Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aanbod:

Carpool of Lift (ik rij van Gouda over Utrecht naar Zelhem).  = Vol (Lia en waarschijnlijk AC)

Lage Veenman kisten (twee modellen)

11L potten vierkant , diverse andere modellen van klein (p8) tot groot, zowel rond als vierkant

Inkoop service bij de Firma Vreeken (wel graag dan de nummers van de artikelen vermelden anders zoek ik mij suf daar)

Inkoop service bij Fruitbomen.net (Boskoop)  ---> order van Ciska

Maagdenpalm (Vinca minor) 

Vruchten van de Japanse en Chinese sierkwee.  Ondanks de naam kan je die net zo gebruiken als kweeperen.

Boeken (zie mijn bericht op de 2de pagina)

Eten/Proeverij:  verse vijgen, paw-paw, akebia (?), appelbes

Hazelnoten oogst 2022 (ik moet ze nog rapen dus geef aan hoeveel je wilt)

Gevraagd: 

Knoflook pootgoed

Geen idee. Misschien een muntsoortje anders dan chocolade, sinaasappel of Marokkaans. Of een stek of zaailing van aparte dingen zoals de erwtenstruik of de augurkenstruik, 

Stek/zaailing/zaad van de Tomatenboom / Tamarillo 

Zelfgemaakte kruidenthee is altijd welkom. 

PS Pure chocolade heb ik momenteel meer dan genoeg al op voorraad.

Ruil: 

Jorieke:  krijgt suiker, granola etc. + hazelnoten 2021 voor de varkens voor 6 kweeperen, erwtenstruik, raamopener (bergbasilicum MTFD voorjaar)

Lia56: krijgt een lift

ACPronk: krijgt een lift (ovb), ik ontvang knoflook en munt

Arja: krijgt dwergtomatenrassen = zie haar topic en ik krijg zaden van tomaat Venus

Ciska:  ik haal voor haar wat op bij fruitbomen.net, krijg wat knoflook

Stan W:                                 ik ontvang knoflook     

Geplaatst:

Ik weet niet of ik mee kan komen, een aantal klanten is lui en stuurt de boekhouding van 3 maanden in een keer ipv gespreid over 2 maanden (september 2 maanden en oktober 1 maand).
Tevens is het herfstvakantie, dus of extra druk thuis of juist rustig als dochter Chinese school activiteiten gaat doen in de herfstvakantie.

Aardbei stekken zijn helaas niet gelukt, de planten kregen in de zomer te weinig water en voeding, dus aantal stekken is op 1 hand te tellen...

Ik heb wel iets van 10 muntsoorten, die kan ik proberen te stekken maar ik had ze qua groei verwaarloosd (wel genoeg water). Zit nu meer bloem dan blad in geloof ik.

• Like 1
Geplaatst:

Ha Lia, je hebt een plek in de auto! Afhankelijk of AC mee gaat of niet , treffen wij elkaar in Gouda (Carpoolplek langs A12, ter hoogte van het Gouweaquaduct) of in Waddinxveen (woonplaats AC).    

EDIT:  AC woont in Boskoop, hoe kan ik dat nu vergeten wanneer ik er dit voorjaar geweest ben....

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Update.

Gevraagd: knoflook om te poten.  Aangeboden: Vruchten van Chinese sierkwee (Chaenomelis Cathayensis).  Formaat en toepassing in de keuken gelijk aan hun neven, de Europese kweeperen. 

Geplaatst:

Doe ik, Heb er genoeg.  Maar het zijn dus technisch gezien geen kweeperen maar wel daaraan verwant.  Is dus ook niet de Chinese kweepeer die ook bestaat (Pseudocydonia sinensis) maar Chaenomeles Cathayensis.  Ik ben wel reuze benieuwd naar de vergelijking tussen plantgeslachten die neven en nichten van elkaar zijn.   Overeenkomst is in elk geval dat ze knoerthard zijn en ook het formaat komt overeen.

• Thanks 1
Geplaatst: (aangepast)

Van de knofloken heb ik waarschijnlijk wel een paar bollen Morado en Ljubascha over. Als je daar interesse in hebt. 

Morado zijn wel vrij kleine bollen met 5 tot 8 tenen. Ljubascha een stuk groter, heb ik vooral als losse tenen. De bolvliezen waren grotendeels snot bij oogst, daarom heb ik ze op een enkele na meteen losgehaald en laten drogen afgelopen zomer. 

IMG_20221009_152728.jpg

IMG_20221009_152732.jpg

aangepast door Stan W
Geplaatst:

@Goldfish Dan neem ik een bol Ljubascha of 5 tenen mee. Even kijken wat uitkomt na het poten komend weekend. Sommige tenen van dit ras beginnen namelijk al wortelbeginsels te vormen in het mandje. 

• Like 1
Geplaatst:

Vincent wil jij aan je schoonmoeder vragen hoe ze de kweeperen invriest. En hoe ze dan dat samen met de mispels verwerkt? Superbedankt. Mini kansje dat ik er ben volgende week, voorlopig ga ik uit van niet,

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dat zal ik doen @appelvrouw.  Ik meen dat ze de kweeperen in stukken snijdt (maar is dat dan gekookt of ongekookt) en invriest.   Die mispels oogst ze in december. 

Geplaatst:

@Appelvrouw.  Het volledige recept kan ik publiceren wanneer mijn schoonmoeder weer terug is van vakantie.  Maar uit haar hoofd geciteerd

1. Kweeperen in heet water leggen

2. Schillen en klokhuis verwijderen

3. In stukken snijden

4. koken totdat ze rood zien (kooktijd weet ze niet zo uit het hoofd)

5. afkoelen

6. invriezen , totdat de mispels rijp zijn. 

Er blijken naast kweeperen en mispels ook appels te zitten in het recept wanneer zij er jam van maakt.   

Wordt vervolgd dus. 

• Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...