geedee Geplaatst: 13 februari 2012 Geplaatst: 13 februari 2012 Vraag dan meteen aan Jorieke of ze de al gegeven informatie uit dit topic overzet..Ik wilde nog de reeds gegeven info over zaaien ff hierheen kopiëren maar die Jorieke is zóóó snel en heeft beide topics samengevoegd. Is Geedee nu ook al Moderator geworden? Nee hoor!Dank dank voor het meedenken Geedee Graag gedaan Quote
Eva Geplaatst: 13 februari 2012 Geplaatst: 13 februari 2012 AnanaskersTeeltIn februari/maart binnen (warm) voorzaaien. Eind mei kunnen de planten in de tuin uitgeplant worden. Vanaf juli/augustus vallen de rijpe besjes van de plant en kun je ze oprapen. De besjes zijn helder oranjegeel en voelen zacht aan. StokrozenmixZaai de zaden vanaf juni tot eind augustus op een warme, zonnige plek en bedek ze met een dun laagje potgrond (max. 1cm) Houd de grond vochtig en na ongeveer tien dagen zal je de eerste blaadjes zien verschijnen. Alcea is een koudkiemer dus als ze niet kiemen 14 dagen in de koelkast zetten.Als de zaailingen te dicht op elkaar gezaaid staan kun je de zwakste kiemplantjes uitdunnen zodat je om de ± 20 cm één plantje over hebt. in de herfst of lente kun je ze verplanten. op een warme, zonnige standplaats uit de wind.Je kunt stokrozen ook voorzaaien in een zaaikistje of potjes en ze in het voorjaar op het definitieve standplaats uitplanten. Stokrozen houden niet van natte voeten. Op een te natte grond bevriezen de wortels. goed bemesten zodat de planten beter bestand tegen de roestziekte zijn. Deze ziekte kenmerkt zich door de oranje vlekken op de bladeren. Besmet blad pluk je best weg. Gele mosterdAls het gebruikt wordt als groenbemester vanaf 10 augustus tot begin september zaaien. Het resultaat is een snelle grondbedekking, de plant vormt een breed gewas waardoor het onkruid goed onderdrukt wordt. gele mosterd komt snel snel in bloei maar door deze late zaai maakt hij geen rijpe zaden aan. Het gewas is vorstgevoelig, waardoor het gemakkelijk ondergespit kan worden. Gele mosterd is zeer vatbaar voor knolvoet en kan aangetast worden door het bietencysteaaltje.Bij zaaien in maart bloeit de plant in juni en juli met gele bloemen, die in een tros gerangschikt zijn. De ronde zaden in de hauw zijn rijp geel, 2-2,5 mm groot.let op: mosterd is een brassica soort! let dus goed op met de wisselteelt. Suikermais (kleine Jan)deze soort blijft vrij kleinZaaien kan buiten vanaf mei, of je kunt al vroeger in huis in potjes zaaien. 3 weken na het zaaien uitplanten.buiten zaaien kan zodra de temperatuur boven de 10 graden is. Bewaar een afstand tussen de rijen van 75 cm.Tussen de planten 15 cm plaats vrij houden. Zaai vervolgens 3 zaden in elk plantgaatje, (zaaidiepte tot 5 cm mag). Na het kiemen de sterkste zaailing behouden. Opmerking: plant korte rijen naast elkaar, i.p.v. 1 lange rij, dit is om een betere vruchtzetting te garanderen.Oppervlakkig wortelgestel wordt soms snel beschadigd bij het schoffelen.Bij droge periodes water geven.Standplaats: Zonnig.Teeltwissel is niet nodig, Mais veroorzaakt weinig bodemproblemen.Bloeiperiode: juli - augustus Sla FrecklesFreckles is een groene sla met rode 'sproeten' hij vormt kleine bindsla achtige kropjes.je kunt deze sla ook als pluksla gebruiken.Zaai niet te veel tegelijk, maar iedere 14 dagen een beetje, zodat je altijd verzekerd bent van verse sla.Trek een ondiep geultje in de grond. Vul dit op met potgrond en geef water. Leg op elke 5 cm een sla-zaadje en dek lichtjes af met grond.zodra de sla 2 of meer echte blaadjes heeft kun je ze verplanten.Sla groeit het beste bij temperaturen onder de 21 °C. Optimaal is tussen de 10 °C en 20 °C.liefst een schaduwrijk plekje.binnen 6 weken kun je de freckles oogsten. als pluksla al na 4 weken. Zonnehoedzaaien eind lente/begin zomer.het jaar erop bloeit ze pas.meerjarig en vorstbestendig.plaatsen op een lichte, goed doorlatende bodem in de volle zonde zonnehoed wordt ongeveer 1 meter hoog en bloeit met grote purperrode bloemen in augustus en september. Quote
Helly Geplaatst: 13 februari 2012 Auteur Geplaatst: 13 februari 2012 Dank je wel Eva Quote Good things come in small packages
geedee Geplaatst: 23 februari 2012 Geplaatst: 23 februari 2012 Chinese bieslook Knoflookbieslook Quote
geedee Geplaatst: 23 februari 2012 Geplaatst: 23 februari 2012 Ramenas / Rettich / black radish Quote
helena Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Ik lees nog maar net:Re: Carrousel envelop?De heiligenboontjes werden ongeveer 40 cm hoog en maakten er samen een struikgewasje van; ik had er geen stokken bij en was ook niet nodig. De heiligenboontjes die ik erin heb gedaan zijn stokbonen, kwamen boven de piramide van lange bamboestokken uit. Quote
jasmin Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Koert,Ik heb zaadjes van jouw pompoen uit De Doos gepakt... is dat Uchi Kuri? Zijn het gekochte zaden, of uit je eigen pompoen gepeuterd... edit: of Bushfire? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
geedee Geplaatst: 20 maart 2012 Geplaatst: 20 maart 2012 Plant ui `Sturon`Sturon is een verbetering van plantui Stuttgarter. Plantuitjes kunnen in april-mei geplant worden. Dit ras leent zich voor de vroege teelt, omdat u voorgekweekte plantuitjes koopt. De volwassen ui is platrond en goed bewaarbaar. Heiligen boontjesLaat bonenzaad eerst een nachtje wellen in regenwater. Zaai in kleine putjes van 5 cm diep, zo′n 30 cm van elkaar. Als je ze verspreid over enkele weken zaait, kun je de hele zomer oogsten. Lage soort WonderboomDeze plant wordt wonderboom genoemd omdat er in een zeer snel tempo uit een zaadje een enorme plant groeit. De naam wonderboon heeft hij te danken aan de wonderolie die er vroeger uit gewonnen werd. In ons klimaat wordt hij meestal 1,5 tot 2 meter. Het blad is groen of groen met een rode gloed en zeer decoratief. Om zelf zaden te winnen hebben we een warme zonnige zomer nodig. Bonen zijn giftig. Het giftige bestanddeel heet ricine en minder dan 1 mg (kan in 1 boon zitten) kan voor een mens al dodelijk zijn. Oppassen dus dat kinderen niet op het idee komen dit grappig ?boontje? eens te proeven!!Zaaien: In ons klimaat is het een eenjarige plant die het beste ter plaatse gezaaid kan worden. Voortrekken kan maar meestal overleefd de plant het verspenen niet. Als u dit probeert kun u de jonge plantjes het beste in juni buiten uitplanten, het zijn dan al planten van formaat. Buiten zaaien in april-mei bij mooi zonnig weer, in voedsel- en humusrijke grond en op het zonnigste plekje van de tuin. Om deze plant groot te laten worden moet u veel voedsel en water geven. Lavas:Deze enorme vaste plant kan tot 2 m uitgroeien maar sterft tijdens de winter bovengronds af. De sterk aromatische, naar selder smakende plant, vertoont tijdens de bloei geelgroene schermbloemen (familie van de Schermbloemigen), deze worden druk bezocht door bijen. De blinkende donkergroene bladeren lijken op selder (daarom soms Franse, berg – of bastaardselder genoemd).Standplaats Lavas gedijt zowel op zonnige als op halfschaduwplaatsen. Bij de grondkeuze best een diepe, humusrijke en vooral goed doorlaatbare plek kiezen. De plant kan best om de 8 jaar verplant worden, zo blijft men er van genieten!Gezien de grote hoogte is het raadzaam ze ergens achteraan in de kruidentuin te planten.Het zaaien gebeurt het best in de lente (maart-april) in een serre of buiten op een beschutte plaats. Zorg er steeds voor dat tijdens de kieming de zaaigrond vochtig blijft. Dit kan je doen door er geperforeerde plastiekfolie of glas boven te leggen tot de kieming die 3 weken kan duren. Vuurpijl / Kniphofia uvariaEen hoge vaste plant, ouder van talloze hybriden, heeft dikke bladeren met diepe lengtegroeven. Draagt dikke aren met buisvormige scharlakenrode bloemen die naar oranje-geel verbloeien. Heel mooi in groepen, maar ook als solitaire plant de moeite waard. Zaaien in mei in de volle grond op een zaaibedje, na voldoende groei verspenen en uitplanten. Ze bloeien het volgende jaar. Quote
geedee Geplaatst: 20 maart 2012 Geplaatst: 20 maart 2012 CrocusmiaPrachtig signaalrode bloeiwijze Goed voor in de vaas en in alle stadia prachtig. Ook de zaaddozen namelijk, zijn heel plezierig om naar te kijken.Hoogte: 60 -100 cmBloei: juli-septemberKleur: signaalroodPlaats: lichte, zonnige plekStandplaats: borderZaaien:Vanaf maart binnen bij 20 graden Celsius laten kiemen. Zaden aanvijlen en voorweken om de kieming te bespoedigen. Die zal evengoed nog minimaal 6 weken op zich laten wachten. Vanaf augustus-oktober in potten in koude bak; na ontkiemen de jonge kiemplanten beschermd laten overwinteren.Nederlandse naam: montbretia BasilicumBasilicum is het beste te vermeerderen door het zaad dun uit te zaaien in een verwarmde ruimte.Als vorstgevaar is geweken kan de plant in potten of op de plaats zelf buiten gezet worden.Vermijd dat de zaailingen te veel water krijgen, want dan kunnen ze verrotten.Uitdunnen tot 20 cm afstand, vermijd verplanten. Geef de plant altijd 's middags water, niet 's avonds. De bladeren bij heet weer besproeien. Basilicum groeit uitstekend binnenshuis in potten. Venkel / Foeniculum var. purpureum bronskleurigVenkel groeit in de zon en op iedere bodem, als hij maar luchtig genoeg en matig vochtig is. Wie wil zaaien doet dat in maart/april in lijnen met een tussenruimte van zo'n 30 cm. Planten uitdunnen op 15 cm. Vanaf het tweede jaar ontwikkelen zich in de zomer diepgele bloemschermen. De zaden oogst je in de herfst, als ze rijp zijn. Hou er rekening mee dat venkel zich gemakkelijk vanzelf uitzaait. Wie ook de wortels wil oogsten, wacht best tot in de herfst. Venkel is niet helemaal winterhard. Wie de plant dus niet volledig oogst, moet hem beschermen tegen vorst. Zonnebloem zwartzadigHet makkelijkst en het beste is om zonnebloemen rechtstreeks in de volle grond te zaaien. Begin mei is hiervoor de gunstigste tijd. Er is dan nog kans op nachtvorst, maar daar hebben de zaden, die twee tot drie cm de grond in gaan, geen last van. Belangrijk is wel dat de Zonnebloemen de ruimte krijgen: zaai ze zo'n 100 cm uit elkaar. Kleinere soorten kunnen dicht bij elkaar worden gezaaid. Een Zonnige plek is belangrijk en Zonnebloemen nemen praktisch elk grondsoort voor lief. Alleen in te natte grond zal de plant geen succes worden.Zonnebloemen voorzaaien kan al in april Het makkelijkste gaat het als u hiervoor turfpotjes gebruikt. Vul een potje met aarde en stop daar de pit in. Is het plantje groot genoeg, dan kan het met pot en al in de aarde worden gezet. Zo heeft de zonnebloem geen last van het verplanten. Blauw maanzaad Maanzaad of blauwmaanzaad is de populaire naam voor het zaad uit de maanbol van de slaapbol. De bol is een doosvrucht. Voor het telen van blauwmaanzaad worden rassen gebruikt met een laag gehalte aan opiaten. De bol vormt zich na de bloei uit het vruchtbeginsel van de bloem en krijgt als het zaad rijp is openingen (poriën) onder een soort hoedje. Het hoedje is een overblijfsel van de stempelschijf. Als de steel bijvoorbeeld door de wind flink bewogen wordt, wordt het inmiddels droge zaad uit de zaadbol geslingerd. Maanzaad wordt (net als sesamzaad) vooral gebruikt op brood en broodjes door voor het bakken het deeg in een bak met zaad te duwen of het zaad er overheen te strooien. In Europa is blauw maanzaad de norm. Misschien heeft het daar ingang gevonden via de Turken. In Beieren wordt het in industriële hoeveelheden gebruikt in allerhande taarten en gebak. Het heet er Mohn of Blaumohn. Ook in de Joodse (Jiddische) keuken is het onder die naam populair.Hoogte tot 1 meter. Eind augustus zijn de decoratieve zaadbollen geschikt om gedroogd te worden. Bloeitijd juni-juli. Plantafstand 25 cm. Zaaien in vollegrond april-mei en septemberPlantafstand 25 cmStandplaats ZonnigHoogte van de plant 100 cm DilleKan vanaf april in volle grond worden uitgezet, waarbij u het best dit elke 2 tot 3 weken herhaalt, zodat u steeds verse dille tot uw beschikking heeft.Dille is namelijk het meest aromatisch als het bloeit.Als u het kruid wilt voortrekken kunt u in dichte rijen zaaien.Wilt u echter direct de zaden laten rijpen, dan kunt u beter een afstand van 20 cm tussen de zaden aanhouden, omdat het kruid zich met de lange penwortels later slecht laat verplaatsen.Dille staat graag bij groente: wortelen en augurken vormen prima gezelschap.De grond moet steeds luchtig worden gehouden, zodat het teveel aan vocht kan weglopen.Dille zaait zichzelf makkelijk uit en verschijnt daarom het jaar daarop meestal weer vanzelf. Sierkalebas Plantperiode : 2e helft meiOogstperiode : september – oktoberPlantafstand : 150 x 100 cmVerzorgtekst : bij vlakveldse teelt, kunnen de ranken (metvruchten) het best op stro gelegd worden,hierdoor rotten de vruchten niet;de ranken kunnen ook omhooglangs touwtjes opgeleid worden; kalebas is een soort pompoen dieeetbaar is, mits jong geoogst; voor sier moeten de vruchten aan deplant afrijpen en drogen; kerven als dehuid nog niet hard is. Pompoen Jack ´o LanternEenjarig: Volgens vele liefhebbers is dit ??n van de mooiste sierpompoenen. De vruchten lijken door hun vorm en de gekleurde strepen op de tulband van Turkse edelen uit vroegere tijden. Pompoenen verlangen een zonnige standplaats en een humusrijke, vochthoudende grond die rijk is aan voedingsstoffen. Eventueel later bijmesten. Zaaien: Binnen voorzaaien vanaf half april in groet potten en in de tweede helft van mei buiten uitplanten. Dan kan ook rechtstreeks ter plaatse worden gezaaid. Hoogte: De ranken worden 3 tot 4 meter lang. Plantafstand 100 cm. Bloeitijd: juni-augustus.Oogsttijd:september-oktober voor de eerste nachtvorst. Peper Numex Big JimDe grootste chilipeper ter wereld! Deze peper kan wel 35 cm lang worden. Gemiddeld worden ze ongeveer 20 cm lang met een diameter van 5 cm. De goed groeiende plant blijft zelf betrekkelijk klein in vergelijking tot de grote pepers. De plant wordt tussen de 60 cm en 90 cm hoog. De scherpte van de pepers kan per plant verschillen. De pepers kleuren tijdens het rijpen van groen naar diep rood. De rijping neemt ongeveer 80 dagen in beslag na het verpotten. Deze peper is ideaal om te vullen. Het velletje wordt meestal verwijderd door de peperkort te branden. De Numex Big Jim is een favoriet in de keuken voor het maken van ‘chiles rellenos’ (gevulde en gefrituurde pepers). Oranje snoep paprikazie http://www.vrolijketuinier.nl/groenten_paprika.htm Quote
Koert Geplaatst: 5 april 2012 Geplaatst: 5 april 2012 Koert,Ik heb zaadjes van jouw pompoen uit De Doos gepakt... is dat Uchi Kuri? Zijn het gekochte zaden, of uit je eigen pompoen gepeuterd... edit: of Bushfire?Om heel eerlijk te zijn, ik heb geen idee! Zijn afkomstig van de schooltuin van mijn vriendin,(je bedoelde die zaden in dat witte papiertje? ) ze heeft het na gevraagd aan die begeleider, maar zij heeft geen idee wat voor ras het is. (ze zijn dus uit een pompoen gepeuterd en niet gekocht!) Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Ik heb gele botenboontjes uit de carrousel gehaald. En ik neem aan dat ze gewoon laag blijven? Struikjes? Wie heeft ze er in gestopt? Wat ik zo zie als ik ze google, is een lage soort. Maar het is wat onhandig als ze toch 4 meter hoog blijken te worden Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Jorieke is het brittle wax of kinghorn wax? Trouwens dat zijn allebei lage bonen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Tja... dat vermeld het zakje niet Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Dan weet ik het niet. Die twee soorten heb ik in de blijde doos gedaan, en dan zijn allebei stambonen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Helly Geplaatst: 15 mei 2012 Auteur Geplaatst: 15 mei 2012 Stond het er in t Duits op? Ik heb ook gele bonen erin gedaan, dwz de bonen zelf waren niet geel Quote Good things come in small packages
helena Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Tja... dat vermeld het zakje niet Zulke verrassingen heb ik afgelopen zondag ook gezaaid in kistjes en potjes. Wacht tot ze wat groter zijn met planten, dan zie je toch wel of ze willen gaan klimmen? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 Gele boterbonen.. dat was alle info. De boontjes zelf zijn meer beige. En het was een flinke zak, dus ik denk zelf geoogst. Ik had deze nou juist eens braaf direct op de plek van bestemming willen zaaien Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
helena Geplaatst: 28 mei 2012 Geplaatst: 28 mei 2012 Dit weekend wat handboeken doorgebladerd en gelezen. Gele boterbonen werden alleen als stambonen genoemd maar of dat dan betekent dat er geen stok- van zijn ? Quote
Margareth Geplaatst: 29 mei 2012 Geplaatst: 29 mei 2012 ik heb ook nog nooit gele stokbonen gezien, behalve een snijbonenvariant... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 29 mei 2012 Geplaatst: 29 mei 2012 Ze zitten nu een klein weekje in de grond, we wachten af Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geedee Geplaatst: 30 mei 2012 Geplaatst: 30 mei 2012 Deze soort sla zat ook in de carrouseldoos...de naam had ik ontcijferd als : sla catalgna....maar die kan ik nergens vinden. Welke soort is het? Quote
Helly Geplaatst: 30 mei 2012 Auteur Geplaatst: 30 mei 2012 Komt waarschijnlijk omdat het pluksla Catlogna heet Geedee Ik heb m laatst besteld (met die puzzel-waardebon) bij de Betere Tuin en bij mij komt ie al mooi omhoog. Hij moet nog een krop worden.Achterop t zakje staat:Bijzonder smakelijke, stevige donkergroene sla met lange ingesneden bladeren. Is vroeg en schiet niet snel door.Zaaien: in volle grond van half maart tot juni. Onder glas vanaf eind februari. Ruim zaaien of planten, op 30x30 cm. Oogst: regelmatig plukken bevordert de doorgroei. Die van mij komt bij de Bolster weg en is Eko alswel van Demeter. Hoe bio wil je t hebben? Ik ben benieuwd naar hoe je m vind smaken, hier is t daar nog geen tijd voor. Quote Good things come in small packages
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.