Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb 2 perenbomen, 3de jaar zonder vrucht maar wel veel scheuten, wat te doen? 

2 appelbomen ernaast doen het prima. 

dank voor alles adviezen. 

bart 

image.jpg

image.jpg

Geplaatst:

Even zoeken op zomersnoei. Zomersnoei brengt de bomen tot rust, dit in tegenstelling tot wintersnoei.

Een wat meer horizontale takstand geeft ook meer vruchtrdracht.

Natuurlijk heeft de groeikracht van de onderstam ook een grote invloed.

Geplaatst:

Aanvullend op wat Flipje al zegt: Peren duurt meestal langer dan appels, voordat ze gaan bloeien. Als appelboompjes (te) gauw al dragen, zullen ervaren telers er de vruchten nog afhalen om het boompje steviger te laten worden, waardoor de levensduur langer wordt en de uiteidelijke opbrengst beter.

Gewoon nog afwachten dus. Kan zelfs nog enkele jaren duren. Zou vanzelf goed moeten komen. Naast onderstam (Een gezaaide boom en ook enting op een zaailing kan makkelijk 8 tot 10 jaar duren bij peer voordat ze vruchtbaar wordt; zwakkere onderstammen - afhankelijk van de gebruikte - knijpen de groei af, waardoor bloei wat eerder zal intreden. Je zoekt altijd naar een evenwicht tussen groeien en bloeien. Bij deze boompjes ligt nu de nadruk op groei....gevolg van (te vroege? te veel?) snoei misschien, maar ook moetenjonge boompjes zich eerst ontwikklen = groeien om later goed te kunnen bloeien.... (als de boom er aan toe is...3 jaar is te kort, maar is ook afhankelijk nog van hoe oud ze bij de kweker vandaan kwam en hoe ze is opgekweekt). 

De vertikale loten die bovenop de gesteltakken groeien komende tijd geleidelijk weghalen (als het kan wegbreken en niet knippen, maar niet van alle rassen willen de twijgen makkelijk wegbreken. Breken heeft dan het voordeel van minder hergroei, waar knippen juist 2 nieuwe twijgen vormt).

Maar vooral denk ik wat geduld hebben; het komt tussen nu en een paar jaar waarschijnlijk vanzelf goed. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

De eerst 2 jaren had ik vrucht aan de perenboom, daarna 2 jaar zeer beperkt en nu tweede jaar op rij geen vrucht maar veel loot. 

Vandaar mijn vraag. 

Geplaatst:

Oorzaak 1 kan zijn: te harde groei door te veel willen verwennen (mest...tenzij je uiterst arme bodem hebt, beter niet!)

Oorzaak 2 kan zijn dat je te hard en vaak snoeide en daardoor een groeireactie uitlokte en het evenwicht om te kunnen bloeien en dragen kwijtraakte.

Oorzaak 3 kan zijn dat de bomen niet op een gezonde plek staan en daardoor in conditie geleidelijk achteruit gaan. (Ik zie dat niet op de foto's overigens....maar die zijn met afstand genomen)

Daarnaast is er ook een soort niet altijd precies te verklaren natuurlijke invloed. Bijvoorbeeld dat het ene jaar veel meer bloei en vruchtzetting is dan het andere. (Ik heb dit jaar op al mijn bomen heel weinig peren. Een vriend van mij met 300 rassen peren heeft er nog minder. Kan liggen aan weer en omstandigheden van afgelopen jaar, toen er een behoorlijke goede oogst was). Bij ons niet, maar ook nachtvorst die bloei en vruchtzetting verstoort kan een factor zijn. Maar omdat het al 2 jaar op rij gebeurde is dit m.i. geen oorzaak, wel een factor die mee kan spelen.

Daarom vraag ik...om je zelf tot verder diagnostiseren aan te zetten:

- Hoe is je bodem? Ik bedoel dan: welk gesteente? (zand, klei, leemmengeling?) en vooral ook heb je in de bodem waar ze staan iets gedaan aan opbouw van bodem-vruchtbaarheid met organische materialen? Maar ook: Hoe is de structuur....bomen van deze grootte moeten toch zeker tot een 80 cm een goed doorlatende bodem hebben en eigenlijk nooit met de wortels tot die diepte in het nat.

- Wat doe je om je bomen te voeden en verzorgen?

- Wanneer en hoe zij je bomen door snoei behandeld?

Er kunnen nog dingen een rol spelen. Maar dat is minder waarschijnlijk en wordt echt detailwerk. Dit zijn factoren die heel wezenlijk zijn voor succes. 

Voor iedereen op afstand is dit een zoeken naar wat zoal kan. Jij zelf weet en kent veel meer. We kunnen proberen mee te denken met wat je zelf bedenkt, zijn geen halve helderzienden, maar zijn om wat te kunnen meedenken en proberen naar antwoord te zoeken vooral afhankelijk van de kwaliteit van de informatie en gedachten die jij hebt en geeft! 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Bij mij zijn dit jaar ook de meeste perenbloesems bevroren dat kan dus ook nog. Wat me wel opvalt dat ik enkele gesteltakken zie en verder alleen jonge scheuten. Peren dragen het best op het vruchthout op scheuten van enkele jaren oud, wanneer dat steeds wordt weggesnoeid .....?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic