Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zwart poederlaagje op appels. Schurft of fijnstof?


Charly

Aanbevolen berichten

Ha moestuinmakkers!
Zeg hee. Op mijn golden delicious appels (ooit verkocht als Elstar trouwens. Maar dat terzijde) zit een raar laagje.
Ook zwarte puntjes. Die duiden op schurft, vond ik op het internet
https://www.compo.nl/advies/ziekten-plagen/ziekten/schurft-op-appels-en-peren
 Golden delicious is daarvoor extra gevoelig, stond er nota bene nog bij.

Maar goed. Die schurft vind ik niet zo vervelend. Aantasting is er wel. Maar de vruchten splijten niet open ofzo en alleen de wat sneuere exemplaren zijn zwaarder aangetast. Overgrote deel van de appeltjes is prima.
 
Maar waar ik dus over achter mijn oren krab is het rare laagje over de appels. Op de foto’s kun je zien dat ik het kan wegpoetsen.
 
1b56dd237e699bed4ee6901fdba3f191.jpg
 
 
1daa1ea245d2641fb58d28cfbc2c8031.jpg
 
968c99b41c6d089b2020e7d7cb8c99a2.jpg
 
Is dat ook een bijverschijnsel van schurft? Dan trek ik het wel. Want is volgens mij niet gevaarlijk verder, toch?
 
Maar ik moet er niet aan denken dat het een soort fijnstof neerslag is ofzo. We zitten vlakbij Schiphol. Moet toch niet hebben dat ik hier biologisch zit te tuinieren en dat ik feitelijk ongezonder eet dan als ik het uit de supermarkt zou kopen!
 
Afijn. Ik denk: ik gooi het ff in de groep. Es kijken wat jullie ervan denken.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken dat wat je beschrijft en heb dat hier ook. Hoe langer de appel hangt hoe meer het aanwezig is. Het neemt vooral in de herfst toe door regen en het zit hoofdzakelijk bovenop en in het 'putje' waar het steeltje zit

Daarom denk ik dat dit meer is door achtergebleven vuil in de regen. Tja, wat voor vuil dat is zou ik ook niet weten.

Ik zelfs was de appels voordat ik ze in de koeling bewaar (Granny Smith) en schil ze voor het gebruik.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies wat jij beschrijft inderdaad @AshaiRey. Het verzamelt zich in het putje van het steeltje en breidt zich dan uit over de appel. Maar ik ben toch wel heel benieuwd wat het is. Want zit het dan alleen op de schil, of ook in de appel zelf. En hoe (on)gezond is het?
Ik pluk toch met regelmaat een appel van de boom waarin ik mijn tanden zet. Beetje afgeveegd aan mijn trui, maar ik ga er dan toch vanuit dat op appeltjes uet niets naars zit verder eigenlijk.
Benieuwd of nog meer mensen dit herkennen.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Johhhh. Dat is het gewoon!
Had er nog nooit van gehoord @janterharmsel. Wat fijn dat je even in de lucht kwam! Weer wat geleerd.
Top van het linkje ook. Het Duits viel me nog niet helemaal mee. Maar vond op fruitpluktuin.nl een kort stukje in het Nederlands.

Meest belangrijk voor mij:
“De schimmel is goed te bestrijden door het toepassen van zomersnoei en door vruchtdunning. Bij juiste snoei wordt een te grote luchtvochtigheid voorkomen en zodoende ook de aantasting.
Dit aangetaste fruit kun je gewoon eten. Eventueel eerst afschillen. Het is een cosmetisch probleem.”

Heel veel dank. Weer een mysterie opgelost en ook nog wat geleerd.

  • Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hai, even een bericht vanuit the VS ... ik heb de zwarte waas ook over mijn appels en idd gewoon te eten hoor .. wat me opviel is dat het erger is als er niet genoeg licht in de boom valt ... dus snoeien is absoluut een must voor mooie vruchten EN grote vruchten door vruchtverdunning ...
Vorig jaar had ik een bumper oogst van alle bomen, dit jaar van 1 die ik rigoreus had gesnoeid ... ach elk jaar leer je weer iets nieuws :)

aangepast door JoHane
typo
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Dit zwarte poederlaagje dat jij op de appels ziet zitten is Roedauw, als idd al eerder aangegeven. Roetdauw is een schimmel die groeit op de Honingdauw (de zoete stof die door luizen wordt uitgescheiden). Als je deze zwarte poeder ziet is dit een teken dat je luizen op de bladeren hebt zitten.

 

Roetdauw zorgt ervoor dat de plant minder suikers kan aanmaken en de groei vertraagd, verder onschadelijk bij consumptie.

Hier onder een foto van Roetdauw op mijn paprika's

roetdauw-schimmel-luizen-schimmel.JPG.1d4e7203e30e31a0b3edeb96ee04781f.JPG

  • Like 1

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is onjuist.

Op jouw eigen foto is inderdaad roetdauw maar waar het hier bij de topic starter om gaat is iets anders n.l. roetvlekkenziekte. Dit laatste treedt vooral op onder vochtige omstandigheden. Ook bij bomen die 'dicht' zijn (weinig gesnoeid) zie je het vaker. Veel schimmels hebben vocht nodig om te gedijen en bij dichte bomen drogen het blad en de appels minder snel op dus grotere kans op roetvlekkenziekte.  Het verschil tussen roetdauw en roetvlekkenziekte is overigens makkelijk te achterhalen want roetdauw is doorgaans plakkerig (komt door de honingdauw waarop de roetdauw groeit), zwarte aanslag door roetvlekkenziekte niet. De zwarte aanslag door de roetvlekkenziekte is ook gemakkelijk te verwijderen, bij roetdauw moet je echt 'boenen'.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...