Tomenco Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Twee jaar geleden hebben we een 6-tal pruimenbomen aangeplant, waarvan eentje (Bleue de Belgique) vorig jaar de geest gegeven heeft. Waarschijnlijk ten gevolge van bloesemmonilia. Nu zou ik graag een nieuwe pruimenboom op dezelfde plaats planten. Volstaat het om de oude grond te verwijderen en te bespuiten tegen monilia of kan ik het beter helemaal vergeten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Oude boomwortels goed verwijderen, in het plantgat verse grond, goede potgrond, geen mest, een gezonde boom kopen op gezonde onderstam VVA-1 als die in BE te koop is? Boompaal plaatsen. Zorg dat er geen overjarige mummies (gedroogde pruimen) in je andere bomen hangen.Het ras Opal is bekend weinig gevoelig te zijn voor ziektes, zonodig de bomen in de lente preventief sproeien tegen bloesemschimmel vraag evnt. advies bij AVEVE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomenco Posted February 16, 2012 Author Share Posted February 16, 2012 Hartelijk dank voor de reactie. De Bleue de Belgique had ik gekozen omdat ik gelezen had dat de pruimen geschikt waren om te drogen en dat ze relatief lang zouden bewaren. Boom zou ook niet veel last hebben van ziekten .... Wel dus.Opal heb ik reeds, net als Wignon, Saint Cathérine, Magna Glauca en Monsieur Hatif. Ik had gedacht om de BdB te vervangen door Jefferson. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Jefferson ken ik niet, ben niet thuis in de oude rassen, eerder in de allernieuwste, moderne varieteiten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Jefferson heeft geel, vast, sappig zoet vruchtvlees met een fijne smaak en een gesuikerd aroma. Bloeitijd vroeg. De vruchten zijn eind augustus rijp. Vatbaar voor spint en loodglans. Vaak lage opbrengsten. Pruimen hangen vrij vast aan de boom.Wordt bestoven door: R.C. Oullins, R.C. Verte en Victoria, Early Laxton, Eldense Blauwe, Kirkes, Mr Hatif. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts