Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Vorige eigenaar heeft vermoedelijk gif gespoten

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb sinds kort een stuk grond om een moestuin op te beginnen (tussen andere moestuinen in).

Dit stuk is eerder van iemand geweest die vermoedelijk wel bestrijdingsmiddelen heeft gebruikt.

Het stuk grond ligt nu ca. 2 jaar braak en staat op het moment nog vol met onkruid.

Mijn vraag is: Als de vorige eigenaar inderdaad bestrijdingsmiddelen heeft gebruikt, kan dit nog kwaad voor mijn eigen gewassen die ik er vanaf volgend voorjaar op zal planten? en hoe lang blijven de bestrijdingsmiddelen in de bodem aanwezig?

Geplaatst:

Twee jaar braak, nu vol met onkruid: goed teken. Dat onkruid heeft er dus helemaal geen last meer van. Eventuele bestrijdingsmiddelen zullen inmiddels deels zijn afgebroken, restanten zijn naar het grondwater afgevoerd, door regenwater En vanaf "jouw" grondwater diffundeert het naar ander grondwater, eerst in de directe omgeving, geleidelijk steeds verder.

Dit is natuurlijk geen vrijbrief om die middelen te gebruiken: je hebt er zelf last van, insecten hebben er veel last van.

Geplaatst:

De vraag is natuurlijk welke bestrijdingsmiddelen hij/zij heeft gebruikt? Zonder dat te weten, kun je hier geen zinnig antwoord op geven. En ja, er bestaan ook biologische bestrijdingsmiddelen die net zo (en zelfs meer nog) schadelijk zijn dan reguliere bestrijdingsmiddelen. Ook reguliere bestrijdingsmiddelen zijn in de loop van de jaren minder schadelijk geworden. Wat nu als RoundUp verkocht wordt, bevat geen glyphosaat meer om maar iets te noemen. Al zien de meeste mensen dat verschil niet.

Kortom, zonder te weten wat de vorige eigenaar heeft gebruikt (als hij/zij al bestrijdingsmiddelen heeft gebruikt, want dat weet je dus niet zeker), kun je niks zeggen. Zelf zou ik mij niet druk maken over bestrijdingsmiddelen die een paar jaar geleden zijn gebruikt, behalve als de beste persoon verboden bestrijdingsmiddelen heet gebruikt. Verboden in de zin van bestrijdingsmiddelen die decennia geleden wel waren toegestaan. Maar daar ga ik niet van uit.

Overigens, groente en fruit uit de supermarkt bevat doorgaans meer bestrijdingsmiddelrestanten dan dat wat je nu gaat telen op de grond. Zeker als de producten uit verre landen komen en dat komt veruit het overgrote deel inmiddels. Van de verse producten is dat makkelijk te zien, maar van bv ingeblikte zaken niet. Denk alleen tomaten uit blik die bijna allemaal uit China komen, hoe Italiaans de verpakking er ook uit ziet. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.