Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat kan dit zijn?


Erny

Aanbevolen berichten

Ten eerste:

 

imag384414181330243026.JPG

 

imag384517541330243051.JPG

 

Gekregen van Franse bovenbuurvrouw. Hele mooie gouden boontjes met bronzen vlekjes waren het. De boontjes vormen zich in de rode stekelbolletjes.

Plant schijnt erg giftig te zijn wist iemand ooit te vertellen.

 

Ten tweede:

 

imag381265691330243178.JPG

 

imag381379971330243199.JPG

 

In emmertje Berglook uitgezaaid en dat waren ook echt kleine ui-achtige bolletjes. Daar heb ik nooit meer iets van teruggezien maar deze was wel massaal in die emmer opgekomen.

Na de bloei vormt zich onder het bloemetje een stevig kelkje en als dat aan de bovenkant open gaat liggen daar alle zaadjes los in.

 

Ik ben erg benieuwd ondertussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en de 2e is de Silene dioica.

 

'dagkoekoeksbloem' .... en die bolletjes waren zijn ( of haar ? ) zaadhuisjes dus. lekker rondstrooien overal !

 

( pc. dit is een familie -lid van die oer-oer-oude silene die ze net tot leven hebben gewekt in good old rusland )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw, terwijl ik lekker met mijn hoofd in het zonnetje en mijn voeten in de blubber voor het eerst dit jaar op de moestuin bezig was stromen hier de antwoorden razendsnel binnen. Dank allen.

 

Wonderboom vind ik ten eerste al een mooie naam en nu kan ik tenminste kijken hoe en wanneer ik hem het beste kan opkweken. De afgebeelde was de grootste tot nu toe en nog niet echt boom-like size. Dat moet beter kunnen lijkt me.

Hopelijk doen de zaden het nog (waren eventueel niet helemaal volgroeid, in ieder geval niet zo mooi als die van de buurvrouw).

 

Die dagkoekoeksbloem zaait zichzelf zonder moeite massaal uit. Zaden winnen is ook heel makkelijk uit die kant en klare potjes. Uitstrooien doe ik ook maar dan bij voorkeur niet meer op de moestuin maar meer er omheen. Leuk ook dat ie familie van iets oer oers is.

 

En toeval bestaat niet toch? Ga namelijk geheel toevallig a.s. week 2 daagjes naar Antwerpen dus zou ik zomaar ergens dat tijdschrift in een winkel kunnen oppikken

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, zit ik bij wiki etc te kijken, lees dat ie dus écht stuk groter kan worden (in ned. 2- 4 m).

Zocht hem ook maar eens bij Vreekens op.... wat blijkt... staat ie al lang op mijn wishlist, had mijn bonsai-wonderboompje alleen nooit als zodanig herkend

Gelukkig staat er ook dat ie van heel veel water houdt en dat hebben wij hier in overvloed op de tuin

Maar fijn dat ik eindelijk weet wat het is en hoe ik hem tevreden kan stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Smalle weegbree.

Is eetbaar Maar zaait zich enorm uit.

 

Van Natuurlijkerwijs.com:

 

Culinair

 

Twee tot drie theelepels vers geperst sap van de weegbree past goed in de soep of een saus.

Enkele blaadjes weegbree in de sla is een rijke bron aan vitamine C. In het vroege voorjaar werd het vooral gebruikt voor extra vitamine C bij gebrek aan verse groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou niet raar zijn omdat ik twee jaar geleden in deze bak smalle weegbree heb gezaaid, inderdaad voor door de sla Deze plantjes leken echter niet echt op wat in die rij stond. Had ik hoogstwaarschijnlijk ook weer te dicht op elkaar gezaaid. Vandaar...

Maar weegbree is goed nieuws. Altijd handig tegen bv brandnetel en insectenbeten.

Krijgt een hoekje om groot te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik dacht te weten dat de smalle weegbree niet tegen de brandnetel helpt ? Ik heb daar wel de andere weegbree voor. weet jij dat het wel werkt ? ( zou mooi zijn, want van de smalle heb ik meer staan )

 

dit is off topic. zeer tegen mijn gewoonte in . excuus bij deze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja... heb 'm ook zeker dáárvoor gezaaid omdat ik dan altijd weegbree bij de hand zou hebben. Had toch sterk het gevoel dat het werkte tegen de brandnetelprikken. Maar kan natuurlijk ook zijn dat dat een soort van placebo-effect was?

Of toch niet: (nog even een beetje meer off-topic)...

 

Dit vond ik net op het net:

 

Smalle Weegbree - Plantago lanceolata Dit artikel is geschreven door G. van Elteren herbasanitas.nl

Een kruid dat iedereen kent, volgt de mensen op hun weg, en is ieder tot nut die de moeite neemt aandacht te schenken aan deze bescheiden weldoener van de mensheid. Het mooie van Weegbree is dat je het altijd vindt wanneer je het nodig hebt. Medicinaal worden de bladeren gebruikt, meestal in de vorm van een thee, tinctuur of kompres.

 

Toepassing luchtwegen

Smalle Weegbree is zeer actief werkzaam tegen allerlei ziekteverwekkers die voor ellende kunnen zorgen in de luchtwegen, na wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het kruid succesvol in de aanval gaat bij ziekten veroorzaakt door o.a. strepto - en stafylokokken. Naast deze antisceptische werking, versterkt de Smalle Weegbree ook het longweefsel omdat de plant veel silicium bevat en voert het slijm af en verzacht het door de vele slijmstoffen die de plant bezit. De thee en de tinctuur dan ook worden gebruikt bij (chronisch) hoesten, bronchitis, astma, kinkhoest. Vooral binnen de homeopathie wordt Smalle Weegbree ook gebruikt bij allerlei allergische klachten. Voor klachten van de luchtwegen wordt meestal de thee of de tinctuur gebruikt.

 

Toepassing huid

Een zeer goed wondkruid, ook bij snij - en steekwonden, zeer bloedstelpend en desinfecterend, dus ook van nut bij kleine zweertjes. Uitwendig kan men de gekneusde verse bladeren als een kompres op wonden plaatsen, maar ook een doek gedrenkt in de thee of verdunde tinctuur ( hiervoor weer 40 druppels tinctuur op een halve liter gekookt en wat afgekoeld water) werkt zeer goed als kompres. Zeer bekend is de werking van Smalle Weegbree bij Brandnetelprikken, snel met het gekneusde Weegbreeblad over de pijnlijke plekken en de pijn en jeuk is zeer snel verdwenen, net zo goed werkt het bij insectenbeten, dan kan men ook de eerder genoemde kompressen toepassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

super. Raar. misschien ook wel vanzelfsprekend. is tenslotte van dezelfde familie. En ik altijd maar rennen naar die paar gewone bredere weegbree hahaha ( en dat is een eind verder rennen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja. Ik zou zo zeggen een primula. Ben ik ff de latijnse soortnaam kwijt , maar de hoogstelige dus. Houdt van vochtige grond. Nooit gehad zelf. Ik ben niet 100% zeker, want de bladrozet is nu niet te zien. Maar veel anders kan het niet zijn denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...