Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
Het verwarrende is de twee stadiums waarin de plant groeid, de eerste bijna als een bloemstengel uit de grond met de gele bloemen (dus geen blad rozet), na een winter komt de plant terug maar dan in de vorm van dit groene blad rozet.

Planten die dus een winter hebben gehad zien er anders uit dan de jonge planten die nog geen winter hebben gehad,

tenminste dit las ik ergens en ik zie dat in me tuin ook maar had geen idee dat deze twee dingen dezelfde plant is

maar in ander stadium.

Hans, je hebt wellicht gelijk. Alleen staat die ene rare kwast hier dus zo al jaren tussen het gras terwijl de eerste fase dus ook wel opduikt maar zich blijkbaar niet verder ontwikkelt tot fase 2. Raar toch?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ja best wel, ik heb beide fase dwars door elkaar heen, waardoor ik eerst dacht dat het verschillende planten waren.

Mischien ben je goed met onkruid wieden en krijgt fase 2 geen kans

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Het is eigenlijk niet zo'n goeie duidelijke foto, zou de volgende x van dichtbij en blad ook maken.

Players only love you when they're playing.

@ Catherina. Wel een anjersoort, maar de Karthuizer Anjer. Misschien dat ik de latijnse naam namelijk fout schrijf. Ik zal even voor je gaan zoeken.

Heb je die in het wild gezien ? Zijn er maar weinig van in ned.

edit : Het is Kartuizer Anjer en : Dianthus carthusianorum. Sommigen noemen hem ook wel zwolse anjer ( een van de laatste plekjes waar die wild voorkwam ) Maar hij komt inmiddels ook weer op een paar andere plekken voor. Drente , Eindhoven en nog wat plekjes.

Die 2e foto doet me zo denken aan een wild anemonen soortje. ga ik ook ff zoeken.

Edit. Nee, die 2e zijn geen anemoontjes. haha. Ik ga voor viooltjes, maar alleen eigenlijk vanwege het blad. Moest wel een loupe erbij pakken hoor !

aangepast door Gast
Geplaatst:
Op de 2e foto staan akkerviool, een melde, en van dat spul helemaal onderin de foto ken ik de naam niet.

je was me net voor Jorieke ! akkerviool. okok.

Geplaatst:

Dan heb ik nog een mooie. Het schijnt dat Jos en Dick hebben geroepen (enthousiast ) hoe dit plantje heet, maar mijn moeder (die er bij stond) heeft het niet onthouden. En ik was er niet bij...

De bloem kon ik niet mooi op de foto krijgen, het was al schemerig en door het weer leek dat zijn laatste bloem te gaan worden.

Het plantje stond tussen onkruid, dus is wat doorgeschoten. Misschien had de plant er anders uitgezien als hij meer ruimte had gehad? Bijv. een bladrozet ofzo?

foto00651171338830569.jpgfoto00711431338830591.jpgfoto00568011338830550.jpg

Mensenlief. dit is wel een zoekplaatje zeg !! Jorieke toch ... haha

Denk zelf aan een verbascum. Een toorts-soortje dus Er zijn wat modernere cultivars die grootbloemig zijn en wat losser in de toorts.

Naam weet ik ff niet zo. Maar bloem en blad, zou kunnen. Ben absoluut niet zeker.

Nog ff verder denken.

Misschien weet Thea dat het m is ?

iets van Verbascum blattaria oid. en dan de paarse

aangepast door Gast
Geplaatst:

Hij is normaal vrij hoog, bijna een meter denk ik. Maar deze groeit helemaal horizontaal. Ik moest hem iets omhoog houden om een foto te kunnen maken van het bloemetje.

De complete latijnse naam is niet nodig, als ik google op 'verbascum' en 'paars', dan kom ik al heel wat tegen wat er wel erg op lijkt. Nu nog een foto van het blad...

Geplaatst:

Helemaal super Thea ! Nooit gehad deze. Wel de voorlopers. Zijn wat lastige dingen wel. Niet zoals de wildere voorlopers daar dan weer van, wat erg makkelijke planten zijn als ze maar kalk hebben. Deze moeten zelfs veel vruchtbaardere grond hebben, en minder kalk. Op z'n best zijn het prachtige planten en prima insectentrekkers. Vooral vlinders. Er is veel modern kruiswerk mee gedaan de laatste jaren. Ik raak de draad een beetje kwijt van wat er allemaal inmiddels op de markt is. Zelf zaaien is ook leuk. Varianten dan weer, iets terugval naar de wildere soort , maar steviger , minder meeldauw gevoelig dan . Lekker laten uitzaaien.

Geplaatst:

Dit is dus geen wilde? Geen idee waar hij dan vandaan kan komen. De tuin is altijd een sneu stukje grasveld geweest, tot wij er kwamen wonen en er een wilde kruidentuin van maakten Hij staat nu in een vrij nieuw stukje van de kruidentuin, was overwoekert door schapenzuring en akkerviool. Mijn moeder heeft daar onkruid staan trekken, en dacht dat dit plantje wel eens een kruid kon zijn. (met al die vage kruiden van mij, weet zij het ook niet meer )

Buren hebben we niet, alleen weilanden om ons heen. Toch grappig dan. Ik zal hem wat beter verzorgen, want hij is wel erg mooi. Ik heb niets met sierplanten, maar misschien lukt het me wel om hem levend te houden.

Geplaatst:

zéker zaadjes oogsten Jorieke!

ik houd mezelf aanbevolen

je zal Jet er vast ook een groot plezier mee doen, zij houd ook van toortsjes...

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Dit voorjaar spontaan opgekomen in een bultje zwarte grond dat ik even over had. Ik heb geen flauw idee wat het is, wie weet het wel? dsc0069486551342074437.png

Het blad voelt een beetje harig. De donkerbruine vlekken zijn plekken waar het blad afsterft. De plant als geheel oogt tamelijk donkergroen.

Het rondje rechts van het plantje is 1 euro, zodat je de grootte van het plantje een beetje kunt schatten.

Ik zie nog geen bloemknoppen, maar misschien moet ik ik moet nog maar wat meer geduld hebben.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...