Jump to content

Sierappel struik kweken vanuit zaden

Carlijn

Recommended Posts

Hoi, 

ik heb zaden van mijn sierappel opgekweekt. Eerst in koelkast en daarna op vensterbank :)

Het zijn er 23 tot nu. 

Weet iemand of deze, net zoals bij een normale appel, allemaal verschillend kunnen zijn van de moeder-boom? Worden het dan wel allemaal struiken of is dat ook niet zeker? 
Ik ben van plan ze in een haagvorm te planten en wil dus eigenlijk geen enkel-stambomen. 

groetjes Carlijn

image.jpg

image.jpg

Sierappel groeit in de regel boomvormig en niet struikvormig. Sommige soorten zoals Malus sargentii kunnen uitlopers vormen zodat je iets krijgt wat je als struikvormig zou kunnen omschrijven.

Wat wel kan gebeuren is dat de onderstam kan gaan uitlopen. Bij sierappels gaat het meestal om benaamde soorten zoals 'Red Sentinel' en 'Evereste' en deze worden altijd geënt op een onderstam. Deze onderstam kan gaan uitlopen (wilde scheuten geven). Verwijder je deze scheuten niet dan kan de sierappel een struikvormige habitus aannemen. Heb het gevoel dat dat bij de sierappel op bovenstaande foto het geval is (blad van enkele takken die van onderen komen lijkt ook wat anders te zijn).

Wil je dat jouw zaailingen struikvormig/vertakt gaan groeien dan moet je ze als ze 50--60 cm hoog zijn met tweederde terugsnoeien. De zaailing gaat dan vanuit slapende knoppen uitlopen zodat je meerdere takken krijgt.

Hoi, 

hmm, ik denk niet dat het de onderstam is die uitloopt. Aan deze scheuten zitten nl wel ook sierappels dat heb ik even gecontroleerd. Misschien zijn er meerdere sierappels op 1 onderstam geënt? Geen idee of dat kan. 
Ah, goede tip, dat terugsnoeien ga ik doen! 

bedankt, 

groetjes carlijn

image.jpg

Aangezien de sierappel de wildvorm is van onze appels en de grote appels uit de supermarkt de gedomesticeerde verwacht ik dat de sierappels redelijk zaadvast zullen zijn en je dus wel verschillen zult gaan zien. maar geen hele grote verschillen.

Hou ons op de hoogte?