Jump to content

Geschikt substraat/stam voor gele oesterzwam en nameko?

Recommended Posts

Posted

Bij mijn zaden heb ik ook paddenstoelpluggen besteld, van de soorten nameko, en gele oesterzwam. 20 pluggen ieder. Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen met de kweek.

Eerste vraag is of het in de kelder kan. Het is daar nu 16 graden. Er is wat daglicht. 

Verder de voeding. Ik kan substraat maken. Ik heb stro, gipspoeder, vermiculiet, compost van de gft-composteerder,  takken van moerbei en pruim van deze zomer die ik kan versnipperen. 

Of is hele stammen het beste voor pluggen? Ik ben gisteren met zoekende blik het bos ingelopen, maar zag geen verse beuk. Wel kastanje en (waarschijnlijk) eik (maar die ligt op de bodem). Als beuk echt het beste is, zal ik die ook wel kunnen vinden hoor.  Ik ga verder een kers weghalen, dus die stam komt ook beschikbaar.

Wat is het beste om te doen, van deze keuzes?

Posted

Je kunt altijd een aantal pluggen op (zelf te maken) substraat doen.

Je kunt ook een aantal pluggen (3 of 4) van de oesterzwam ook verder kweken op koffiedik, als je koffie drinkt. Dan kun je alvast aan de slag, gewoon op het aanrecht of in de vensterbank. Als het mycelium klaar is met de hoeveelheid koffievoedsel, snij je uit het midden gewoon een flink stuk en begin je overnieuw. Zo kun je van een paar pluggen dus aardig wat paddestoel oogsten. 

Als je langdurig op stammen wilt kweken heb je vers geveld hout nodig en is het meeste in de winter beschikbaar als gemeenten en staatsbosbeheer weer aan het snoeien gaan. Soms ligt er dan langs de weg zomaar een perfect stuk. De stam waar ik nog Shiitakes van krijg, was verse beuk en heb ik zo'n vijf jaar geleden voorzien van pluggen. Eerste paar jaar niks en nu twee keer per jaar een paar honderd gram. Ik denk telkens dat ie nu wel op zal zijn en dan komt er weer wat 🤷 

Kersenhout en Nameko

O ja een tip. Als je een gat boort met de juiste diameter voor de plug in een verse stam,klop er dan ook gelijk een plug in! Ik was zo slim om eerst alle gaten te boren en toen ik mijn pluggen erin wilde tikken waren de diameters te klein omdat het hout door z'n eigen vocht weer wat was uitgezet. Kon ik nog een keer.

Posted

Dank je @woldistel. Ik drink geen koffie, en ik heb even geen zin om rond te vragen. Dus dat wordt hem niet.

In ieder geval zal ik op meerdere paarden moeten wedden, als ik het goed begrijp.

IMG_20220923_161320.thumb.jpg.7882697d7cb62fb7c3f4e9da5bd26404.jpg

Dus ..een kilozak stro meteen in de regenton gegooid. Lekker gek 🤪Morgen ga ik ook het hout van dit jaar hakselen. Kan daar ook kersenhout van vorig jaar bij? Heeft niet op de grond gelegen.

Misschien ook maar meteen de compost in een emmer buiten zetten in de regen. En vannacht met een zaag het bos in, de Nameko groeit op bijna alles, blijkbaar. Ik zal ook de buren vragen of ze de kersenboom willen hebben, want in dat geval geen kersenstam.

In de link die je stuurde zag ik een filmpje waar de Nameko-stammen op een pallet liggen, dat vond ik een mooi idee.

De slakkenpopulatie is wel een probleem hier, hoe ga je daarmee om @woldistel? Ik zag dat Jorieke koperband gebruikt, maar Nameko moet plat liggen.

Posted

Geen koffie, dat is jammer  in ieder geval voor de koffie-oesterzwam populatie. (geen lieve koffiedrinkende buren?)

Wat ik zelf begrijp van de stro kweek is dat je het stro eerst moet verhitten om het te steriliseren en daarna verder kunt met het samenstellen van het substraat.

Ik bestrijdt de slakken en vooral pissebeden op mijn shiitakes vooral  door de stam op een iets minder bereikbaarder plaats te leggen en dan komen ze ook wel, maar misschien wat minder 😁

Posted (edited)

Ik had de methode van een Duitse website, om het stro 7 dagen te laten weken zonder pasteuriseren. Er komt een verrottingsproces op gang dat juist andere schimmels afbreekt, stond er. Maar misschien is het daarvoor nu te koud. Ik zie het wel.

Edited by fre3ke
  • Thanks 1
Posted

Klinkt als heel interessante manier. Ik heb wel eens geprobeerd om het stro te koken, maar dat is een heel gedoe. Dus vandaar dat ik de oesterzwam dan maar op koffiedik doe. 

Posted
9 minutes ago, woldistel said:

koken, maar dat is een heel gedoe.

Dat voorzag ik ook al 😉.

Het hoeft niet te koken voor pasteuriseren, dus overgieten met kokend water kan misschien ook. Bedenk ik me nu pas, zucht.

• 2 weeks later...
Posted

Mijn stro heeft duidelijk brettanomyces ontwikkeld. De hele regenton ruikt naar riool. We zullen zien wat het geeft. De pluggen hebben bijna een week op het postkantoor gelegen bij een graad of 20. De gele oesterzwam.

IMG_20221004_120247.thumb.jpg.4e00d368dce542cc8fcee836cf09d7cd.jpg

En de nameko:

IMG_20221004_120235.thumb.jpg.cf1a512814af8ad93051fe4b20e8f77f.jpg

Het is nog niet gelukt een dikke stam te vinden. Wel dunnere takken van beuk, ongeveer 6 cm dik. Er zaten verdorde bladeren aan, dus ze zijn van deze zomer. En ze lagen niet op de grond. Eerst daar gaten in boren, en de pluggen erin stoppen. De pluggen die over zijn, stop ik dan in het stro en in de emmers met compost.

Wel weer een gedoe hoor, dit is de laatste keer dat ik iets nieuws probeer.😇

Posted

Ik zat vandaag naar mijn substraat te kijken. In het stro groeit al iets: IMG_20221006_193258.thumb.jpg.86d1934622aac0c42fd6c121f571151e.jpg

....graan 😳.

Deze halm prikt zelfs door het plastic heen, en het is beslist niet de enige. Er zijn tientallen graankorrels in het stro gaan kiemen. Rotten in de regenton lijkt dus NIET een goede start te geven.

Als backup had ik compost, en daar is eerst kokend water overheen gegaan, hopelijk gaat dat beter.

Posted

Een week geleden een reddingsactie gedaan. Ik heb de broedpluggen uit het stro opgevist, alle gekiemde graankorrels eruit gehaald en het stro alsnog gepasteuriseerd. Of het werkt weet ik niet. 

In de andere substraten groeien nu wel schimmels. De zakken staan op een warmtemat en de voeler is tussen 22 en 26 graden afgesteld. Er ligt een krant en een doek over om de warmte vast te houden, het staat in de hal.

De andere substraten zijn:

Gele oesterzwam op gepasteuriseerde compost van de afvalverwerking.

IMG_20221014_102435.thumb.jpg.ebccd1efa01d40698a88e46b15481042.jpg

Nameko op dezelfde compost. Omdat het deel onderin de ton (ik had er kokend water op gegoten tot 80 graden) minder hout bevat en compact is, zijn er verse houtsnippers van pruim en moerbei doorheen gegaan en dat schimmelt goed. 

IMG_20221014_103156.thumb.jpg.03b986ec6808d2e0ddfe4e4e2acadd61.jpg

En (volgens mij) gele oesterzwam op bloemhoofdjes en stokken van kardoen, gepasteuriseerd. Ik had in de tuin gezocht naar droge biomassa. Je ziet het niet goed, maar hier groeit een schimmel.IMG_20221014_103336.thumb.jpg.cb4f5fe9156d85d722db2c3664d3ad26.jpg

• Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Inmiddels weer wat verder in de tijd. In dezak van houtsnippers met compost groeiden lange dunne paddestoelen op zoek naar licht.

IMG_20221024_170029.thumb.jpg.e9e3cab4a82aa14571c7179f49f085de.jpg

Ik hoop dat het Nameko was, en niet een verstekeling vanuit de houtsnippers. Ik heb de zak aan één kant opengemaakt en rond 16 graden in het licht gezet.

De zak met alleen compost, waar gele oesterzwam in groeit (hoop ik), heb ik wat scheuren gegeven en ernaast gezet. 

IMG_20221024_171930.thumb.jpg.cc6d31f1d3d918c5b21721109e065d85.jpg

Het derde substraat, stro, lijkt niet te werken. Ik kijk het nog een weekje aan. 

Het vierde substraat, kardoen, zit vol kiemende zaden. Die zijn blijkbaar hittebestendig. En de zak zat vol fruitvliegjes, het geheel is naar buiten gegooid.

• Like 1
Posted

Kardoensubstraat is weer naar binnen gehaald, nadat alle zaadjes eruit waren gepeuterd. Er lijken nu kleine paddenstoelen te groeien op de stammen van de kardoen. De bloemkoppen kan ik een volgende keer weglaten.

IMG_20221026_213439.thumb.jpg.f0ef30fdc47aba24a41a7e00626a5873.jpg

Het strosubstraat is weg. Werkte niet.

De compost met houtsnippers en nameko is stilgevallen. 

De compost met gele oesterzwam lijkt een beginnende zwam te geven die geel is. Maar ik denk dat het een andere zwam.

IMG_20221026_221004.thumb.jpg.b7aa14147a263fa90726a5c0f8beeeb3.jpg

Het vochtig houden is wel een probleem. De nameko heeft licht nodig, en nu de isolatie eraf is, droogt alles snel uit. Ik denk dat het spul naar de kelder moet. Het is wel een avontuur!

• Like 2