Jorieke123 Posted July 14, 2011 Author Share Posted July 14, 2011 Nou, een dexter stier is natuurlijk wel een stuk kleiner dan een 'echte' stier. Maar als hij boos wordt/is dan moet je alsnog weg wezen Gelukkig zijn onze ram en bok de grootste knuffelkonten, en ook de beer geven we veel aandacht en eten (liefde gaat door de maag), zodat ze ons wel lief vinden.Het knuffelen heeft ze nog niet tot softies gemaakt, want er zijn toch echt baby beesten verwekt (bij Jimmy's Farm was dat een ander verhaal ) Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 15, 2011 Author Share Posted July 15, 2011 Wij doen idd zoveel mogelijk met mama en papa dieren We willen graag een kleiner ras omdat een grote koe zo groot is! Ik heb zo'n minikoe nog nooit in het echt gezien, maar ik schat dat ze net zo groot zijn als onze schapen. Die schapen zijn denk ik al 1,5 a 2 keer zo groot als een 'normaal' schaap, en als ze ergens heen willen terwijl jij wilt dat ze de andere kant op gaan, moet je flink worstelen! Zo'n mini koe heeft (naar mijn idee) meer volume dan onze schapen (kortere pootjes, meer vlees), en geen wol als houvast Dus ik vraag me al een beetje af hoe we ze gaan verzorgen (poten onderhouden, wat als de DA ze moet onderzoeken, etc). EN 10 liter per dag lijkt me al flink doorzuipen voor ons Laat staan 40 liter We willen natuurlijk nog meer dingen doen/aanleggen/telen op onze grond, en 2 minikoeien hebben al een aardige wei en hooi voorraad nodig. grote koeien nog meer! Dat zijn wel zo ongeveer de redenen.Verder zijn bij ons alleen de varkens mini. Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 16, 2011 Author Share Posted July 16, 2011 Een 'normaal' kalf kost natuurlijk niet zoveel als een Dexter kalf waar een wachtlijst voor is. Ik kan zo 123 even niet vinden wat een kalf oplevert, maar onze schapen gaan voor 200 a 250 euro per stuk. De varkens ook. Dus in dat geval: Of we hebben geen vlees, en wel 250 euro (waar we genoeg andere dingen mee kunnen ), of we betalen een slager om ons beest te slachten, en hebben dan vlees en geen 250 euro.Dan is het economischer om alleen maar kip te eten Of geit... Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 17, 2011 Author Share Posted July 17, 2011 Poeh, eindelijk weer even droog en een zonnetje. Konden onze gasten hun tentje tenminste droog inpakken... Ze hebben de hele nacht de regen op het doek kunnen horen druppen Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 19, 2011 Author Share Posted July 19, 2011 Weer 2 kilo bramen geplukt, 2 dagen terug ook al En er hangt nog veeeeeeeel!Ook hebben we de tuinkers geoogst, nu nog drogen en dan de zaden er uit slaan en schoppen Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 24, 2011 Author Share Posted July 24, 2011 Toch 3 a 4 jaar terug nooit gedacht dat we de zondagmiddag als volgt in zouden delen:Ik sta augurken (vele kilo's) te ontdoen van hun harde 'puntjes'/stekels, er ligt een zelf gemaakt brood in de oven, mijn vriend is bezig met kruiden drogen en malen om de kippen gezond te houden, en er staat een fles bramenwijn te bubbelen op de tafel Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 24, 2011 Author Share Posted July 24, 2011 In een kussenhoes (of in ons geval in een dekbedovertrek) en dan schoppen en slaan De zaadjes en vliesjes liggen dan onderin. Tip: NIET denken dat je de zaden en vliesjes kunt scheiden door ze onder water te zetten (drijven van vliesjes, zinken van zaad). Het zaad wordt 1 grote snotbende en alles is verloren Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 28, 2011 Author Share Posted July 28, 2011 Lijsterbesgelei (te dun), bramengelei (precies goed), appelstroop (denk goed, maar is nog te warm om het goed te kunnen zien), citroenmelisse siroop, muntsiroop en colastruik siroop gemaakt en gebotteld. Nu nog appelmoes, appellimonade, en bramenlimonade.... Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 30, 2011 Author Share Posted July 30, 2011 In looooooove..... Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 2, 2011 Author Share Posted August 2, 2011 Gisteren een bak bramen (+/- 1 kilo), een jute zak vol met zonnebloem-koppen, 15 zakken hoor, en 12 flinke bossen haver geoogst.Vandaag de drogende kapucijners omgeschud, en alvast een boel erwten in zakken gestopt. Nu tv kijkennnnnnnnnnnnnnnnnnnnn Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 3, 2011 Author Share Posted August 3, 2011 We hebben ondertussen een 2e wanmolen gescoord via marktplaats, die echt nog kan bewegen, en niet is vast geroest zoals die andere. Met de onderdelen van die 2 bakbeesten, maken we de beweegbare weer compleet Maar dat hebben we idd nog niet gedaan. Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 5, 2011 Author Share Posted August 5, 2011 We stappen zo weer in de auto om een nieuwe lading val-appels te halen, en ook (al) wat val-peren! Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 7, 2011 Author Share Posted August 7, 2011 Het wil nog niet echt met de tomaten.... er staan 2 planten in de kas die raar doen met hun blad, maar verder wel tomaten produceren. Die rijpen nu langzaam, maar vooral de pasta tomaat (het zijn 2 verschillende soorten) rijpt niet gelijkmatig. Dus het eindproduct is een rode tomaat, met groene vlekken rond de bovenkant. En ook echt lekker is hij niet (die ene die ik er nu van af heb gehaald). De plant met dezelfde tomaten, die er naast staat, gaat beter qua blad en plant, eens kijken hoe die tomaten rijpen. De longkeeper is qua smaak ook niet fantastisch, maar rijpt beter. Ik mis nog een beetje een super all-round tomaat. Dus goede smaak, goed voor bereiding, ook voor vers. De centiflor planten maken ontzettend grote trossen met bloemen, eigenlijk veel teveel. 1 plant zou best 1 m2 kunnen gebruiken. De trossen hangen nu in elkaar, tegen het glas van de kas, en op de grond. Ik heb er (met pijn in mijn hart ) al flink in lopen knippen, zodat het luchtig blijft. Nu nog wachten op tomaatjes, want dat schiet nog niet echt op. Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 9, 2011 Author Share Posted August 9, 2011 Ik had een tijdje terug het loof van bijna al mijn aardappelplanten verwijderd, omdat er al wat ziek werden.De aardappels die ik in zakken had gepoot, heb ik net opgegraven, en de oogst is zeer verschillend!Ik had 4 rassen in zakken gestopt, omdat ik na het poten in de vollegrond steeds een stuk of 3 kleine pootaardappeltjes over hield. Ik heb ze 1 keer aangeaard, en net dus geoogst.Vooral de Desiree en de 'Arran Victory' hebben goede opbrengst! Mooie grote knollen, en dat van 3 mini poters! De 'Red Cardinal' en 'home guard' vallen wat tegen, maar misschien smaken die wel veel beter Ze liggen nog even te drogen, en dan kunnen ze worden opgeborgen. En geproefd Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 16, 2011 Author Share Posted August 16, 2011 Toch handig dat ik online zo goed te vinden ben Een bedrijf in Zelhem zat met een hele stapel kapotte pallets en resthout. Afvoeren zou ze 100 euro kosten, dus hij is eens gaan googlen. Kwam vrijwel meteen op het moestuinforum (Thanks Luc, goed zichtbaar! ) en zag dat wij om de hoek wonen en hadden gereageerd op een aanbod-topic van RickT (die rest stukjes hout aan bood). Dus belde hij mij op, of wij misschien interesse hadden. Tuurlijk! Dus we hebben net (15 minuten na zijn telefoontje) een caddy vol met pallets en planken gehaald. Zometeen weer (voor de 3e keer al, deze afgelopen weken) valappels en peren halen, voor de varkens.Zo komt Jan Splinter..... Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 17, 2011 Author Share Posted August 17, 2011 Er is weer eens een wandelroute-dag-dinges georganiseerd die langs ons huis loopt... Inclusief knalblauw golfkarretje (ofzo) met keiharde nederlandse muziek en vlaggetjes, die heen en weer rijdt door onze straat, om iedereen... ehm.. ik heb nog niet gezien wat hij uitdeelt. Hartpillen waarschijnlijk, de leeftijd ligt namelijk hoog.iig: wij zijn 1 van de 3 huizen op deze vrij lange weg, dus wordt er flink geloerd en geroddeld. Ik negeer ze maar.... zelfs als ze van een paar losse stenen een zitje maken langs de weg/in onze voortuin, om hun veters te strikken (en roepen dat ze zo van deze dame (ik dus) koffie krijgen... ) Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 21, 2011 Author Share Posted August 21, 2011 Ik had een berg met (half)uitgebloeide kleine pimpernel bloemen naar de kruidentuin op een hoop gelegd, en was ze vergeten op te ruimen.... Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 27, 2011 Author Share Posted August 27, 2011 Tussen de buitjes door, zijn we met ons 'brakke' hoofd (groot kampvuur en bbq hier gisteravond/nacht, dus om half 4 in bed en om 9.15 weer wakker ) de aardperen aan het omkappen. Met een groot kapmes. Dat gaan we inkuilen, en ze moesten sowieso weg omdat er omwaai-gevaar dreigt. En er staan gave boerenkool planten en knolvenkels naast, dus dat mag niet gebeuren!Weten we ook gelijk of de plant daar onder leidt en minder knollen maakt. (en hoe dat tegen elkaar afweegt, voor veevoer). Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 27, 2011 Author Share Posted August 27, 2011 De aardperen zijn omgehakt, het is ineens een stuk lichter in de moestuin! De aardperen komen volgend jaar achterop ons land, ik heb er dan dus 18 m2 moestuin bij. Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 27, 2011 Author Share Posted August 27, 2011 Er zaten helaas (nog) geen grote knollen aan. Dus even afwachten of dat nog gaat gebeuren (we hebben een meter van de plant laten staan steeds). Of dat we onze oogst hebben verpest door te kappen. Of misschien hebben ze door het rare jaar sowieso weinig opbrengst. Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 1, 2011 Author Share Posted September 1, 2011 Naarmate 1 januari (dan 'krijgen' we alle grond tot onze beschikking) dichterbij komt, hebben Joep en ik steeds vaker ... ehm.. discussies over hoe we het gaan indelen en wat we er mee gaan doen. Lastig hoor. Zoveel mogelijkheden, ook zoveel tegenargumenten op die mogelijkheden. Voors, tegens, kosten, reisafstanden (tis een eind! niet leuk om zo ver te moeten lopen/rijden om even je koe te gaan melken die helemaal achteraan staat). We moeten van de winter maar eens flink gaan tekenen, plannen, uitzoeken, etc. Wel leuk! Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 2, 2011 Author Share Posted September 2, 2011 Heb net eenvak ontdaan van de rucola die zich daar rijkelijk had uitgezaaid. Daar kunnen we 2 dagen van eten, en dan gebruik ik het ook echt als hoofdbestanddeel (niet als garnering of 'smaaktoets' )Volgende week weer een vak onder handen nemen. En volgend jaar geen rucola meer in de bloei laten schieten in de moestuin. Want ik dacht dus echt dat ik al het zaad had geoogst Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 3, 2011 Author Share Posted September 3, 2011 Nou.. dat waren de 4 NH-blauwe dames die al tijden geen eieren meer leggen. Omdat ze al ouder zijn (jaar of 2 a 3) ga ik grote pannen met bouillon maken. Dit recept lijkt me mooi: http://www.coquinaria.nl/recepten/bouillons/kippenbouillon.htm En dan ga ik het wecken in plaats van invriezen. Samen met het vlees dat nog van de botten komt. Old-school Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 5, 2011 Author Share Posted September 5, 2011 Ons keldertje: Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 6, 2011 Author Share Posted September 6, 2011 Mijn moeder is weer langsgeweest, er is weer heel wat onkruid uit de tuin gehaald en aan de varkens gegeven.Langzaamaan maak ik langere vakken (van 2 kleine vakken) in de moestuin, en nu hebben we er ook weer 1 onkruidvrij gemaakt (er groeide meer gras dan groenten ) Daar komen de rode plantuitjes in over een weekje! Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts