Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Al vele jaren heb ik een flink veldje (ca 1m3) met Montbretias Lucifer, een prachtig bolgewas. Omdat de Montbretias tussen mijn Agapanthus waren gegroeid en andere groeiers inmiddels tussen de Montbretias zaten had ik besloten om de bollen te rooien en opnieuw te planten. 

Na een kwartier dacht ik al "was ik er maar niet aan begonnen". Het was een grote kluwen van bollen en wortels. Na een paar uurtjes (letterlijk) in het zweet des aanschijns had ik een hele kruiwagen vol met bollen en wortelnetwerken ... zie foto. Het opschonen wordt nog een heel klusje.

Nu heb ik ervaring met het jaarlijks rooien, opschonen en overwinteren van Abessijnse gladiolen maar bij de Monbretias zit ik met de vraag "hoe verder?".

De gerooide bollen zijn meestal een soort "torentjes" van bollen (zie foto). Is het merendeel hiervan bruikbaar voor herplant of zijn alleen de bovenste bolletjes geschikt? Heeft iemand hier ervaring mee?

207694847_IMG_0050(1).thumb.jpg.5037030218841fb23c36ec3d9baee4fe.jpg

20221024_134502.thumb.jpg.925b8dc4f1ed8ca75e4fd0cf5ebedc65.jpg

20221024_164941.thumb.jpg.9fa1c9debe01b466421dd709f2c6057d.jpg

aangepast door Bertus

Geplaatst:

Heten tegenwoordig Crocosmia.

Veel Crocosmia's vormen ieder jaar een knol bovenop die van het vorige jaar (zie jouw 2de foto). Voor herplant de bovenste 2 knollen van deze 'ketting' halen en opnieuw uitplanten. Volgens diverse websites kun je dit het beste in het voorjaar doen maar bij goed winterharde soorten is oktober hier een prima tijd voor.

Dat delen van de knollen doe je iedere 3 à 4 jaar. Bij sommige soorten loopt de bloei na een aantal jaren terug; de hogere soorten zoals 'Lucifer' blijven bij periodieke verjonging ook beter overeind.

Geplaatst:

Zo ongeveer heb ik het ook gedaan, vorig jaar een keer en dit jaar in september al. Ze willen wel groeien, ook kleine bolletjes die achterblijven, komen op.

@Bertus, misschien wil je in de titel de nieuwe benaming toevoegen, opdat je topic teruggevonden kan worden met de zoekfunctie? Ik vond de oude naam wel mooier, maar ja.

@Inloggevens kwijt, Ik heb ook de Lucifer. Heel mooie bloei. Nu komen er steeds heel kleine sprietjes her en der op, ook waar geen bollen geplant zijn. Het lijkt alsof die zichzelf uitzaait. Zo heb je toch verjonging als de bloei terg gaat lopen.

Overigens, het is toch een bol en geen knol?

• Bertus changed the title to Crocosmia (Montbretia) rooien/herplanten
Geplaatst:

Bij mij zaaide Crocosmia 'Lucifer' zich zo ongebreideld uit dat ik nu de zaadstanden wegsnoei. Ze zijn op zich wel mooi maar dat uitzaaien was te veel van het goede.

Ik heb ook nog Crocosmia 'Star of the East'. Deze bloeit augustus/september en maakt geen zaadstanden aan. Wel vormt deze soort uitlopers en wandelt hierdoor wat door de border.

Geplaatst:
  • Auteur

Dat uitzaaien en opkomen van kleine knolletjes wordt nog wel een puntje komend jaar (of jaren?). Door jaren heen was het veld Crocosmia een "pakket" knollen en vernette wortels geworden van zo'n 15-20 cm dik. Bij het rooien en uit elkaar halen is een oppervlak van meerdere vierkante meters "besmet" geraakt.

Werk hebben is niks ... werk houden is belangrijk :)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic