Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Seizoen 2011 Freggel

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Dank jullie wel!!!

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

En hierbij nog wat foto's:

218_30dbe44398cd00b89c9bb285c2fd7ffe.jpg

218_f2681ebdbf4042ed8dacf79e042dc860.jpg

218_feeffe039be5bae5474b05f83294e410.jpg

218_807374285a9482139121def982e898e4.jpg

218_f7de7dab108c2b0a13eb11518fcc26aa.jpg

Geplaatst:

Wat een tomaatjes op die 1e foto

Is dat standaard zo met struiktomaatjes?

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zit hier op löss (neem ik tenminste aan ), maar de grond is zeer droog vanwege het extreem droge voorjaar. Zelfs na een dagje regen is de boel na 2 dagen weer kurkdroog.

@Helly: de tomaten op de eerste foto zitten niet aan een struiktomaat. De enige struiktomaat die ik heb is de Tiny Tim, en die produceert ook redelijk goed. Ik weet niet uit mijn hoofd welk ras de tomaten op de foto zijn, dat zal ik vanavond even uitzoeken.

Geplaatst:

Ziet er goed uit!

Leuk die kleine peper plantjes.

Grappig dat je soorten hebt die in een seizoen meer dan 2 meter hoog worden, maar ook soorten die amper 20 cm worden.

Geplaatst:

Ziet er geweldig uit.. Ik ben wel jaloer op mensen met een grote moestuin..

Geplaatst:
  • Auteur

Net even opgezocht. De tomaat op de 1e foto is de Millefleur. Een ras dat volgend jaar terug gaat komen hier.

@Dennis: Er zijn veel verschillende soorten tomaten en pepers. Zo veel dat ik geen keuze in 1 bepaald ras kon maken en ik van beide groenten verschillende rassen heb gekozen. De soorten die me bevallen komen volgend jaar terug en die me niet zo bevallen ruilen we in voor een ander ras.

Geplaatst:

@Freggel, ik heb de centiflor, die heeft ook zulke enorme trossen.

Ik zit niet zo in de buitenlandse benamingen voor 100 of 1000-tallen, misschien is het wel hetzelfde ras in een andere taal

Geplaatst:
Net even opgezocht. De tomaat op de 1e foto is de Millefleur. Een ras dat volgend jaar terug gaat komen hier.

@Dennis: Er zijn veel verschillende soorten tomaten en pepers. Zo veel dat ik geen keuze in 1 bepaald ras kon maken en ik van beide groenten verschillende rassen heb gekozen. De soorten die me bevallen komen volgend jaar terug en die me niet zo bevallen ruilen we in voor een ander ras.

Ja, je hebt meer dan 4000 soorten pepers en meer dan 12000 soorten tomaten!

• 4 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

En weer wat foto's.

218_46d21a52d2d56d1b35502bd4fc03c4db.jpg

218_75d511dc73b5435ee1fb8a5973032908.jpg

218_a27c21d950da58b952d2b90deb655d14.jpg

218_7f6d60279bf9a5b79417010eb775205b.jpg

218_38c347a9c955eb8a04fce1cdfcd0bca8.jpg

Geplaatst:

Zijn dat paarse pepers op die derde foto?

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:

@Jim

Die paarse zijn onrijp, ze rijpen rood af. Er zijn maar een paar paarse soorten die ook echt paarsachtig rijpen maar die vind je niet overal.

Ziet er goed uit Freggel!

Geplaatst:

IS dat die 5 colour peper die ik op het forum ergens las?

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:

Geen idee, je hebt ook aardig wat paarse pepers. Op het kaartje staat peper of purper, kan het niet goed lezen maar purper is ook een peper ras.

Geplaatst:
  • Auteur

@Jim: Het is inderdaad de Chinese 5 Colour. Ze beginnen paars, worden wit, dan geel, oranje en tenslotte rood. Op de foto zie je (buiten de paarse) een wit/gele en oranje. Ben heel benieuwd hoe het eruit ziet als alle 5 de kleuren er tegelijk aanzitten.

Geplaatst:

Ja dat zal er vast gaaf uitzien, natuurlijke kerstverlichting

Geplaatst:

Wat een mooie foto's en nog mooiere vruchten erop, heel veel aparte; erg leuk.

Eten jullie die ook allemaal? Bij aparte gerechten of gewoon vervanging van?

Geplaatst:
  • Auteur

Ja hoor! Die eten we gewoon. In plaats van te winkelen bij de supermarkt winkel ik in de achtertuin. Ik gebruik ze bijvoorbeeld in wokgerechten of maak ze samen met aardappels uit de tuin. Ik ben geen kookwonder en ik moet het hebben van de makkelijke gerechten die ik ken en soms haal ik een lekker recept van dit forum.

Dit is mijn eerste echte moestuinseizoen en ik ben nog veel aan het uitproberen maar, ondanks een paar tegenslagen in het voorjaar, gaat alles geweldig goed!

Geplaatst:

Ziet er allemaal erg goed uit! Leuk, die pepers in die kleurtjes. Er gaat nog best veel goed in zo`n eerste seizoen, he?

Geplaatst:
  • Auteur

Zeker! Ben er erg blij mee! Het leukste is het om te zien hoe je een klein zaadje in de grond stopt, het ziet groeien en er later letterlijk de vruchten van plukt!

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Zo, de tuin is bijna winterklaar. Alleen de winterwortelen staan er nog, net als de boerenkool en selderij. De laatste andijvie ga ik vanavond invriezen. Er staat ook nog een veldje met hele jonge veldsla.

De spinazie is nooit opgekomen, de snijbiet is twijfelachtig of dat überhaupt nog wat gaat doen. De lege bedden ingezaaid met winterrogge.

Oh, en het leukste: volgende week knoflook zetten!

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Zo. Vandaag een zestal pepertjes binnen gezaaid. Eens kijken of dat wat gaat doen in deze donkere dagen.

Nu nog wachten op een mooi dagje en dan ga ik de aardbeiplantjes nog even winterklaar maken. Ik ben ook al druk in de weer geweest met plan voor volgend jaar en een lijst met planten die ik volgend jaar wil zetten. Ik heb dit eerste jaar een hoop geleerd. Volgend jaar wil ik het serieuzer gaan aanpakken en in ieder geval bepaalde groenten meer gaan zetten om in te vriezen of in te maken en andere groenten juist een stuk minder of helemaal niet meer.

Wat mij betreft mag het nieuwe moestuinseizoen volgende maand weer beginnen!

Geplaatst:

ja wat is het leuk he !!

zo leer je elk seizoen weer wat bij en wordt steeds ongeduldiger....tot je weer met de nieuwe bedenksels verder kan...

succes !

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.