Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De junirui in 2022. Moet die nog komen, of is ie al geweest?

Tot nu toe heb ik er nog niets van gemerkt. Aan de Giezer Wildeman, de Elstar, en de Schone- en Rode Boskoop hangt hier meer dat de boompjes eigenlijk aankunnen. Er is nog vrijwel niets afgevallen.

Dat wordt dunnen, binnenkort. Zeker de GW, ik -stoofpeertjesfanaat- wil volgend jaar geen beurtjaar.

Of was het gewoon een gunstig voorjaar, met regen op de juiste momenten?

Elstar. Ik weet pas sinds een paar weken dat deze naam verwijst naar de kruiser Arie Schaap, en zijn woonplaats Elst. Eerst was het Elstarie, daarna Elstar. Een ras uit 1970, vrij modern dus.

Verder terug in de tijd: De Schone van Boskoop stamt uit 1853, de Giezer Wildeman uit 1850. 

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hmm, even het pedante mannetje uithangen:

Elstar is ontstaan in 1955, als kruising van Golden Delicious en Ingrid Marie. Kwekersrecht is verleend in 1975. De appel is gemaakt door Tijs Visser en Arie Schaap, op het proefstation van CPRO in Elst. Arie Schaap is in 1968 overleden, en hij is altijd in deze appel blijven geloven, ook al was het in eerste instantie een rotding om te telen.

Wellicht ter ere van Arie is zijn voornaam in de rasnaam verwerkt.

Schone van Boskoop is gevonden door K.J.W. Ottolander, fruitboomkweker in Boskoop.  Ontstaansjaren varieren van 1846 tot onbekend.

Gieser Wildeman is gevonden door dhr. Wildeman in Gorinchem, op de markt gebracht door V.d. Willik en Zn. Boskoop, ca 1850.

Als je echt oude rassen wilt hebben, zou ik eens bij de Karmelieter Reinette of de Binderzoet te rade gaan. Beide uit de 13e eeuw... Nog ouder: Api Etoilee, mogelijk zelfs uit de Romeinse tijd.

Geplaatst:

Overigens was de junirui bij mijn bomen al vroeg in juni: De Conference, Winterrietpeer,  Schone van Boskoop en Summerred hebben behoorlijk wat "mislukt" fruit laten vallen.

Geplaatst:

Hier is de junirui al geweest. En zelfs nu hangt er nog teveel aan de boom. Dus ik pluk af en toe nog weg, waar ik bij kom.

Oude soorten heb ik ook in de tuin staan, al zou een Elstar ook niet misstaan. Dat vind ik een heerlijke appel, vandaar.

Geplaatst:

Ik had zelf al wat gedund en in juni is niets gevallen. Maar nu vallen ze juist wel. Het zijn de appels met een plekje die nu vallen, waarbij ook het klokhuis is aangetast. Vooral James Grieve laat veel vallen, maar die hangt ook wel erg vol. 

Geplaatst:

Hier een Winterrietpeer, Concorde, Glorie van Holland en een Lunterse Pippeling. Elk 4 jaar oud. Er is al van alles uitgevallen. 

Ik dun nog wat verder uit om de boompjes niet over te belasten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...