Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb zojuist de laatste frambozen van mijn struik geplukt. Ik wil weten of ik de oude takken weg kan snoeien om de nieuwe takken wat meer ruimte te geven. Ik begrijp dat het daarvoor belangrijk is om te weten of je een zomer- of herfsframboos hebt.
De eerste oogst is dus al achter de rug, een maand vroeger dan ik beschreven zie staan bij de zomerframboos. En veel vroeger dan de herfstframboos. Wel heb ik altijd in de herfst een kleinere, tweede oogst. Wie kan mij helpen?

Posted

Je bedoelt toch dat de oude tak waar je het over hebt (die frambozen heeft gedragen), van vorig jaar is, en op de zijtakken hiervan zaten de frambozen?
Die mag je sowieso wegsnoeien, die heeft geen functie meer. Gaat sowieso dood.

Afhankelijk of je zomer of herfst frambozen hebt, krijg je in de herfst nog een (tweede) oogst.
Alle frambozen geven in de zomer een oogst (als je de takken van het voorgaande jaar niet weggesnoeid hebt), maar alleen herfst frambozen geven ook in de herfst fruit op het nieuwe hout.

• 2 months later...
Posted

Hallo acpronk,

dank voor je reactie! Inmiddels groeien er weer frambozen, nu aan de nieuwe takken. De oogst is een stuk kleiner dan in mei/juni, maar ik neem aan dat het dan toch een herfstframboos is. Die kleinere oogst wordt wellicht ook verklaard door de hete, droge zomer...