Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi allemaal,  

Een flink aantal blaadjes aan mijn Muscat druif vertonen deze afwijking (zie foto). Na een beetje gegoogle kom ik uit op een magnesium gebrek. Klopt dit volgens jullie? En wat voor product kan ik hem het beste geven zodat hij hier boven op komt? 

Alvast dank voor het meedenken!20220626_150413.thumb.jpg.6c299a3ed7b0b7dbeedebd46e869cfd1.jpg

aangepast door Liesje

Geplaatst:

Ik zat zelf eerst aan fosfor te denken, maar na wat googlen, lijkt het eerder kalium gebrek:

https://njaes.rutgers.edu/fs1260/   (voor mij lijkt het het meest op 1)

image.png

Na nog wat verder lezen: Kaliumgebrek treedt als eerst op bij de bladeren in het midden van de scheut. (Is dit bij jouw ook zo?)

image.png

Oorzaak

Kaliumgebrek komt vooral voor bij nieuw aangeplante wijngaarden op braakliggend en verwilderde landbouwgronden. In een bestaande wijngaard is kaliumgebrek meestal het gevolg van te natte grond (uitspoeling) of te droge of te compacte grond (de druif heeft dan moeite om het kalium uit de bodem te halen).

De opname van kalium wordt negatief beinvloed door de aanwezigheid van te hoge waarden van calcium, magnesium, stikstof of fosfor.

Maatregelen

Door het uitvoeren van een bodemonderzoek kan worden vastgesteld in hoeverre kalium zal moeten worden toegevoegd.

Pas hierbij op dat een teveel aan kalium de opname van magnesium tegengaat, met een mogelijk magnesiumgebrek als gevolg.

Bron: https://www.wijnbouwersderlagelanden.nl/cursusse/druiventeelt/gebreksziekten/kalium/#:~:text=Kaliumgebrek komt vooral voor bij,uit de bodem te halen).

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Dank voor je reactie. Als ik zo kijk lijkt de grootste aantasting inderdaad in het midden van de plant te zitten. Ik heb nu speciale druivenmest gekocht, daar zit zowel magnesium in als kalium. Benieuwd of ie er inderdaad baat bij heeft.

• 1 year later...
Geplaatst:

20230804_185501.thumb.jpg.229c8ba8854d053685eb661f8dc04a9d.jpg

Hier wel sprake van magnesiumtekort? (En lamstelligheid gezien de te vroeg rijpende druiven aan de trossen rechts?)

Het enige gekke is dat alleen de gesteltak langs de schutting er last van heeft en tegen de muur (nog) niet.

aangepast door loes
Foto gefixt

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic