Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb vorige maand zomaar een roos gekocht en in de achtertuin geplaatst, maar ik heb geen ervaring met rozen.

Wat ik weet, is dat ze meestal geënt zijnen dat je scheuten vanuit de onderstam moet wegnemen.

Nu groeien er al wat scheuten onderin, mag / moet ik ze nu weghalen?

Uit één dikke tak groeit de eerste roos, die knop zat er een paar weken geleden ik ik deze kocht.

r2.jpg

Pijltjes

Midden = 1

Links = 2

Rechts = 3 en 4

r1.jpg

1 = de tak waar de bloeiende roos aan zit

2, de linker tak zat er al aan toen ik de plant kocht, moet weg of mag blijven?

3 en 4 zijn er inmiddels bijgekomen, maar lijken van onder het maaiveld / vanuit de onderstam te komen.

Mag ik in deze periode nog gaan snoeien?

Er komen ook al meer zijtakken aan hier en daar, moeten die eraf of juist niet?

Welke voeding moet erbij?

Wie er zin in heeft, mag gerust advies geven. Opzoeken kan ook, maar dit lijkt me praktischer, alvast bedankt.

aangepast door HuubvG

Geplaatst:

Waarom zou je nu snoeien? 

Ik heb een roos die geen scheuten vanuit de onderstam maakt. De entplek zit bij rozen heel laag en wordt in de winter vaak met aarde bedekt, dus waarschijnlijk maakt de onderstam geen scheuten bij rozen. Ik zou dat iig niet te snel aannemen bij scheuten die je ziet. 

Een tip  Waarschijnlijk heb je een theehybride staan. Die zijn vatbaar voor sterreroetdauw. Dan alle aangetaste blaadjes verwijderen, ook op de bodem. Maar evengoed blijft het terugkomen en alleen chemische spullen werken echt.

Nog een tip. Rozen vragen veel mest en zon en wat kalk. Paardemest schijnt het beste te zijn. Om meeldauw te voorkomen de roos het beste plaatsen daar waar de eerste ochtendzon komt. 

Snoeitijd is normaal maart zeg ik uit mijn hoofd.

Geplaatst:

Snoeitijd voor rozen is najaar of voorjaar. Meestal doe ik voorjaar omdat ik vaak in dec nog bloeiende rozen heb. Tot 30 cm terugsnoeien lees ik altijd. Ik doe zelf altijd hoger omdat ik dat wel heel kort vind. Maar kijk maar eens in openbare plantsoenen. Daar worden ze altijd zo kort gesnoeid en ze doen het erna altijd prima. Dus moet ook kunnen. Verder zou ik alleen uitgebloeide rozen nu wegnemen, misschien nog eens wat bijmesten over een maandje of wat en lekker pas in het najaar aan het snoeien gaan.

Geplaatst:

Ik denk niet dat dat takken van de onderstam zijn, die zien er echt anders uit, en hebben 7-9 blaadjes per bladsteel.
Grote snoei doe ik maart/april, eind winter begin lente als de strenge vorst voorbij is. Uitgebloeide bloemen/takken op een 5-blad.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor de reacties. Ik ga de adviezen ter harte nemen. De roos staat in de volle ochtendzon en krijgt nog wat zonnestralen na de middag door de kieren van de schutting. Mest en kalk erbij doen en waarschijnlijk de bladeren zo droog mogelijk houden.

Vijftig jaar geleden of zo stonden in de tuin van mijn eerste koophuis ook wat verwilderde rozen, een wirwar waar ik niks mee kon. Die heb ik er destijds uitgehaald, temeer omdat de kleur een soort vaal roze was. Sindsdien nooit rozen willen hebben. Nu zag ik deze en de dieprode kleur sprak met toch wel aan. Ik zal proberen goed voor deze te gaan zorgen en met bovenstaande tips zal dat vast wel lukken.

Geplaatst:

Wat leuk dat je toch bent gezwicht voor weer een roos. Ik hoop voor je dat hij ook geurt. Mijn hele kamer kan naar rozen ruiken met een paar bloemen in een potje. 

Ik vind het wel jammer dat voor bijen moderne rozen geen waarde hebben omdat de bloembodem onbereikbaar is. Ik heb een halfgevulde maar ook daar kunnen ze niet bij. 

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ja heerlijk, geurende rozen. Hij ziet er gezond uit!DSCF9404.JPG.a5e03cde3ad44413d036ac160d5f8abb.JPG

Die van mij maakt inderdaad scheuten vanuit de onderstam. Die komen dan ergens in de buurt uit de aarde. Ze hebben meer - en in het begin kleinere - stekels, en veel kleiner 7-tallig blad. Die moet je wel weghalen ja.

Kan niet missen als je ze naast elkaar ziet. En anders voel je het wel, want het zijn gemene prikkers 😖

Hier de wilde scheut:

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

Dankjewel @speets, dit was ik stiekem al aan het doen. En doe het nog steeds, zodra ik ze zie, wegbreken, dat gaat makkelijk. En handschoenen, ik was er even te laat mee. Het snoeiafval gaat dan ook niet in het compostvat, maar zonder pardon bij het restafval.

roos.jpg

Die ene bloem heeft het een tijd gedaan, mooi. Ruiken doet die niet zo, maar ik heb moeite om zover door de knieën te gaan om van dichtbij te snuffelen. Op een vaas zetten is niet voor mij weggelegd, ik geniet er meer van als ik ze aan de plant in de tuin bekijk. Dat zou ik wel kunnen doen als ik een heel veldje vol rozen had, maar zover is het nog niet. :-) Ik hoop dat deze er zin in blijft houden.

Ik heb een aantal knalrode geraniums uit deze tuin verwijderd en naar de voorkant van het huis verplaatst, voor mij uit het zicht. Ze deden pijn aan mijn ogen, teveel prikkels, teveel kleurverzadiging, en dat vloekte ook nog bij deze prachtige rode roos. :roll:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic