Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil graag een moestuin beginnen in de achtertuin, in de oude paarden rijbak en dus zand ondergrond. Ik zat te denken om er grond doek overheen te leggen en daarop bakken/ opstaande randen?

Ik zou graag hulp/tips krijgen 

Geplaatst:

Kijk ook even hier 

Het gronddoek zou ik weglaten, tenzij je heel hoge bakken gaat maken. Om de ondergrond losser te krijgen, kun je nu misschien nog een groenbemester zaaien.

• Like 1
Geplaatst:

Bedankt voor je antwoord, ik zit meer met al h3t onkruid wat nu de overhand neemt. Grond ook eerst nog egaliseren maar wil een aantal bakken kwijt uiteindelijk, wat versta je onder hele hoge bakken? Ik denk dat ik randen van 30 cm hoog wil hebben ongeveer 

20221029_103911.jpg

Geplaatst: (aangepast)

3 vragen: waarom wil je bakken, waarom wil je worteldoek, en hoeveel m2 moestuin wil je?

Als er onkruid groeit, dan is de grond al wat losser aan het worden en zitten er waarschijnlijk weer wormen etc. in. En waarschijnlijk is het zand gestort op de normale ondergrond, dus je bodem is misschien nog niet zo slecht. Rand van 10 cm, karton op het onkruid, en vullen met compost is mijn devies. Of helemaal geen randen/bakken en direct karton en compost aanbrengen met daartussen houtsnippers voor paden.

aangepast door fre3ke
  • Like 1

Ik weet nog niet hoeveel bakken en hoe groot ik het wil precies. Ik wil nog niet te groot beginnen. Ik weet niet precies waar ik goed aan doe met zo'n ondergrond vandaar de vragen, vlak onder het zand liggen ook allemaal drainage slangen. gronddoek heb ik nog liggen vandaar, dat zou ik dan niet hoeven aanschaffen. Ik heb een kleine bak in de kas staan en dat beviel goed  gemaakt van pallet randen. Was ook erg makkelijk, vandaar dat ik weer aan zoiets zat te denken, maargoed ik ben nog echt een beginneling en weet dus niet echt waar en hoe te beginnen20220422_161234.thumb.jpg.12a04b8ae749c6318b72ff1178c8c702.jpg

aangepast door Lauravol

Worteldoek kun je tussen de bakken gebruiken.

Worteldoek in je bakken voegt niets toe denk ik. Het nadeel van worteldoek onder de bakken, is dat je planten er niet doorheen kunnen. Zelfs 30 cm is nogal ondiep. Het kan wel, maar niet voor alle gewassen. Met een laag karton, en daarop compost, gaat het onkruid vanzelf dood en composteert. Zelfs zonder karton, bij 20 cm compost. Dus dat is een beter idee dan worteldoek in de bakken omdat je dan toch het onkruid kwijt bent en je planten dieper kunnen wortelen.

Wat makkelijk is aan een bak, weet ik niet. Het nadeel van bakken vind ik het vaststaande formaat. En dat het hout uiteindelijk verteert. En dat ze sneller uitdrogen. Het ziet er wel leuk uit. Als je de bodem verbetert door compost toe te voegen, heb je wel een makkelijke begrenzing met bakken. 

aangepast door fre3ke
  • 2 weeks later...

Als je drainage buizen hebt zou ik zeker voor dieper wortelende groenten toch wel hogere bakken nemen. Wij hebben geen drainage buizen, maar een speciale ondergrond in de bak die kei-hard is (waardoor er een stabiele onderlaag is zodat de paardjes hun beentjes niet breken) daarom moeten wij hogere bakken plaatsen als wij daar willen moestuinieren. Lossere rijbak zand zou zelf eigenlijk wel fijn zijn voor dieper wortelende groenten. Wat je kunt doen is daar een dikkere laag moederaarde in een licht verhoogt bed kunnen plaatsen. Worteldoek zou ik zelf ook rondom de verhoogde bedden doen en niet in het bed zelf. Groenten kunnen diep willen wortelen en je snijdt jezelf in de vingers als je ze tegenhoudt. 

Als je hogere bakken wilt nemen, moet je goed kijken naar de vulling daarvan. Denk ik aan folie tegen verdampen van water, vocht vast houdende korrels. grof tuinafval als onderlaag etc. Maar daar is veel (vooral amerikaanse) informatie over te vinden. 

Als je het niet erg vind je bakken af en toe te vernieuwen kun je voor hout gaan, maar dat rot wel binnen 5-10 jaar weg. Dat is het probleem waar wij tegenaan lopen. Wij overwegen daarvoor van die holle bouwblokken. Maar financieel technisch staat dat nog even op hold. 

aangepast door RedTomato

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...