Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Annemiek's eetbare tuin


annemiek123

Aanbevolen berichten

planning 2012

 

paprika

atris f1

sweet cayenne

sweet lilac bell

lila purper

 

tomaten

minibel

gold dust

blue berry

millefleur

fransNL

ida gold

oranje van goeijenbier

green grape

marmande

tumbler red

honigtomaat

 

bosui

teepee bonenmix

sugarsnap delikett

purple summer broccoli

true lemon komkommer

courgette

prei

knoflook

 

Kruiden

dille

peterselie

knoflookbieslook

basilicum

 

bloemen

afrikaan: orange boy,linnaeus,kilimanjaro,gele en oranje lage

goudsbloem: buttermilk baby,spider,indian prince

oostindische kers: jewel en alaska mix

papaver: purple passion,hens & chickens,venus,orientale brilliant,persian,coral reef

nigella (juffertje in het groen)

dahlia: mix laag,collorette pink

crepsis rubra rosea

cosmos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Annemiek, welkom.

Je hebt een mooie lijst en ook leuke bloemen erbij.

ik heb er niet eens aan gedacht mijn bloemen erbij te zetten. Zelf heb ik ook verschillende, maar bv van de goudsbloem alleen de officinalis omdat ik ze ook medicinaal wil gebruiken, ik denk dat jij vooral voor de mooie bloem gaat?

Die kilimanjaro afrikaan ben ik wel benieuwd naar, zo ook naar de Alaskamix van de OI Kers.

Veel succes dit seizoen!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle goudsbloem kan je gebruiken voor medicinale doeleinden, zie stukje Anne Tanne:

 

Sommige bronnen beweren dat slechts de gevuldbloemige goudsbloemen medicinaal waarde hebben, andere bronnen menen dat alleen de

enkelbloemige geneeskrachtige zijn. Nog andere dichtten de geneeskracht uitsluitend toe aan de oranje, en niet aan de gele vormen. In werkelijkheid

kunnen alle vormen van de Calendula officinalis worden gebruikt.

 

Het leek me daarom mooi om van de tagetes en calendula meerder soorten op te kweken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van een docent Fytotherapie (aan de Academie voor Natuurgeneeskunde Hilversum) heb ik geleerd alleen de oranje goudsbloemen te nemen. Die hebben de grootste hoeveelheid etherische oliën en andere werkzame stoffen in zich. Dat neemt niet weg dat je ook andere goudsbloemen kan zetten voor de mooi.. misschien weer lastig als je zelf zaad oogst.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke en nog eentje dan, mijn tuinoverzicht!

 

tuinplan39851329984717.jpg

 

linksboven de border met 2 appelbomen, kruisbes,mirabelpruim, rode bes en perzikboom. Hierin komen rond de perzik knoflookbieslook en verder de bloemen.

in de 4 potten ervoor staan 2 kersenboompjes, een rode bes en een blauwe bes. Links op het bankje staat de cranberrie.

in de zwarte emmers ervoor komen groente.

 

Links tegen het schuurtje staat de duo pruimenboom opal / reine cl D'oullins.

in de potten en grijze bakken langs de garage komt groente / kruiden en daar klimmen 2 soorten blauwe druif.

Links tegen de garage staat mijn tuinkasje.

 

de tomaten, paprika's en aardbeien staan aangegeven.

 

zo zie je maar dat je veel kwijt kunt in een achtertuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

verdorie....zie net dat de hond (of misschien de poes) mijn speciekuip met knoflook en net gezaaide bosui heeft uitgegraven,,,,ggrrr, morgen maar even de schade bekijken. Hmm dat deden ze vorig jaar niet.....bah, moet ik daar weer wat op bedenken.

 

op de foto is het net gezaaid

 

 

rimg006017281330459604.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

De boompjes in pot kunnen prima, heb wel iets grotere potten, en bij intratuin de speciale potboompjes genomen, ik heb kersen en die staan op een stammetje, als het goed is gaan ze dit jaar voor het eerst vruchten geven. Je kunt niet elke boom in een pot zetten, dat heb ik wel gemerkt, bij de gamma ooit een appelboom gekocht en die heeft het maar 1 jaar gedaan, daarna geen vrucht meer en slecht blad, echt niet geschikt voor pot. Deze pot boomjes zijn op een andere onderstam gekweekt, dus daar moet je wel op letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht vandaag de aardbeienbakken weer eens op te schonen....en jawel, ieder jaar weer....vieze dikke wormen, van de lapsnuitkever, vorig jaar aaltjes gegoten om ze te bestrijden,maar moet gewoon ieder jaar nieuwe planten kopen...tis niet anders. Dus de hele zooi weggekiept....

In dezelfde grond zaten ook nestjes van kleine glazen bolletjes met een wit puntje erin, iemand een idee wat dat dan weer kan zijn??

 

edit: ja slakkeneitjes van naaktslakken...getverderrie, ook meteen opgeruimd....

Link naar reactie
Delen op andere sites

.....bah, moet ik daar weer wat op bedenken. ...
Kippengaas er overheen. De uitjes piepen wel door de mazen. We deden het vroeger zelfs wel eens bij kamerplanten.

 

ik heb zo'n zelfde bak heb er een stuk doorzichtig kunststof plaat over liggen...werkt ie een beetje als koude bak...Ik heb er ook wel 2 oude ovenroosters overheen liggen gehad....ik heb namelijk ook van die nieuwsgierige katten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er leuk uit, ga ook m'n 'kasje' maar weer eens neerzetten, heel voorzichtig komt er in de achtertuin nu ook wat zon!

 

Bekende kattenbakken

 

Door de storing vorige week waren er wat berichten weg, we hadden het over die larven. Ik dacht dat ze van de Taxuskever waren en je had nog bij mijn foto's gekeken en het zag er hetzelfde uit dacht ik?

 

Ze zijn trouwens vorstproof ook!

Er zijn er een aantal dood maar echt niet allemaal...ik heb ze 'bewaard' in een bakje, afgesloten...maar niet dood te krijgen dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...