Ga naar inhoud

De Carolina Reaper 2023-2025 Kweek Challenge (HOT HOT HOT)

CR 2024  

14 leden hebben gestemd

1. 1. Wie gaat er in 2024 Carolina Reaper kweken ?

• Nee
    • Ja, de rode
    • Ja, andere kleur
      0

Aanbevolen berichten

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Op 26-5-2024 om 22:56, Mai Pensato zei:

update van mijn 2 Carolina Reaper planten. Ze zijn de afgelopen 3 weken niet alleen hard gegroeid, maar ook heel veel bloeiende bloemen en knopjes. En allebei de planten hebben al 12-15 gezette vruchtjes. Dat gaat een stuk beter dan vorig jaar toen ik eind mei 4 gezette vruchten had en de hele maand juni alle bloemknopjes eraf vielen door het hete weer toen. 

De zetting leek bij de uit zaad van 123zaden gekweekte in het begin wat vlotter te gaan maar dat heeft de Italiaanse variant (Semistrani, de zaadjes die ik vorig jaar van @Ruderalis gekregen heb) inmiddels meer dan ingehaald.

Voorlopig laat ik 4 stengels per plant doorgroeien, bij de de andere scheuten laat ik een paar blaadjes en bloemen zitten en dan top ik deze. De planten zijn inmiddels 130-140 cm hoog. 

Update: beide planten zijn inmiddels 170-180 cm hoog. De vruchtzetting is goed doorgegaan, veel beter dan vorig jaar!.  En er hangen inmiddels al veel rijpe pepers aan. Tot mijn verbazing kleuren de pepers aan de plant uit zaad van 123zaden niet rood maar bruin!  Ik heb dus een rode en een bruine Carolina Reaper. Ik ga dit toch maar melden bij 123zaden. Ik heb daar afgelopen najaar ook zaden van Zebrange gekocht ook daar twijfel ik of het wel soortechte zaden zijn (zie het peper 2024 topic).

Aan de rode CR hangen nu ongeveer 15 rijpe pepers en veel groene, aan de bruine CR nog wat meer.

Foto's (helemaal rechts is Habanero Orange)

Pepers2024-07-14CarolinaReaper01.thumb.JPG.f7ffe37870b922ed8eaf8236eabd72b1.JPG

Pepers2024-07-14CarolinaReaper02.thumb.JPG.c631fb829164e6c79e7f0813d67905f1.JPG

Pepers204-07-14CarolinaReaper03.thumb.JPG.cc5630c7132ad62ffbf32ea580e9af7c.JPG

• Like 4

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hier twee volgende CRR, met een Madame Jeanette (van gemiddelde maat) als vergelijk:

20240731_CRR.jpg

^ Inderdaad niet alle raskenmerken, maar ach, wat maakt dat uit?

Hitte nog onbekend, want nog niet geproefd ...

• Like 3

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

De carolina reaper plant is hier eindelijk begonnen met vruchtaanzet. Het valt me op dat de vruchtjes heel lichtgroen zijn. Is dit normaal? Ik heb de zaadjes zelf uit rode CR gehaald.

20240805_084945.jpg

20240805_084953.jpg

20240805_084957.jpg

• 2 weeks later...
Geplaatst:
1 uur terug, Polly168 zei:

Carolina Reaper red, maar toch vind ik de kleur nog heel erg licht. Ook de stinger ontbreekt. Zelf uit rode reaper gehaald.  Misschien kruisbestuiving? We gaan het zien.

Kans is inderdaad aanweizig dat er kruisbestuiving heeft plaats gevonden.

Aan de andere kant: de vruchten van de rode reaper zijn inderdaad heel licht groen en de typerende stinger (puntje) ontbreekt vaak bij de eerste vruchten.

Ik dacht zelf dit jaar 2 rode reapers te hebben (1x zaad van @Ruderalis uit Italie en 1x nieuw zaad van 123zaden).

Die 2e blijkt nu een chocolate reaper te zijn. Hiervan zijn de vruchten duidelijk donkerder groen voordat ze doorkleuren naar bruin. 

Zie mijn eerdere posts.

Ik zal binnenkort nog eens een update geven. Het gaat bij mij duidelijk beter dan vorig jaar.

• Like 1

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Het is nu 4 september. Gaan deze CRR's (buitenteelt in pot, beschut en zonnig) nog afrijpen?

20240902_CRR_plant2.jpg

^ CRR No. 2. In het echt zien deze er lichtgroener uit ...

Ik heb al wat gesnoeid, en heb ook de kleine vruchtjes (formaat duimnagel), bloemknoppen en bloemen verwijderd.

Kan ik nog meer doen om de grote vruchten te laten afrijpen, buiten? 

Trouwens, ik heb drie CRR planten staan, van zaad uit hetzelfde zakje.

No.1 is onrijp middelgroen, een paar al in huis ontstane vruchtjes kleurden van middelgroen via deels donkerpaars (zoals rode paprika's dat doen), en daarna naar felrood. Iets bobbelig (wrattig).

No. 2 staat op de foto hierboven. Lichtgroen, wat meer bobbelig.

No. 3 is nog iets lichter van kleur, en meest wrattig. Bij de allereerste vrucht zie ik nu iets van verkleuring, direct naar oranje.

Het zaad is dus niet raszuiver. Als ik al mooi rijpe pepers kan oogsten, dan ga ik volgend jaar alleen door met zelf geoogst zaad van No. 3.  

Als ze afrijpen, dan heb ik een probleem: wat doe ik met die pepers? Mijn standaard keukenpeper is Cayenne, de speciale keukenpeper is Madame Jeanette. Maar die CRR is mij echt veel te heet. Het enige dat ik kan verzinnen is doneren aan een kraampje waar Vietnamese vlammetjes verkocht worden. Of weggeven aan mensen die wel een sauna willen, maar dat niet kunnen betalen ...

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Hier gaat het 2e jaar Carolina Reaper kweken een stuk beter dan vorig jaar. Toen vielen meer dan een maand lang (door het hete weer in juni) alle bloemen er van af. Uiteindelijk heb vorig jaar toch nog 189 rijpe CR's kunnen oogsten van 1 plant.

Dit jaar 2 planten gezet (gezaaid op 13 januari),  het zouden allebei rode moeten zijn maar uit de zaadjes van 123zaden kwam een CR Chocolate tevoorschijn....

Op zich wel leuk om 2 verschillende te hebben.

Hier een aantal foto's van 14 september. Op dat moment had ik al 69 rode en 76 bruine CR's geoogst. En er hangen echt nog honderden pepers aan.

Net als mijn andere pepers heb ik alle topjes eruit gehaald inclusief bloemen en net gezette vruchtjes en ook flink wat oud blad weggehaald.

We eten ze trouwens zelf niet, Habanero is voor ons al te heet... Ik kan ze goed verkopen aan een paar liefhebbers.

Binnenkort zet ik dit ook op mijn Instagram.

01Pepers2024-09-1413CRred.thumb.png.c1a09e267a9518124f7cc93c3cfae7a1.png

02Pepers2024-09-1408CRredenchoc.thumb.png.d06f05e1a0e6aff486f3e2b1098e09ee.png

03Pepers2024-09-1409CRRed.thumb.png.5b484902509e2df18a7b407ec44ce066.png

04Pepers2024-09-1410CRred.thumb.png.e7f1300249a506ab8509c1b3b3291f75.png

06Pepers2024-09-1415CRchoc.thumb.png.b3d68258efbe3969b3b5ca64b198fb75.png

07Pepers2024-09-1416CRchoc.thumb.png.6f7893adb1436d1da36bddc7d0218adf.png

08Pepers2024-09-1420CRchoc.thumb.png.c6ac5141ca93342ba9de284f0ffb72a7.png

• Like 7

• 3 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Toen mijn seizoen mislukte heb ik weinig puf meer gehad, dus hier niet meer gekeken. @Mai Pensato is dit een plant uit zaad van Ed Currie, via @Ruderalis of de Italiaanse variant?

Edit: gevonden het Italiaanse zaad van zijn mooie planten vorig jaar. 

Edit 2: Is er eigenlijk een update uit de tent van de uitgedaagde, @Ruderalis? Ik zie dat hij ook al bijna drie maanden niet meer op het forum is ingelogd, dus misschien is er iets tussengekomen?

aangepast door donaldk
  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

We hebben de afgelopen 2 jaar een apart topic gehad over de Carolilna Reaper, de heetste peper ter wereld (tot voor kort).

Volgens mij zijn er hier op het forum niet zoveel die de CR kweken. @ruderalis is volgens mij al een hele tijd niet meer actief geweest.

Zelf kweek ik de CR dit jaar voor het 3e jaar (gezaaid op 11 januari de rode en chocolate variant).

VRAAG: is er voldoende interesse en andere kwekers om ook dit jaar door te gaan met dit topic of zal ik mijn ervaringen posten in het algemene Pepers 2025 topic ?

Dan kan deze gesloten worden. 

• Like 3

Geplaatst:

Wij thuis zijn fan van de CR, heb er weer een gezaaid, gekiemd en verpot.

Maar als er te weinig animo is kan ik mij voorstellen dat je t post bij de algemene pepers. Ik volg t in ieder geval

• Like 2
  • Mai Pensato changed the title to De Carolina Reaper 2023-2025 Kweek Challenge (HOT HOT HOT)
Geplaatst:

Wat mij betreft kunnen jullie dit topic gewoon verder aanhouden en ik blijf ook wel meelezen.. Fascinerende pepers, zal ik zelf nooit gaan kweken, durf er nauwelijks naar te kijken, zo heet 😄 Valt toch echt wel buiten het spectrum van Habanada tot 7 pot huppeldepup.

Grappig genoeg moet ik bij deze pepers altijd aan de Alien sf films denken 🤷 Dat venijnige staartje, huuu.

Maar de foto's van vorig jaar waren mooi, geweldig goede oogst. Mooie planten ook. Dus ga maar lekker verder 👍

• Like 2
Geplaatst:
8 uren geleden, Lia56 zei:

Wij thuis zijn fan van de CR,

Gewoon benieuwd Lia, gebruik je de reapers ook echt in de keuken? En wat doe/maak je er dan mee? Of kweek je ze echt voor de mooi? Wat ik zou begrijpen want het zijn prachtige planten met inderdaad angstaanjagende vruchten! 

• Like 1
Geplaatst:

Voor de mooi en ook gedroogd.

Bij het maken van Chilisaus, sambal en doe er ook wat in een flesje olie, daar kan ik dan mee wokken

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...