Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik word toch soms zo moe van mezelf... heb ik weer de basilicumplantjes (met alleen nog maar hun kiemblaadjes) buiten laten staan! Ik zet ze elke avond binnen, en elke ochtend weer buiten in de zon.

Nu maar hopen dat ze het hebben overleefd. Ze zagen er wat aangetast uit vanmorgen. Maar eens zien wat er gebeurt zodra de zon er op komt te staan.

-voor mn kop sla smilie-

Geplaatst:

Er ligt/is een enorm gat waar het kippenhok (meer de kippenschuur) gaat komen. Helaas heeft mijn vriend net een enorme schijf hout (+/- 1 meter doorsnede en 30 cm dik) op zijn been gekregen, en moeten we even aankijken of hij niet voor het leven verminkt is ( ) hij strompelt iig nogal. Dus vandaag waarschijnlijk geen vloertje storten of fundering metselen.

Dat hout zijn ze al een paar dagen aan het verslepen met zijn 3-en, we hebben het gekocht via marktplaats voor 25 euro. Het is VEEEEL! We moeten nog een boel kloven, en weten dan pas hoeveel kuub het is. Maar het was een paar keer rijden met een flink vrachtwagentje.

Ik heb net 7 boompjes gekocht bij de Aldi, en ze allemaal langs het hek van de kippenwei gepoot. Sommigen zijn heel mooi, anderen wat minder. We zien het wel!

Geplaatst:

Ok! Kan handig zijn

Ik vond vandaag 2 grote en 3 kleine Desiree aardappeltjes in het vak waar ze vorig jaar stonden. Ze waren al lekker aan het uitlopen, en ze hadden de winter moeiteloos overleefd. Ik heb ze nu in een grote (staande) zak gepoot, en ga die zak dan steeds voller doen met zand (naarmate het seizoen vordert).

Geplaatst:

Nou, ik heb hier en daar zo'n mooie zelfgemaakte oven gezien. Als ik een grote tuin had, dan was ik er al aan begonnen!

Hier een voorbeeld hoe ik t zou willen:

ojfmg7.jpg

Ik weet alleen niet of een rabarberpot daar in past

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ons (grootste) zwarte varken deed erg gemeen tegen de nieuwe big! Er naar happen (soms raak, vaak niet) en er achteraan rennen!

Het lijkt nu beter te gaan, ze liggen met zijn 4-en op een hoop te pitten.

@Juna: Dat probleem ondervond ik ook, en dit jaar ga ik dus in mijn eigen voorraad voorzien. In de (late)lente en zomer eten we meer groen uit de tuin en minder kiemgroenten, dus nu heb ik ook niet meer zoveel nodig.

Tuinkers had ik nu bij de aldi vandaan, en brouwmarkt heeft ook wel wat grotere verpakkingen. Maar dan nog zijn ze zo weer leeg

Geplaatst:

@Hans: Ja! Ze was echt gemeen! De rest accepteerd de nieuwe big wel, maar ze is nu wel wat in de war en rent snel weg als er een varken aan komt.

@Dennis: Ik heb nu van de tuinkers een veldje gezaaid van 120 bij 180. En ga dat nog een paar keer doen. Of er een flinke rij van zaaien op onze 'akker'.

De mosterd (+/- 10 m2) heb ik vorig jaar geknipt (de takken met zaden) en in grote lakens gedaan. Daarin nog een tijd in de schuur opgehangen, en er daarna op los geslagen met stokken. Onderin het laken knip ik een gat, en dan stromen de zaadjes er gewoon uit. Ook een boel vliesjes en troep, dus die moet er dan nog uit.

Met de tuinkers wordt dat lastiger, de vliesjes zijn niet veel groter dan de zaadjes...

Geplaatst:

Nee, we gebruiken geen bestrijdingsmiddelen. Niet om bepaalde biologische redenen, maar gewoon omdat het (iig tot nu toe) niet nodig is.

We hebben al wel 2 jaar last van rupsen die ineens verschijnen en dan de fruitboompjes leegvreten. Normaal is een groepje rupsen in een volwassen boom niet erg, maar deze boompjes staan er pas 2 jaar, en kunnen wel wat groei gebruiken. Die rupsen helpen daar niet bij.

Als ik dit jaar rupsen zie verschijnen, pak ik het meteen aan! Niet zo zeer met chemische middelen, maar eerst met plukken, dan met een plantengier of iets met groene zeep en spiritus.

In de moestuin en op ons landbouw stukje plukken we de rupsen en het andere gespuis en geven we dat aan de kippen.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

We gaan nu het 2e jaar in met het grootste gedeelte van het vee, en hopen dit jaar voor de 1e keer onze schapen te gaan scheren en er mooie producten van te gaan maken ja. Vorig jaar hebben we ze geschoren en al gekocht (de ooi dan, de ram was nog te jong om te hoeven scheren)

Het ramlammetje van dit jaar hebben we verkocht, en van dat geld hebben we nog een zeugje gekocht. Eind dit jaar is onze beer op de goede leeftijd om onze zeugen te dekken, en komend voorjaar kruipen er dan als het goed is een boel biggetjes uit.

Die in 1e instantie vooral voor de verkoop zijn. Maar je blijft altijd wel zitten met wat borgjes (gecastreerde beren), en die houden we dan ook voor het vlees (net als de hanen, het is echt heerlijk om niet teleurgesteld te hoeven zijn als er alleen maar beerjtes of hanen uitkomen )

Zo komen we qua varkensvlees in een cirkel waarin we altijd een volwassen varken hebben om te laten slachten.

Geitenmelk hebben we hopelijk ook binnenkort. En we willen wel graag een klein koeienras aanschaffen. Maar dat wordt pas volgend jaar, we hebben nu nog niet ale grond tot onze beschikking (hebben we zelf zo afgesproken met de buurman-boer).

Het hout dat we nu gekocht hebben (een butt-load voor 25 euro), hebben we gekocht van het geld dat de hennen en een paar hanen hebben opgeleverd op marktplaats Mede daarom broeden we aardig wat eieren uit.

Ik zou heel graag ruilen en ruilen en ruilen, maar hebben op het moment nog niet zo gek veel extra om te bieden, en veel mensen zien liever geld dan een boel eieren en wat mooie kolen

We willen onze eigen houtproductie op gaan kweken, maar dat duurt helaas even, bij ons huis groeit geen bosje waar we lekker in kunnen kappen. Helaas. Dan maar zelf een bosje aanleggen...

We hebben geen echt plan, alleen dat we zo min mogelijk willen kopen voor ons leven hier op de boerderij. We zullen altijd de hypotheek nog moeten betalen, en stroom is ook lastig. Ik wil graag een windmolen (het WAAIT hier nogal), maar die kosten een boel. Dus daar gaan we ons van de winter eens in verdiepen/shoppen/uitzoeken. Want voordat je die terug verdient met het verkopen van kipjes op marktplaats.....

100% zelfvoorzienend zal niet gaan (suiker voor jam, zout voor brood, en nog wat van die dingetjes), maar we willen echt een heel eind gaan komen.

Geplaatst:

Omdat ik hier af en toe flink baal als het weer eens keihard waait (en we wonen uuuuuuren van het strand vandaan ) zou een windmolen mooi zijn. Veel wind is vervelend omdat planten omwaaien en de deur steeds uit je handen woeit, maar 'gratis' stroom is mooi!

Hier kan je idd ook geld verdienen door het terug te verkopen aan de energieleverancier. Maar hoeveel en hoe en wat dat weet ik nog niet. Is een winters klusje, dingen uitzoeken

Suikerriet groeide hier wel goed vorig jaar (1 plant ) maar echt iets zoets heb ik er nog niet uit gekregen. En dan kook je er een stroop van, nog niet iets om schuimpjes mee te maken

Voor veel dingen kan je zoete plantjes gebruiken (stevia bijv.) maar voor bijv. jam maken niet zo.

Ach... eerst pakken we de grote dingen aan. Dan de wat kleinere, dan de nog kleinere... enzovoorts.

• Nieuwe aanmaken...