Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allen, 

wij hebben vorig jaar een huis gekocht met een pruimenleiboom in de tuin. Het boompje heeft niet gebloeid en dus ook geen vruchten gedragen. Het boompjes is, geloof ik, van 2017, soort onbekend. Nu valt ons op dat ook de bladeren er slecht uitzien. Kan iemand ons zeggen wat het mogelijk is? Google zegt bacterievuur... 
We gaan volgend voorjaar ook een moestuintje beginnen, maar dat is dan eerst in de lente, en we hebben herfst vorig jaar een "Ecolette" appel gepland. Deze groeit goed maar nu ben ik bang dat "het" van de pruim op de appel springt. Alvast bedankt.

IMG_5063.jpeg

IMG_5064.jpeg

Posted (edited)

Je moet niet alles geloven wat Google zegt!

Wat ik aan die pruimenboom zie is "Vroege herfst door het weer van de zonnige en zeer droge zomer van 2022".

Ik zou me hier niet al te druk overmaken, over iets meer dan een maand is het blad sowieso van de boom.

Pruimen staan er om bekend dat ze beurtjaren hebben d.w.z. dat ze een jaartje overslaan met het geven van pruimen.

Diverse pruimensoorten hebben een bestuiver nodig om vruchten te krijgen.

Edited by Inloggevens kwijt
  • Like 2
Posted

Nog even nagedacht ....

Wat het eventueel ook nog zou kunnen zijn, maar daar ben ik lang niet zeker van, is het pruimensharkavirus. Wordt meestal afgekort tot PPV = Plum Pox Virus.

Pruimensharkavirus 1

Voorlopig houd ik het op vroege herfst. Volgend jaar de pruimenboom regelmatig controleren en kijken of je van die gele ronde vlekken op het blad ziet. Als je die ziet dan is het 't pruimensharkavirus.

Posted

dank je. Ik was sceptisch over Google's ideeën, vandaar dat ik me hier heb aangemeld. Ik zal de boom in de gaten houden volgend jaar. Voor nu valt met name het contrast met de appel op, die groeit met mooie groene bladeren ondanks dezelfde droogte.