Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

vitrage in de kas gehangen tegen de felle zon, aardbeien geplukt, tomaten gediefd , wat zaailingen verpot

Geplaatst:

Overzicht filmpje gemaakt van de tunnelkas en als de zon straks over het huis is weg getrokken flink water en voeding geven,

Geplaatst:

Water geven, wat wieden, aardbeien plukken. Gisteren nog wat tomaten en peper/paprika planten in vollegrond gezet. De planten in de diverse kassen zijn begonnen met de bloei en her en der komen er al vruchten.

Maar ik vind de hoeveelheid bestuivers op mijn bloeiende koolplanten wat tegenvallen op dit moment. Misschien dat het aan het droge weer ligt 🤷

Geplaatst:

@woldistel,

ik weet niet of je kool planten buiten of in de kas staan, maar ik heb dit jaar 2 dwerg zonnebloemen 🌻 in de tunnelkas gezet om meer bestuivers aan te trekken.

Ik hoop zo de natuur een handje te laten helpen, we gaan zien wanneer ze bloeien of het helpt ☺️,

Dwarf Sunflowers,

IMG_0614.jpeg

Geplaatst:

De koolplanten zijn overgebleven van de afgelopen winter/voorjaar. Meestal zijn ze als ze eenmaal in bloei staan behoorlijke bestuivermagneten. Hommels, zweefvliegen, kevers, bijen e.d. Ik vind het nu wat magertjes. Ik laat ze juist zo lang mogelijk staan omdat ze een goede bron van stuifmeel vormen.

Geplaatst:
  • Auteur

Hier zijn ze alweer uitgebloeid en vandaag weer eentje verknipt,  was 2.3 M hoog.

Er zijn hier ook genoeg andere bloeiers.

Aardbeien geplukt  en de kool en uien veel water gegeven.

Geschoffeld, palen gezet bij de asperges. 

Twee merels uit netten gehaald.

Geplaatst:

Stokken bij de sperziebonen planten gezet..

Geplaatst:

Er was een tak van de sequoia afgebroken. Iets te veel vogels denk ik [emoji13]
Hij bleef alleen hangen in de boom. Precies boven de hangmat. Altijd fijn zo’n tak op je knar, dus de man ging de tak vangen. Na wat verwoede pogingen met een steen en sjorbanden , werd er een grote trap gehaald en een 3tand. De 3tand kreeg een sjorbandhaak aan zijn oog en aan het uiteinde een boormachine. Het resultaat: tak uit de boom! Ik vond het zo ingenieus en eigenlijk ook hilarisch dat het heeft gewerkt! Ik iets er heel erg om lachen in elk geval. De man zei ook, ik ga je niet eens uitleggen wat ik ga doen. Het klinkt stom, maar ik weet dat het werkt. En jawel, het heeft gewerkt! Helaas moest ik de trap vasthouden, dus heb geen foto van het moment suprême. Maar die mental image is prachtig [emoji38]

f42f9ed1a3aa1ca909a61b60d07bfd34.jpg

01e8d53c6615a8fb5d163fdcea4e7fe2.jpg
De tak in kwestie

722545c4bdd418f77a6f17f0f25fc0c1.jpg

dc193b83fe6c9e7126fbb16fa6d403b5.jpg

Toen de tak veilig op de grond lag, was ik vooral erg blij dat hij niet spontaan omlaag is gevallen.

Ik ben de middag bezig geweest met een stuk moestuin. Er is een stuk jungle ontgonnen. Jaaa! Super blij mee! Moest al lang, maar pijntje hier, pijntje daar…

Zo zag het er uit… jaja, ik weet het.

9406578aa559fab44236ade307e8360d.jpg

Het frame van mijn tentkasje heb ik inmiddels ook weer gefikst. Als die het nog 1 jaar uithoudt, ben ik blij. Colaatje in het hoekje voor de broodnodige suikers.

21c3a646e3cb962b74a14752c5250240.jpg

En toen… tadaaa!

4bcce1ef900f1e750dcc9daf09cc16a6.jpg

3be1e214d5627147c77b9b2b57528f99.jpg

De uit zichzelf opgekomen andijvie, sla en uitjes heb ik verplant. Heel veel water gegeven. Morgen weer en dan doen ze het vast. Of ze gaan zaad schieten. Is ook goed. De dahlia die midden in de moestuin alweer ookwam, heb ik uitgegraven en langs de randen gepoot. Ik heb veel knoflook gewoon verwijderd. Nog klein, maar stond allemaal in de weg. Paar plukjes laten staan. Alle rucola weggehaald. Nieuwe gezaaid en de rest van de zaden te drogen gehangen.

Ik heb het stuk bij de vijg en de klimroos aangepakt. Daar was ik mee begonnen. Alle stenen weggehaald en planken gezaagd. De stenen zijn niet hoog genoeg, dus met wat regen spoelt alle aarde altijd weg. Stenen weg, planken erin. Ziet er zo veel strakker uit. Zelfs de man vond het geen Pippi Langkous klus [emoji1320] Dus mijn getuinier begon hartstikke goed en toen dacht ik, dat jungle varkentje was ik ook wel even.

Tijdens het water geven zag ik een mega framberry. De eerste van deze soort. Hij is erg lekker, maar qua smaak niet wat het kaartje beloofd. Maar hij mag blijven. Een smakelijke aardbei.

38f512687d5c4601a0e062790990d784.jpg

Ik ben overigens ook nog volledig lekgeprikt door killermuggen. 4 op mijn wang, 2 in mijn nek en een miljoen op mijn armen. Ze jeuken verschrikkelijk. Wij had dit vorige week ook in de tuin en het duurt wel 5 dagen voordat de jeuk weg is. Zelfs als je alles kapot hebt gekrabt.

Waar is die muggenknetter… altijd wanneer je het ding nodig hebt, is het natuurlijk spoorloos [emoji38]

Geplaatst:

Muggenbultjes jeuken nog als de pest… maar wel al water gegeven! De dille, andijvie en sla hangen niet meer slap. Uien moet ik nog even aankijken. Zou leuk zijn als ze het nog gaan doen. Voor vandaag ben ik alweer uitgetuinierd. Fijne dag allemaal [emoji1309]

Geplaatst:

Weer een klus geklaard @Mellie succes met t vinden van de muggenknetter

Geplaatst:
  • Auteur

Aardbeien geoogst, tuinbonen geoogst en gedopt.

Een stukje gespit en de mais water gegeven.

Geplaatst:

Kruiden voor de thee geoogst oa jiaogulan.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

jiaogulan.

Hmm, moet eens kijken. Die van 2 jaar geleden die vorig jaar nog goed groeide, heb ik dit jaar nog niet gezien..
Die ik vorig jaar geplant heb van stekjes staat ergens anders, heb daar nog niet gekeken.
Maar ik heb thuis nog wel 10+ stekken (weet niet hoeveel, deels kunnen verdroogd zijn omdat ik niet kan zien in welke potjes ze zitten, is een grote warboel), met meterslange ranken. Zitten nu wel (mannelijke) bloemen in. Blijkbaar bloeit de plant na een half jaar groeien.
Geplaatst:

Oh, weer niet gekeken...

Praatje gemaakt met 3 medetuinders (niet tegelijk, zou misschien wel tijd schelen).
Overmaat aan uitgezaaide judaspenning eruit gehaald, daar vijgenbladpompoen geplant. En verder courgette en mais geplant, en de aan aandacht tekort komende krulpeterselie ook.
Laatste aanplant nog water gegeven, en geconstateerd dat er verder geen pepers en tomaten ontvreemd zijn (wel is het blad van de laatste peper weg). Wel mis ik een bergbasilicum, had er 7 geplant, maar kan er maar 6 vinden.. niks verdroogd en geen gat.
Ik heb ook geconstateerd dat de woelmuizen/woelratten de eetgaten netjes dicht maken na de maaltijd, dus wellicht ook hier. Met het is wel meters ver van de andere 2 locaties.
Hopelijk blijft het voorlopig rustig.
Verder nog wat onkruid verwijderd (je blijft toch altijd wat zien elke keer weer) en rupsen uit de vijgen gehaald.

Toen was het weer tijd om dochter van school te halen, tijd ging veel te snel en heb niet kunnen oogsten...

Geplaatst:
  • Auteur

Begonnen met oogsten.

Asperges, rucola, bosui en kropsla.

Water gegeven onder platglas, de tomaten pepers en paprika's.

Geschoffeld, de tomaten gedieft en de eerste tien aangebonden.

Nog een regeltje gespit en een koolplant verknipt.

Geplaatst:

Laatste stuk jungle is ontgonnen, ole! Heel blij mee. Mijn theeplant is helaas verdronken. Morsdood. Die heb ik weggehaald. De framberry boom of zoiets van @goldfish staat er nu. 2 opgekomen artisjokken verplaatst. Paar pepers die buiten stonden om weg te geven op een lege plek gepoot. Alhoewel. Lege plek. Leeg genoeg [emoji23] De boontjes gepoot. Nu al zin in purple queen! De necker koningin was minder goed opgekomen en dan ook nog eens 3 opgegeten. Van de derde soort kan ik niet herinneren welke het is…. Had bedacht dat ik dat wel kon [emoji1787]niet dus. Hopelijk heb ik dat ergens genoteerd. —> ja, dat heb ik: Stamslaboon dior. Die stokken kunnen dus weg [emoji23] ik wist wel dat het een stamboon was!

Veel onkruid en nog meer helleborus weggehaald, ook een paar plukjes van de helleborus geplant in een hoekje, flink wat gehakt met de capa, de her en der opgekomen kamille teruggepoot, evenzo met de baby pastinaakjes, 10 zakken tuinaarde leeggegooid -heel mooie tuinaarde, beter dan de potgrond die ik had gekocht- wat aanharken, kasje neerzetten, tent erover en klaar.

De buren hebben ook weer een leuker aanblik.

dc1df4e499c3439c1a618447e9c1630c.jpg

c7448d7f7949479c873b7de1f3057b55.jpg

Ik ben hartstikke blij met het resultaat. Veel water gegeven ook en dan hoop ik dat alles het gaat doen. In de kas komen de aubergines, de pepinos en nog wat.

De aardappels die op de steiger staan in big bags, heb ik wat extra zakken potgrond gegeven. Het was in 1 zak toch wat karig. Bij het optillen van een big shopper van vorig jaar viel die uit elkaar. Dat er ook bij gedaan. Alles water gegeven en toen slakkenkorrels erbij, want in 1 bigbag vonden ze het er wel heel fijn toeven. Was flink geknaagd en dan die vieze slijmerige draden, brrrr… altijd een groot feest.

Dan nog wat klein aspergeleed:
De asperges worden bij mij alleen maar lange sprieten. Ik had dikke klauwen gekocht dus ze hadden al het jaar erop goed moeten geven. Ik eet wel asperges, maar toch niet meer dan een stuk of 8 ofzo. De rest ziet eruit zoals deze staken op de foto. Nog tips wat ik hieraan kan doen?

8e7f89c5ba2c41904cc52566e3cf4f27.jpg

Geplaatst:
Op 4-6-2023 om 21:50, Mellie zei:

Ze jeuken verschrikkelijk.

Misschien is het een placebo effect, maar azijn erop smeren helpt bij mij.

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:

Phacelia gezaaid, met dank aan @fre3ke en @Patrijs

Alles geschoffeld, goed aarde losgemaakt rondom fruit en kruiden, water gegeven, 3 palen voor het fruitrek gezet (blijkt een lang project te zijn, moet nog 2 palen)

Gewone munt, aardbeien munt en pepermunt geoogst; eerste echte oogst van eigen teelt met nieuwe moestuin 😁😉

Te drogen gelegd tussen raamwerk van vliegengaas.

IMG_20230603_171507.thumb.jpg.f15145a66fddea8553b9793181e3e72e.jpg

Praatje gemaakt met buurman, gereedschap en buis met verneveling gekregen.

IMG_20230606_202737_1.thumb.jpg.0b64ff40619b1bb3491c97975342ffb2.jpg

De 1e courgette is aanstaande

IMG_20230605_132001_3.thumb.jpg.c09ddbe3bc15c973bd29e90c692d72a7.jpg

3 weken geleden kroten gelegd, 2 weken geleden bonen. Daar komt iets van op, maar het is niet meer dan iets.

Ben benieuwd wat ervaring van anderen is: kan de rest nog komen? Wat nu komt is al best wel aardig boven, maar verder zie ik nog niets.

IMG_20230605_132114_3.thumb.jpg.96ebb6e21ad349c26bdeb0d9621cb380.jpg

IMG_20230605_132101_2.thumb.jpg.e590abdae80ba6707070dfbb3c674f43.jpg

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Geplaatst:

Je aarde is wel heel bonkig, denk dat het daarom zo lang duurt. De courgettes die ik in de harde tuinaarde heb gelegd, zijn ook niet opgekomen. Veel gieten als je water kunt missen.

Geplaatst:

@Mellie vindt ik ook.

Heb de tuin eind april gekregen, een week later laten frezen, maar het resultaat hiervan viel nogal tegen. Vorige eigenaar schijnt met vele m² compost per jaar te hebben gewerkt, dat is nog wel merkbaar aan de  structuur. De bovenlaag is nu wel goed los te werken, maar er zit zeker veel bonken tussen.

Beetje compost nu had waarschijnlijk wel geholpen 🤨

Foto courgette is van maandag, heb gisteren rondom goed losgemaakt, merk dat het nu wel fijne rulle grond is.

Waterkraan is binnen handbereik en slang aanwezig ☺️

aangepast door Vlietzicht

Geplaatst:

Water gegeven, wat verpot en verzet, aardbeien geoogst...man wat lekker zijn die...genoten van alles wat groeit

Geplaatst:
  • Auteur

@Vlietzicht : Spitten voor de winter, bij vorst vriezen de kluiten dan kapot en hou je fijne grond over.

Water gegeven, de potten en de uien.

Peulen, aardbeien, broccoli en bosuien geoogst.

Palmkool gezet.

De laatste grote koolplant verknipt omdat er weer mest was voor op de composthoop.

Een rij warmoes en wede klein gemaakt ook voor op de compost.

Een merel gered.

Geplaatst:

In de tuin gerommeld en de uien water gegeven. Toen alles maar even een slok.. kan vast geen kwaad met dit weer.

Geplaatst:

Vanuit  het werk gelijk maar even naar de tuin. Veel water gegeven bij alles wat nog wat kwetsbaar is. Ontdekt dat van mijn gekiemde rijtjes wortel onder vliesdoek alles weg is 😠

Maar ook een hele zooi aardbeien en de eerste sugar snaps geplukt (Spring blush, met een heus roze blosje op sommige peulen).

IMG_20230608_174425_525.thumb.jpg.0cba4f2dde0f274178fa9a2dc31a322c.jpg

Geplaatst:

Gisteravond even langs de moestuin om wat te oogsten; oregano, bonenkruid, dragon en knoflook stengels.

Vanochtend zou ik even (een uurtje) de schoonzus van mijn vrouw (hierna te noemen mijn schoonzus, is wat korter. Zij noemt mij ook zwager) in de moestuin helpen, daarna moest zij weer weg. Ik ging dan even in mijn tuin kijken, en dat even is nog 2,5 uur langer geworden... Tijd vliegt zeg!
Water aan de kuipen en bakken geven, onkruid weghalen (als ik onkruid zie moet ik het weghalen, want dan kan het ook niet uitzaaien en hoef je later minder te doen, alhoewel ik heb nog een stuk waar het onkruid welig tiert maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad. Beter 80% van de moestuin onkruidvrij, dan overal altijd maar onkruid plukken).
De taro eindelijk geplant, deels in kuipen en deels langs de sloot (zijn eigenlijk oeverplanten, in de kuipen drogen ze waarschijnlijk te snel uit).
Paar aardbeien geoogst, nog wat knoflook stengels en meer oregano.
En een buurman (oude rot) gesproken, hij klaagt ook over het weer. Zo lang koud geweest door de harde noordenwind, alles loopt nu achter, buiten paprika's staan stil en de tomaten groeien ook nauwelijks. In de kas gelukkig wel, maar hij teelt ze ook deels buiten. En droog, de toplaag dan, want al na 30-50cm kom je grondwater tegen. Maar met de droge toplaag moet je blijven gieten anders komt het zaaisel niet op.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic