Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

mijn vriend en ik hebben 4 loopeenden (3 eenden en een woerd). 2 eenden zijn al enige tijd aan het broeden. Beide op ongeveer 15 eieren. Ze zijn hier begin september mee begonnen dus we verwachten dat ze komende dagen misschien wel kuikens hebben als de eieren uitkomen. Dit is het eerste jaar dat wij de eenden hebben en hebben dus wat vragen over wat we moeten doen als de kuikens er zijn; we kunnen hier op internet niet genoeg info over vinden. 

we vragen ons bijvoorbeeld af wanneer we de kuikens moeten verplaatsen uit de tuin in een hok met warmtelamp, en met of zonder moedereend. Kunnen de kuikens van beide eenden samen? Dat soort dingen.

Heeft iemand handige tips?? Alle tips zijn welkom! 

groetjes Maartje en Bas 

Posted

Als de kuikens bij de moeder blijven dan hoeven ze niet naar een hok met warmtelamp. Als je tuin niet veilig is qua roofdieren dan kunnen ze natuurlijk wel even voor de veiligheid naar dat hok. Maar die lamp is dan niet nodig want hun moeder geeft alle warmte die nodig is. 

Ik heb geen ervaring met 2 eenden die allebei tegelijk kuikens hebben... dus ik weet niet of die bij elkaar kunnen. Ik zou eigenlijk niet weten waarom niet. 

Je kunt hebben dat er een paar kuikens uitkomen en dat de moeder dan wel klaar is met dat broeden en dan met die paar kuikens op pad gaat. Terwijl de overige eieren best nog uit hadden kunnen komen. Je zou even kunnen proberen om de moeder op/bij het nest te houden door een kooitje of iets anders er overheen te zetten? Of je doet de laatste eieren nog in een broedmachine als je die hebt. Al zou je dan eerst ook even kunnen kijken met een lamp of ze wel eens levensvatbaar zijn.