sacajawea Posted February 19, 2012 Share Posted February 19, 2012 zoals ik al eerder aangaf, is dit mijn eerste ervaring met uberhaupt iets in de zin van tuinieren ed.Ik heb wat zaadjes van radijs in een champignonbak gedaan, vorige week.Nu heb ik al stengeltjes van 5 a 6 cm hoog, wel dun. Ik denk dat ik teveel gezaaid heb op een klein stuk. Het zijn 16 stengeltjes. Ik heb in "je eigen moestuin op 1vierkante meter" gelezen, dat radijs niet van uitplanten houdt.Dus.... ik kan deze niet meer in de volle grond zetten?En....is het nu beter dat ik ze in een grotere bak verplaats? Ze staan nu op de vensterbank met veel lichtinval, ik geef ze iedere dag water, weet niet of dat teveel is. Is het dan mogelijk dat ik ze over enkele weken uit de bak op de vensterbank kan oogsten? Dan de zomerprei. Heb ik ook zaadjes in twee bakjes van chinees gedaan.Wel met potgrond. Heb daarover in hierboven genoemd boek gelezen, dat ze niet gedijen in potgrond maar alleen in teeltaarde. Dat weet ik nog niet, want er is nog niet veel te zien na 1 week. Maar ik ben bang dat ik daar ook teveel zaadjes in heb gedaan. Ik weet het niet. Als ze al uitkomen, is het dan ook verstandig om in een grotere bak te zetten? Of na een tijdje beter meteen in volle grond te zetten. Ik heb in ieder geval een beetje succes met de tuinkers haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted February 19, 2012 Share Posted February 19, 2012 Ik heb in "je eigen moestuin op 1vierkante meter" gelezen, dat radijs niet van uitplanten houdt. Dus.... ik kan deze niet meer in de volle grond zetten? Ik zou ze over enkele week opnieuw zaaien en dan direct buiten op de juiste afstand (2-3 cm tussen de zaadjes) in je vierkante metertuintje. Ze laten zich inderdaad slecht verspenen/verplanten en doen het buiten beter dan binnen. ...de zomerprei. Heb ik ook zaadjes in twee bakjes van chinees gedaan. Wel met potgrond. Heb daarover in hierboven genoemd boek gelezen, dat ze niet gedijen in potgrond maar alleen in teeltaarde. Maar ik ben bang dat ik daar ook teveel zaadjes in heb gedaan. Ik weet het niet. Als ze al uitkomen, is het dan ook verstandig om in een grotere bak te zetten? Of na een tijdje beter meteen in volle grond te zetten. Potgrond is prima, zaaigrond is iets beter omdat het minder grove stukken bevat en minder voeding. Duurt wel even voordat ze uitkomen, zet ze na opkomst zo snel mogelijk op een koele en lichte plek Als ze te dicht op elkaar gezaaid zijn laat je ze toch nog een tijdje wat groter groeien, dat duurt best lang, om ze daarna uit te planten in je moestuin bak. Als zaailing van enkele weken oud zou ik ze in ieder geval niet verplanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musje Posted February 19, 2012 Share Posted February 19, 2012 Wat Jorg zegt, zou ook mijn antwoord kunnen zijn. Jammer van je radijsjes! Quote Maar na de winter komt de lente weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts