) is de beste aanpak die je kon kiezen. 

Geplaatst:

Bedank voor je reactie Frans.
Mesten doen we sowieso niet en al helemaal niet spuiten maar snoeien zal ik toch wel een beetje moeten doen dit najaar. Het zijn leiboompjes en anders is het één oerwoud van takken. Een beetje snoeien zal toch geen kwaad kunnen want anders moet ik volgens jaar wel heel rigoureus snoeien.

Geplaatst:
2 uren geleden, Robert56 zei:

Het zijn leiboompjes en anders is het één oerwoud van takken. Een beetje snoeien zal toch geen kwaad kunnen want anders moet ik volgens jaar wel heel rigoureus snoeien.

Oei.... 3 misverstanden. 

1. Je reageerde nu niet nog eens op Frans. Weknow is aan het woord.  😁

2. Je houdt een boom niet kleiner door te snoeien. Snoeien heeft precies het tegengestelde effect!!! Een pruim gaat nog veel meer takjes vormen en wordt nog veel meer een oerwoud als je het toch doet.  Pruimen zo weinig mogelijk snoeien!!! Alleen als het strikt nodig is....bijvoorbeeld ziek hout of waar takken elkaar in de weg zitten. Als jouw boom nu vol takjes zit, vermoed ik dat dit precies het gevolg is van snoei. Elke knip met de snoeitang levert 2 nieuwe groeipunten en zorgt  dat slapende knoppen lager in de tak ook gaan uitlopen. 

Als je snoeit, dan doe je het ´s zomers het beste en haal je gehele takken weg (niet gaan inkorten!) zodat er - alleen waar nodig - meer licht en lucht in kan. Door later in de zomer op deze manier  te snoeien, bijvoorbeeld na de oogst, is de hevige groeireactie bovendien veel minder. Bovendien voorkom je zo ziekten.

En over je suggestie dat het wel mee zal vallen met ziektegevaar als je 's winters pruimen snoeit, is het antwoord heel duidelijk. Neen...dat zal erg tegenvallen. Je krijgt een vorm van niks en ik durf bijna een wedje aan te gaan dat je boompje als je dat gergeld doet, de 5 jaar niet zal halen en sterft aan loodglans, bacteriekanker of monillia die in het hout slaat. 😶

3. Een pruim laat zich nauwelijks in een leivorm snoeien. De enige vorm die je eventueel zou kunnen proberen is een wat lossere waaier....en zelfs dat zal niet meevallen.  Dat komt doordat de wijze van groeien zich - zelfs met een zeer overwogen snoei - nauwelijks laat sturen. 

Geplaatst:
44 minuten geleden, weknow zei:

En over je suggestie dat het wel mee zal vallen met ziektegevaar als je 's winters pruimen snoeit, is het antwoord heel duidelijk.

Ik weet niet wie dat heeft gezegd  maar ik niet in elk geval.

Maar de boompjes worden te hoog dus die takken zullen er uit moeten. In tegenstelling tot wat mijn buren doen laat ik het er niet op aan komen dat ze gaan klagen dat ze te hoog zijn.

Geplaatst:
2 uren geleden, weknow zei:

Je houdt een boom niet kleiner door te snoeien. Snoeien heeft precies het tegengestelde effect!!! Een pruim gaat nog veel meer takjes vormen en wordt nog veel meer een oerwoud als je het toch doet.  Pruimen zo weinig mogelijk snoeien!!! 

Misschien dat uitzonderingen de regel bevestigen ? Ik weet niet meer wanneer ik hem precies geplant heb. Dat zal ongeveer 10 jaar geleden  geweest zijn maar in ieder geval wordt hij ieder jaar begin september behoorlijk terug gesnoeid. Pruim is Opal.

Opal.thumb.JPG.452fa2af79e482c50e71be0345db7bc0.JPG

• Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
5 uren geleden, Frans zei:

Misschien dat uitzonderingen de regel bevestigen ?

Goed lezen Frans. Ik schrijf dat zomersnoei veel minder een groeireactie geeft en zeg ook iets over hoe je een pruim (in de zomer, liefst na de rijpe vruchten) best snoeit. Desondanks: probeer weinig te snoeien. Beter is uitbuigen waar mogelijk. Een open gestel met licht en lucht is essentieel. Verkeerde snoei en te vanzelfsprekende snoei geeft geen goed resultaat. 

• Like 1

• 4 weeks later...

We hebben ze niet gesnoeid en ook niet bemest en ze zitten weer helemaal onder de luizen, hetzelfde als vorig jaar.

En daarnaast hebben ze ook niet gebloeid, geen enkel bloemetjes dus ook geen pruimen.

Jammer.

aangepast door Robert56
Geplaatst:

Ook als je niet bemest, heb je kans op luizen. Luizen worden aangetrokken door de stikstof. Daarmee maken planten snel waterige scheuten aan. Waar de luizen makkelijker aan kunnen zuigen.

Heb geen kennis van pruimen, maar wel wat vragen:

Hoeveel cm uitgroei heb je met de boompjes per jaar? (voor en na de schutting plaatsen)

Met de schutting, hoeveel uur zon krijgen ze per dag?

Grond soort?

Grondwater stand?

Wat staat er onder de leiboompjes aan onderbegroeiing?
Of is het betegeld?

Fototje van hoe ze er nu bij staan?

Uitgroei tot zeker 50-60 per jaar.

Ze hebben zeker zo'n 8-9 uur zon per dag, schutting staat op de noordkant.Zware kleigrond.  Grondwater op ongeveer 50cm. 

Onder de bomen staan aardbeien die nu helemaar ondergedropen worden door de luizenpies.

Met de appels en peren geen problemen. 

16850080661257490351965113395643.jpg

aangepast door Robert56
Geplaatst:

Duidelijk melige pruimenluis. Zelf ook last van bij mijn Opal, trouwens alleen in jaren dat ik snoei (na de bloei) toepas. Ga voortaan de focus leggen op uitbuigen want snoeien geeft duidelijk geen goede resultaten bij pruimen. Ik sluit mij dan ook volledig aan bij Weknow, op basis van deze ervaring met het snoeien van pruimen opgedaan in de afgelopen jaren.

Geplaatst:
3 uren geleden, tielse flipje zei:

Leiboompjes? Ze zien er niet uit als leiboompjes, graag uitleg hoe je dat ziet.

Gekocht als leiboompjes?

Ja gekocht als leiboompjes en zo zagen ze er een jaar geleden uit en nu na 1 jaar niet snoeien lijkt het wel een bos en weer helemaal onder de luizen en vette smurrie. Eigenlijk is het te vies om langs te lopen. 
We denken er sterk over om afscheid te nemen van de pruimenbomen en hun luizen en alleen nog appels en peren te houden.
20220503_140840.thumb.jpg.3d426cdfa34bf6b993c0033dd0f40bbe.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...