Ga naar inhoud

Je mag 10 fruitbomen kiezen, welke neem jij?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ben op zoek naar interessante; liefst laagstam, fruitboompjes.

Appel, peer, kersen en krieken zijn al voldoende vertegenwoordigd. Een vroege en een late vijgenboom staat er ook al, daarnaast staat er nog een oude pruimenboom en een jonge mirabel.

Ze gaan in een open weide komen te staan met voor een deel 's morgens tot 11u wat schaduw van grote bomen er naast en voor een andere deel volop zon, zware leemgrond.

Een pruimenboom, of 2, komt er zeker bij. Misschien ook een middel-vroege vijgenboom, maar voor de rest weet ik het zo niet.

Wat kies jij om hierbij te zetten?

Geplaatst:

Ik zou iets planten wat niet algemeen voorkomt maar waarvan je wel weet dat het in principe goed moet doen.  Ik denk dan bijvoorbeeld aan Cornus mas / kornoeljekers  in boom- of struikvorm. Benaamde soorten (Bijv. 'Kasanlaker') hebben doorgaans grotere vruchten maar als wat grotere plant niet altijd gemakkelijk verkrijgbaar. Voor een goede opbrengst het beste meerdere genetisch verschillende planten bij elkaar in de buurt zetten.

Andere optie is pawpaw / Asimina triloba. Ook hier moeten er een aantal genetisch verschillende planten bij elkaar in de buurt staan i.v.m. bestuiving. Planten liefst van minimaal 1 meter groot  kopen  en niet meer verplanten want daar kunnen ze zeer slecht tegen.

Geplaatst:

Ik zou sowieso voor een kweepeer(/appel) gaan. Ik weet niet wat voor een grond en standplaats enz. die precies willen hoor. Maar die van ons doen het al jaren erg goed en hebben weinig tot geen last van beestjes en gedoe. Het blijft meer een struik dan een boom, of zouden ze ook in hoogstam beschikbaar zijn? Nou ja, wij vinden het fijn dat hij mooi laag groeit. 

Je moet er van houden natuurlijk... kwee. 

Geplaatst:

Kweepeer, Mispel, Kaki, Moerbei.

De eerste twee heb ik wel, de laatste twee zou ik willen als ik voldoende plek zou hebben.

De kwee is een appelvormige, maar ik weet zo niet welke en de vruchten geuren helaas niet. Mijn boom groeit niet hoog, maar wel heel breed. Tot nu toe elk jaar heel veel vruchten, vorig jaar braken er zelf twee grote takken af omdat er teveel aan hing. 

De mispel staat hier ook al 20 jaar achter huis en wordt door mij stevig gesnoeid, maar kan daar goed tegen. Elk jaar veel vruchten.

Maar beide soorten zijn vanwege de bloei al mooi, vind ik.

Geplaatst:
3 uren geleden, Jorieke123 zei:

Ik zou sowieso voor een kweepeer(/appel) gaan. Het blijft meer een struik dan een boom, of zouden ze ook in hoogstam beschikbaar zijn?

Ik had 3 hoogstam kweeperen in de moestuin. Gigantisch. Zou ik nooit meer doen. Maar wel dan van kleintjes nemen, want houd wel van kweepeer en vooral ook de thee ervan.
Dus ik zou een zelfbestuivende kweepeer kiezen, pawpaw bomen, toch minstens 3 en moerbeien. Liever de witte dan de zwarte, omdat de vlekken er niet uitgaan. Maar ja. Mijn kinderen blijven ook niet eeuwig klein en de zwarte vind ik lekkerder. Dus misschien dan toch een zwarte. En oneindig veel vijgen. Hmm en een lindeboom voor de thee. Ook heerlijk en de boom zelf geurt dan zo heerlijk.
Kaki vind ik ook leuk trouwens. Heb ik ook, maar nog een kleintje. Een aparte pruim is misschien leuk, zoals een Japanse ofzo.

Zucht. Had ik maar die ruimte. Bovenstaande bomen zou ik direct kopen

• Like 1
Geplaatst:

10 bomen? Om te beginnen appel, appel, appel. Vroege,  half laat en bewaarappels. Naar smaak. En dan peer en peer, een om direkt te eten en een om te stoven. Kers zeker! En een later bloeiende pruim. Kweepeer. Dat zijn de bomen die me het meeste fruit en plezier hebben gegeven de afgelopen twintig jaar. Dan blijven er twee over dat wordt een nashi en een mirabel van Nancy. Of een notenboom maar ik neem aan dat je die niet bedoeld. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Bedankt, bedankt voor de lijstjes 👍.

Ik ben blij dat hier al één en ander staat (appel, peer, mirabel, pruim, vijg, linde, kersen&krieken, paw paw, notenboom, hazelaars, gele en rode kornoeljes, hondsroos, Krentenboompjes, ...) en dat er dus nog steeds ruimte is om dat te verbeteren.

Ik ga al zeker uitkijken voor deze:

- Abrikoos

- Kweepeer, struikvorm, kleine zelfbestuivende variant
- Nashi-peer, 3 rassen

- Mispel
- Kaki (van het PCNA type)

- Zoete kers (staat er al maar eentje extra mag wel, dat ik relatief klein zal houden)

- Vroege pruim

- Amandelboom

- Misschien ook een perzik maar die heeft het graag warm

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...