Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

De perma cultuur tuin van Chaotik


chaotik

Aanbevolen berichten

Nou, het seizoen is weer begonnen, dus ik ga zo langzamerhand ook maar weer es aan de slag.

 

In September ben ik een perma cultuur opleiding begonnen. 1 van de opdrachten is dus je eigen moestuin om te toveren tot een perma cutuur tuin. Een lastige opdracht voor mij omdat binnen de perma cultuur veel met vaste planten word gewerkt en aangezien ik komende winter, voor onbepaalde tijd, op reis wil vind ik dat wat zonde van mn geld en energie. Ik ga mn tuin dan namelijk opzeggen... Hoe dan ook, ga ik toch een poging wagen om ''iets'' te doen wat er op lijkt

 

Vandaag dus begonnen om zoveel mogelijk tegels uit mn tuin te halen. Wat een werk! Ik hoop dit zaterdag af te maken zodat ik komende week mn bedjes kan gaan maken en kan beginnen met mulchen. Ik zal zaterdag es wat fotos maken en hier posten.

 

Vandaag heb ik binnen voorgezaaid:

Westlandse Lange Rode Pepers

Grote Witte Uien (Bainca Musona)

Witte Voorjaarsuien (Aviv)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontzettend leuk Chaotic! Waar doe je die opleiding, en is dat een twee x in de week of iets dergelijks?

Ik ben wel geïnteresseerd in de perma-cultuur, en wil in ieder geval een deel van deze manier toepassen op mijn tuin. Ik ga maar eens een boek vragen..leuk voor mijn verjaardag, heb je een aanrader?

Jammer dat het op een tuin is die niet van jezelf blijft. Is er geen mogelijkheid dat iemand hem een tijd voor je onderhoud?

ik ga je in ieder geval volgen dit jaar, succes,

Jet

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

 

Ik doe de opleiding bij http://www.permacultuur.org/ in Zuthpen. Ik woon in Zwolle, dus das best te doen qua reizen. De lerares is erg inspirerend. Ik heb 1x p.m theorie les en 2x p.m praktijk les, alhoewel et laatste vrijwillig is, maar ik dacht dat ik er meer van zou leren wanneer ik mij theorie lessen ook in ''het echt'' mag zien/ervaren/oefenen.

 

Als je graag een perma cultuur boek wilt lezen raad ik Tuinen van Overvloed aan, van Fransje de Waard.

Je hebt heel veel boeken over perma cultuur, maar dit is een mooi boek om mee te beginnen. Het is niet al te dik en er word veel in beeldspraak geschreven. Sowieso is het vrij ''simpel'' geschreven. Leest dus erg prettig weg.

 

Ik laat mn tuin voor wat het is omdat ik, wanneer ik terug kom van reizen mn eigen stuk land ergens kopen/pachten, wat dan ook en niet in Nederland ook. Na 30 jaar hier leven vind ik het wel mooi geweest, hahaha! Vandaar dat ik mn tuin opzeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Als je graag een perma cultuur boek wilt lezen raad ik Tuinen van Overvloed aan, van Fransje de Waard.

... eigen stuk land ergens kopen/pachten, wat dan ook en niet in Nederland ....

Dank je wel, ik ga naar het boek kijken.

Tja niet in Nederland..dat heb ik ook gedaan..voornamelijk omdat wat ik wilde niet te betalen was in NL shock:

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook op zoek geweest naar perma cultuur, maar het aantal vaste planten waarmee gewerkt wordt is nou net niet mijn ding. Na de serie Edible garden, van Alys Fowler, heb ik haar boek gekocht, zij doet meer aan poly cultuur, dat ligt me beter, veel hergebruik van materiaal, en lekker alles door elkaar planten in kleine groepjes..., groente, fruit, kruiden en bloemen door elkaar! Ik heb genoten van haar tv serie en van haar boek, dat is precies wat ik wil:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel dat is zoals ik nu al veel jaren tuinier..veel door elkaar..misschien niet in kleine groepjes nee. En hoe doe je dat met de wisselteelt? Als je alles in kleine groepjes teelt? Misschien, ook om Chaotics topic niet te vervuilen, kan je er een topic over maken.

Chaotic dat boek lijkt me leuk om te lezen, ik zocht een tweedehands, dat is niet te vinden helaas..even doorzoeken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk! Ik ben benieuwd naar je ervaringen en foto's .

Mijn vriend is ook erg geinteresseerd in permaculture, en hij heeft een cursus van een half jaar (?) gedaan in Den Haag, en vele boeken gelezen. Hij zou het graag toepassen bij ons, maar ook hier een beetje hetzelfde dilemma: We hebben een volkstuin en het is maar de vraag hoe lang we hier blijven wonen, dus helemaal inrichten met vaste planten e.d. is voor ons ook niet zo handig.

We passen wel een paar principes toe (maar zijn niet erg gestructureerd, dat moet ik er wel bijzeggen). Zo laten we de grond nooit 'kaal' liggen, altijd een mulchlaag erop, en planten nogal veel door elkaar heen. Verder proberen we zo veel mogelijk insecten te trekken met bloemen, en schuilplekjes, en trekken we niet zomaar alle onkruid eruit. Verder spitten we niet, en gebruiken natuurlijk geen gif en kunstmest. Zo rommelen we wat aan Ik ben nog best een beetje van het conservatieve moestuinieren, vind het soms lastig om mijn bedjes niet netjes te schoffelen enzo, dus onze tuin is een reflectie van deze twee werkwijzen door elkaar

Zoals gezegd, ik ben benieuwd hoe het jou dit jaar vergaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, klinkt bekend Eefje! Mijn vriend gaat naar de warmonderhof school, daar ''leert'' voor biologisch dynamische boer, dat is een wereld van verschil met perma cultuur. Alhoewel, de beginselen zijn vrijwel het zelfde. Met de natuur meewerken inplaats van er tegen enzovoorts, maar de uitwerking is compleet anders, daarom zien ons beide tuintjes er heel anders uit en zijn we het geregeld niet met elkaar eens, haha, maar tis tog leuk, zoon ying/yang verhouding hebben met elkaar. Houd je elkaar in balans.

 

Hey Annemiek, wil je mij het verschil uitleggen tussen perma cultuur en poly cultuur? Want als je dit zegt:

 

Na de serie Edible garden, van Alys Fowler, heb ik haar boek gekocht, zij doet meer aan poly cultuur, dat ligt me beter, veel hergebruik van materiaal, en lekker alles door elkaar planten in kleine groepjes..., groente, fruit, kruiden en bloemen door elkaar!

 

Klinkt dat in mijn oren heel erg als perma cultuur. Als ik dit google vind ik er ook weinig van terug...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Zo, het heeft even geduurd, maar hier wat foto's met wat van mijn tuin ontwikkelingen.

 

dscn159018951330858199.JPG

Zo zag mn tuin dr uit net na de winterstop

 

dscn158816321330858190.JPG

Toen ben ik troep gaan ruimen en het grote deel van mn tegels uit de tuin gehaald. Pppff, dat was een hoop werk zeg! Hahaha, hoeveel een mens wel niet kan verzamelen. Wat je hier ziet is nog maar 1/4 van alle rommel.

 

dscn159414471330858209.JPG

Toen ben ik mijn bedjes gaan ophogen, of te wel, paadjes uitgraven...

 

dscn160137151330858219.JPG

En daarna heb ik de boel gemulcht met stro

 

Vandaag ga ik terug en ga ik tuinbonen, spinazi en raapstelen zaaien. Woensdag gaan de uien en ook in. Heerlijk zo het begin van het seizoen! Krijg er helemaal de kriebels van

Link naar reactie
Delen op andere sites

dscn159769181330858628.JPG

Tijdens het mulchen zag ik dat mn Chinese Bieslook alweer opkomt.

 

 

dscn159933351330858639.JPG

Er ook al bijna weer Spinazi Zuring gegeten kan worden!

 

dscn160078381330858651.JPG

De Zwarte bessen struik ook al knoppen krijgt.

 

Ik van al die ondekkingen lente kriebels krijg?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Chaotik, lekker gewerkt

 

Leuk om te zien hoe het eruit ziet met die uitgegraven paden. Ik ga het namelijk op mijn akkertuintje ook doen, leek mij wel zo praktisch. Maar ik denk dat ik ze wel iets breder maak dan ze op jouw foto lijken. In mijn stro-ontwerp heb ik de paden minimaal 1 meter breed gemaakt. Ik manouvreer niet zo makkelijk in een smal gootje Hoe breed zijn jouw paden?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, mn paden zijn idd een beetje smal ja. Zoon anderhalve spade breed. Ik was te lui om mn paden nog breder te maken Tis nogal een werkje om het uit te graven. Hoe ga jij et doen??

Wat ik er zo ideaal van vind is dat je, nadat je dat eenmaal gedaan hebt, hoef je zelden nog diep te bukken wanneer je met je bedden bezig bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was te lui om mn paden nog breder te maken Tis nogal een werkje om het uit te graven. Hoe ga jij et doen??

 

Heel rustig aan

 

Ik ben officieel ook te lui, maar ik weet zeker dat ik me jarenlang ga ergeren aan te smalle paden dus het is beter dat ik het dit jaar grondig en goed doe. Hopelijk heb ik er dan veel plezier van en nooit meer werk van

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...