Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023


Patrijs

Aanbevolen berichten

Beste wensen ook allemaal dat het een vruchtbaar jaar mag worden voor iedereen.

Ik heb de plastic kas resten die wonderwel niet helemaal weggewaaid was, vastgezet. De kipjes vertroeteld die zich vast een eitje zijn geschrokken door alle harde knallen. Vind het heel zielig voor alle dieren. Heb overigens zelf wel van het siervuurwerk genoten.
(Andermans) Vuurwerk resten opgeruimd voor het huis en in de tuin. Mijn oudste citroenverveine was haar dekje kwijt… die heb ik weer vastgezet. Maak me niet zo’n zorgen met 15 graden, maar je weet niet hoe het gaat worden. En tot slot de boot gehoosd. Vond mezelf heel actief.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig nieuwjaar iedereen!!

 

Ik was ook buitengewoon actief gisteren. Mijn traditionele activiteit voor op 1 januari: de kas grondig schoongemaakt, weer helemaal spik en span voor het nieuwe tuinjaar. Spinnetjes (groot en klein) waren het oneens met mijn actie. Water op de grond in de kas was weer fijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig nieuwjaar!
Vandaag naar de tuin geweest, ijskoud zeg ondanks 9 graden!
2 vijgen in pot meegenomen, had er al 2 in de achtertuin staan. Ga ik binnen zetten om voor te trekken en dan enten. Ook inventarisatie gedaan naar (een deel van) de vijgen, om te ruilen/uit te delen. Sommige rassen de breba's zijn kapot gevroren, anderen hebben nog. Maar dat zie ik in het voorjaar wel.

Ook een romanesco kooltje geoogst, andere was kapot gevroren. Beide volle grond. Ook enkele bloemkooltjes gezien, sommige planten dus met kool, 2 andere kapot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren de druiven gesnoeid. Gauw voordat het te laat is. Het zijn weer sneue stokken geworden en hoop dat ik ze niet vermoord heb. Kuch. 

 

Het was trouwens bizar warm buiten voor de tijd van het jaar. Ik heb ook maar flink opruiming gehouden. Tot de periode dat het koud werd, was mn tuin nog helemaal groen en best productief, dus ik had nog geen winterklaar actie uitgevoerd. Inmiddels de schade opgenomen en best wel wat vriesschade van planten en onderdelen die ik niet op tijd had veiliggesteld. Mijn eigen schuld, want de kou was wel voorspeld, gewoon wat laks geweest.

aangepast door jasmin
Link naar reactie
Delen op andere sites

De beste wensen! Dat het maar een heerlijk (tuin)jaar mag worden voor iedereen!

 

Flink wat achterstallig werk verzet. Opruimen, bakken leegmaken, gevallen blad en onkruid verwijderen. Dat laatste gaat makkelijk met de nu kletsnat geregende klei.

Veel goede voornemens gemaakt voor het komende seizoen, zaadjes opgeschoond én al een start gemaakt met de planning. 87 Verschillende soorten moeten toch wel kunnen passen op een goede 15 vierkante meter?!😁

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal wel lukken, maar of je genoeg oogst krijgt? 

Maar je kan heel veel oogsten van een klein stukje.

 

Vandaag gespit en raapstelen geoogst die daar nog stonden. Nog wat erbij verzameld uit de lage kas en het slechte blad er uit gevist.

Net toen ik wilde gaan kwam er nog bezoek langs en dus nog even gezeten tot het echt te koud werd, de temperatuur was vandaag ook weer aan het zakken.

De buurman is weer begonnen met de wilgen achter mijn tuin te snoeien en ik heb net het vak gespit waar mijn tomatenstellage moet komen.

Mooie timing dus, binnenkort wilgentakken slepen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met een vierkante meter moestuin al een heleboel kunt doen, moet dat met 15 ook wel lukken!

 

De beste wensen voor 2023 en ik heb verder nog helemaal niks gedaan. Ik wil deze week wel beginnen met de wintersnoei van vanalles, maar de weersvoorspelling is toch wel regen, regen en nog wat regen....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De beste wensen allemaal! Hier ook niks gedaan wegens familiebezoek en werk. Voor komend weekend staat inderdaad wat snoeiwerk op de planning, als het niet te veel regent. 
 

Verder wel bezig met mijn zadenvoorraad uit te zoeken en op te schonen. En de nieuwe gekochte zaden en zaden uit de biozadendoos toe te voegen aan mijn excellijst. Volgens mij moet ik wel stevige keuzes maken wat er dit jaar op de tuin komt…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een oude boom (dennenboom die echt alleen maar bovenin nog wat groen had zitten) in de tuin ( Frankrijk)  vandaag met hulp van een heleboel buren om gezaagd

Jeetje wat een werk en wat een zooi!!

Morgen verder met de grote stam een ietsie pietsie kleiner maken..

wij hebben er geen verstand van maar de buren des te meer 😁

Vlgs de "boomzager" woog dat ding wel meer dan 4 ton.. was ook 30mtr hoog

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet in de tuin, maar voor de tuin:

Bestelling voor zaadhandel van der Wal opgesteld, en besteld.

Ook mijn zaaikalender 2023 opgesteld (wat, en wanneer zaaien) , uitgaande van de 2022 versie. 

De link naar de 2023 versie staat hieronder, in mijn handtekening.

(en de 2022 versie staat nog hier: https://henkg.myds.me/mtf/2022_teeltlijst.xlsx)

  • Like 4

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@henkg gewonnen zaad van je plantjes madame Jeanette samen met een turkse peper van @Mellie zijn de eerste die nu kiemen bij mijn pepers en paprika's dit jaar. Vrij snel bij deze blijkbaar na +/- 8 dagen, ik had langer verwacht,  op de rest zal het nog even wachten zijn denk ik.  Ik zag in je teeltlijst dat je ze ook heel vroeg zaait.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@redzebra: Ja, mdme Jeanette (Chinense peper) zaai ik vroeg, maar niet heel vroeg: rondom 1 februari. In mijn teeltlijst 2023 heb ik even een plandatum van 6 januari ingegeven. Dit om de kolom 'Actie?' te verduidelijken. Daar zit een formule achter: Als plandatum > (vandaag -7), toon dan 'ZAAI NU'. Dat dient als een alert, die ik echter pas zie als ik de spreadsheet open en bekijk. (Met een hoop moeite zal het me ook wel gaan lukken om vanuit de background een SMS naar mijn telefoon te sturen, maar dat vind ik veel teveel werk.)

Achter de kolom 'Dgn' zit ook een formule: datum opkomst - datum zaaien. Leerzaam voor: kwaliteit zaad / planning latere jaren.

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rondje gedaan, zo ontzettend zompig na de regen. 🫤 De fruitbomen stonden te zwiepen in de wind, maar de toppen van de appel zijn alweer aan het schuiven. Jostabes die ik op kale wortel heb gekocht in een tijdelijke pot gezet, moet wat honingbessen verplanten voordat ie z’n definitieve plek krijgt. In de kas de plantjes in pot een drupje water gegeven, met deze temperaturen gaat alles alweer lekker de lucht in. Is niet erg, des te eerder kunnen we weer wat lekkers eten. 
 

Morgen maken gaan we van start met de snoei van het gemeenschappelijke hoogstamfruit. Zin in! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plantjes en rozenstekken in de kas wat bewaterd. Zaden uitgezocht en zit verlekkerd naar al die zakjes te kijken,,,

Doordat t al zo lekker weer is krijg je heel veel zin om wat te gaan zaaien..😄 maar weet ook dat t nog veel kouder kan worden dus nog maar even rustig aan..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...