JoseVdE Posted September 3, 2022 Posted September 3, 2022 (edited) Ik heb sinds drie jaar een moestuin en dit jaar in 1 vak knolvoet bij de kolen. Ik lees dat je 8 jaar niet op dat vak kolen mag telen. Ik vraag me af of er remedies zijn om t te bestrijden? En hoe voorkom ik dat andere vakken besmet raken? ik neem aan dat n schimmel zich ook verder kan verspreiden. Edited September 3, 2022 by JoseVdE Quote
Inloggevens kwijt Posted September 4, 2022 Posted September 4, 2022 De knolvoetschimmel kan zich verspreiden via tuingereedschap (spade, hark, riek etc.) maar ook via je schoeisel. Als er bijvoorbeeld wat besmet zand aan je schoeisel blijft zitten en dit valt er af op grond die niet besmet is krijg je het daar ook. Echt bestrijden is niet mogelijk. Uit een onderzoek uit 2003/2004 bleek dat het strooien van kalkstikstof hielp bij het tegengaan van knolvoet. Het strooien van gewone kalk, wat vaak wordt aangeraden bij knolvoet, had weinig effect. Bij het strooien van kalkstikstof opletten dat je niet te veel strooit i.v.m. met de kans op (wortel)verbranding. Verder is het belangrijk dat je in je gehele tuin zorgt dat je onkruiden die behoren tot de kruisbloemigen zoals herderstasje en veldkers consequent verwijderd. Dit zijn waardplanten van de knolvoet en zorgen ervoor dat knolvoet blijft bestaan, ook op percelen waar geen kolen staan. Knolvoet onderzoek Kalkstikstof Quote
Recommended Posts