Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Seizoen 2011 Freggel


freggel

Aanbevolen berichten

Ja, inderdaad!

Ik heb een hele hoop geleerd het afgelopen jaar hier op het forum (en in de praktijk natuurlijk), een hoop dingen die ik volgend jaar net even wat anders wil gaan doen. Planten die groter werden dan ik dacht of juist kleiner bleven. Planten te dicht op elkaar gezet of juist te ver van elkaar verwijderd. Enzovoorts.

 

Om toch nog een beetje met de tuin en de planten bezig te zijn heb ik de peperplantjes nu op de vensterbank staan in een kweekkasje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Om toch nog een beetje met de tuin en de planten bezig te zijn heb ik de peperplantjes nu op de vensterbank staan in een kweekkasje.

 

Leuk hè dat moes-tuinieren! En morgen stuur ik de blijde doos, dan kan je weer even leuk met de tuin bezig zijn..met het doorspitten van de zakjes met zaadjes zie je je toekomstige tuin zo weer voor je

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Nog net 3 foto's kunnen maken voor de batterij leeg was.

 

Hieronder de linkerkant van de moestuin. Op de voorgrond staat winterprei, die waarschijnlijk weer niks gaat worden. Op het tweede bed staat knoflook die heel langzaam begint uit te komen. Op het bed daarachter had ik een tijdje geleden boerenkool en snijbiet gezaaid, maar beiden zijn niet opgekomen. Op de 3 bedden daarachter staan groenbemesters en het laatste bed is net gerooid. Daar stonden wortelen.

 

218_4ddafd8f6520e3fe3a9df297c858531c.jpg

 

 

De rechterkant van de moestuin. Op de voorgrond (staat net niet op de foto) staat nog selderij en bloemkool. De bloemkool gaat waarschijnlijk ook niks worden vrees ik. Daarachter veldsla, het derde bed boerenkool. Dan winterrogge, daarachter nog een restje wortels, dan weer winterrogge en tot slot nog een keer een paar wortelen.

 

218_31b9205a5c8b447c2743ba693f87dec1.jpg

 

 

De veldsla die wel opgekomen is maar een tijd geleden al gestopt is met verder groeien.

 

218_31c5431fc1bb8ad0525783fe962d2a67.jpg

 

 

En toen was de batterij leeg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie en keurige tuin Freggel! Mijn tuin is een zooitje vergeleken bij jou. Die veldsla gaat nog wel (langzaam)verder groeien denk ik, het ligt er natuurlijk aan of deze soort winterhard is, maar ik oogst meestal veldsla tot in april..

Ook de prei zal nog wel groeien..en anders zijn kleine preitjes ook lekker, de Fransen doe er een moord voor

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik maar duimen dat het goed gaat komen met de prei! Ik heb er een beetje een hard hoofd in. Het staat er allemaal zo sombertjes bij. Ik heb nog nooit veldsla gezet, en ik heb ook geen idee hoe dat verder nog gaat groeien. Mocht het niet meer doen, dan spit ik het in het voorjaar gewoon onder.

 

Ik ben aan de ene kant wel blij dat het november is. Het onkruid groeit bijna niet meer en dat geeft mij weer even 'pauze' tot het voorjaar. Het zetten van groenbemester was trouwens een gouden tip hier! Ben er erg blij mee! Ziet er fris groen uit, maar houdt het onkruid ook op afstand!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Freggel, de veldsla is jong superlekker.

 

Zo als je hem nu heeft staan zou ik uitdunnen (met een oogstmand ernaast) op 10 x 10 cm. Dan groeit hij vast nog wat door als het weer eens wat warmer is (b.v. december). Bij mij ging het supersnel eens ik had uitgedund. Heb er ook nog zo'n veldje staan en nog een waar de plantjes pas 3 cm zijn.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Freggel wat een vorst hadden jullie dan! Wij hadden -1, en meestal vriest het hier even hard als in Limburg. Ik dun mijn veldsla nooit uit, maar begin met de grotere te eten(is eigenlijk ook een soort uitdunnen) de kleintjes groeien er vanzelf achteraan. het ligt er ook aan of je winterveldsla hebt of herfst, die zijn natuurlijk eerder klaar, en de wintersoort is lekker vorst-ongevoelig..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stond er ook van te kijken vanochtend. Die -7 was trouwens wel aan de grond (beschut), op normale waarneemhoogte (1,5 meter) was het -3 graden.

 

Ik heb overigens geen idee welke veldsla ik heb. Zakje had ik meteen weggedaan toen ik gezaaid heb. Dacht (zoals me wel vaker is gebeurd dit jaar) dat veldsla gewoon veldsla was en dat er geen verschillende soorten in waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het zadenschap hier kan ik wel kiezen uit 10 verschillende soorten..rondbladig, langbladig, kleine roos, hoog groeiend winter, herfst lente weet ik veel wat nog meer ik weet vaak niet wat te pakken en let dan alleen op dat je het tot maart/april kan oogsten

Andere zaden koop ik wel vaak in NL.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn pak stond ook alleen maar veldsla. Geen idee wat voor soort. Tot wanneer oogsten weet ik ook al niet - zakje was leeg = oud papier.

 

-7 is echt wel koud. Bij de schoorsteen was het -2. In de voortuin veel rijp. Achtertuin (beschut door bomen) helemaal niet. Geen idee van de temperatuur bij de grond. Heb je daar een thermometer hangen?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf geen thermometer bij de grond, wel eentje op 2 meter hoogte. De hele moestuin was ook flink wit van de vorst. De regentonnen en de drinkbak van de hond hadden ook al een flinke ijslaag. Het scheelt trouwens wel of de zon overdag erop schijnt of niet. In de zon kan het nog relatief warm worden, maar op plekken die de hele dag in de schaduw liggen blijft ook het ijs nog liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...