Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal! Even een vraagje. Ik heb vandaag mijn paprikaplantjes verplaatst naar grotere potten. Nu heb ik heb idee dat de blaadjes slap hangen? Enig idee wat er aan de hand is en wat ik kan doen? Of gaan deze plantjes het gewoonweg niet redden?

20220826_160906.jpg

Posted

Dit noemen ze "transplant shock". Misschien wat wortels beschadigd tijdens het uit de pot halen of verpotten? Ze redden het wel, alleen niet meteen in de zon zetten. De wortels moeten eerst enkele dagen herstellen.

Je bent wel iets aan de late kant, ik verwacht de eerste rijpe vrucht pas rond kerst. Maar een puntpaprika (langwerpig) is sneller dan een blokpaprika (de gewone in de winkel).

Posted

Paprika's zaait men meestal eind februari / begin maart, binnen in huis. In het begin opkweken onder kunstlicht, later vensterbank.

Begin mei naar buiten (kas), half / eind mei naar buiten (potten op terras, of in de volle grond).

Maar, niet getreurd, oefening baart kunst. Dus niet weggooien, maar zien wat er vanaf nu gebeurt. Ter lering.

(Volledige binnenteelt vanaf nu kan wel, maar dan ben je op heel kleine schaal Het Westland aan het kopiëren. Met alle kosten van verwarming en vooral licht, veel licht.  

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)