Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Schelpen als kalk voorziening


Floris

Aanbevolen berichten

Ik denk er aan om vergruisde schelpen in de moestuin te strooien om zo een jarenlange kalk te geven.

het zou beter zijn als kalk korrels omdat die kort de ph laten stijgen en snel weer doen dalen .

daarnaast geeft het vele mineralen en maakt het de bodem structuur beter.

Mijn vraag is , klopt dit en zijn er mensen die dit al gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groter de deeltjes, hoe langer en hoe minder goed het werkt. Dus 1a2mm korrels slijten misschien in 100jaar af (of langer). Zo klein als stof/poeder misschien een jaar. Een ei wat je compleet begraaft, kan je b.v. ook 5jaar later ook nog opgraven. Alleen de buiten laag is b.v. aangetast geweest. En door het te verpoederen, kan elk stofdeeltje aangetast worden, en niet het buitenste 0,01mm laagje.

 

Hoe snel het vergaat zal ook liggen aan hoe zuur je bodem is. Als het maar een ph waarde van 1 verhoogt moet worden van b.v. 6 naar 7 (elke stap op de PH schaal is factor 10)  Dan is de grond dus een factor van 10 te zuur. Ga je van 5 naar 7, is de bodem 100x te zuur geweest. Grond met zuur lager dan 5, zal het zuur dus ook sneller grotere objecten aantasten. PH van 4 is b.v. 1000x zuurder dan ph 7. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oplosbaarheid is een doorslaggevend probleem. Zullen bodemstructuur zeker niet verbeteren. Over 30 jaar zijn het nog steeds dezelfde schelpen die je overal als scherpe stenen tegenkomt. 

Overweeg zachtwerkende kalk zoals zeewierkalk, als kalk echt nodig is. Dat is poeder.

 

Het effect dat je wilt...rustig verbeteren van de structuur van je bodem bereik je met organische stof. Compost is ideaal, want zorgt bovendien op elke grond voor een betere PH (kalk is bouwstof van alle planten) en mineralen.

 

Als je echt een uitgemergelde grond hebt, want dat is het effect van bemesten met zuurmakende stikstof in stalmest en vooral in kunstmest in combinatie met kalk om de sterke zuurwerking weer te neutraliseren, is gesteentemeel of lavameel (op klei Basaltmeel) eens een keertje gebruiken misschien zinvol. Dan denk ik aan een grond waar jarenlang op geboerd is door een gangbare agrarier. Als je agrarische vaktijdschriften leest (dus niet van milieumensen) dan is vooral op zand en leemgrond deze uitmergeling en steeds minder vruchtbare landbouwbodems een serieus probleem in de landbouw. Compostgebruik is ook daar een essentieel deel van de oplossing. Bodemstructuur, bodemgezondheid waterhuishouding en opbrengsten verbeteren er heel veel door. 

 

Kortom: Je voorstel lijkt leuk, maar werkt tegen je en is zeker niet het ei van Columbus. 

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En van dat ei van Columbus kan je weer de eierschaal gebruiken.

Of je haalt kalkgrond/mergel.

Maar ook daar geld net als bij schelpen verhitten en vermalen.

 

Voor weinig geld haal ik een 20 kg zak zeewierkalk voor mijn kalkarme zandgrond.

 

 

Gebruik eierschalen als meststof voor planten (agriworld.nl)

 

Mergel Poeder (mergelrouwet.nl)

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Zoals idd al aangegeven hoe groter de korrel hoe langzamer de kalk werkt. gestampte schelpen hebben nauwelijks een bijdrage aan de verhoging van de pH. natuurlijk draagt het wel bij aan de verbetering van (verdichte) gronden. Ook kun je een dikke laag schelpengruis strooien tegen slakken. Door de regen bodemleven en weersomstandigheden verlaagd de ph jaarlijks ongeveer 0,1 punt. Dit is geen natuurlijk proces maar komt door de luchtvervuiling, bemesting, intensivering van de bodem die de verzuring bevorderen. strooi bij een corrigerende bekalking 20kg op 100m2 en bij een onderhoudsbekalking 20kg op 200m2. strooi kalk in okt t/m dec. De mineralisatie van kalk heeft ongeveer 6 maanden nodig.

 

ook is er een groot verschil in de pH tussen zand, klei, löss, vee e.t.c. Zand- en veengronden zijn doorgaans zuurder pH < 5,5 klei en löss gronden pH > 6,5

aangepast door Peter Groen

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...