RobN Geplaatst: 15 januari 2023 Geplaatst: 15 januari 2023 Ik kwam de terradix vork tegen, ik kijk al een jaar of wat naar woelvorken maar ik durf het met mijn zwaardere klei grond niet aan. Het word langzaam beter na een paar jaar compost. Er zit ook e.e.a. kweekgras en paardebloem, ik weet niet of zon woelvork dan nadelig is. Ook mijn lengte van 2.00 werkt niet altijd mee, met een gewone spitvork is het wel gedaan met de rug na een uurtje of 2. Zal zon ding mijn rug wat meer ontlasten? wel is deze terradix de eerste waarvan ik denk van ja maar die is echt wel goed stevig. En enigzins ok met de prijs. Wat is jullie mening ook mbt tot bovenstaande? https://www.amazon.nl/Spitvork-Terradix®-5x300-tandlengte-werkbreedte/dp/B09J4QWJLW/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8 https://terradix.com/ Onkruidmanager 1.0
appelvrouw Geplaatst: 15 januari 2023 Geplaatst: 15 januari 2023 Een woelvork, grenilette, biofourche, het ontloopt elkaar niet heel erg veel. Wij ( Lie) werkten er goed mee op onze klei, we hebben wel een ander merk (Leborgne) . Paardenbloemen juist geen probleem, die werk je mooi los. Kweek heb ik geen ervaring mee. Ik heb niet het hele filmpje gekeken dus weet de prijs niet? Voor je lengte: Je zou de handvaten kunnen verlengen of er één kiezen met lange handgrepen. Ga er eens eentje uitproberen, weet je meteen of het iets voor je is. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Inloggevens kwijt Geplaatst: 15 januari 2023 Geplaatst: 15 januari 2023 Auf der YouTube Klip sehe ich nur komischer Werbung! Zo'n filmpje overtuigt mij dus totaal niet. Als je kweekgras in de grond hebt dan scheurt zo'n woelvork de wortels in meerdere stukken maar ze komen niet boven (vooral als de wortels van het kweekgras wat dieper zitten). Met een riek komen de meeste wortels boven maar dat is inderdaad zwaarder werk. Ik zie zulke woelvorken ook maar weinig in de praktijk. Ze zijn duur en lastig met vervoer (neem je niet snel op de fiets mee naar de volkstuin). Ze zijn redelijk breed dus op smalle plekken lastig te gebruiken. Voorkomen van rugpijn door het werken met een riek (zul je waarschijnlijk al kennen / toepassen): zorg voor een riek met een extra lange steel + op tijd afwisselen met bezigheden die je rug niet/weinig belasten (2 uur aan een stuk werken op zware kleigrond is echt te lang).
Roelie Geplaatst: 15 januari 2023 Geplaatst: 15 januari 2023 Ik heb sinds verleden jaar de beschikking over een tuinfrees en daarmee breng ik een boel onkruiden (kweekgras b.v.) aan de oppervlakte. Je krijgt nooit alles in één keer boven, maar door regelmatig te frezen krijg je uiteindelijk het meest toch wel te pakken. Goed, het kost een drupje benzine, maar dat heb ik er graag voor over, mijn rug is me erg dankbaar. 🙂
jasmin Geplaatst: 15 januari 2023 Geplaatst: 15 januari 2023 @Roelie Ga je dan daarna de grond nog zeven? Ik heb ook in het verleden eindeloze sessies achter de rug om kweek te verwijderen, op de knieën, met de hand, veel wroetwerk. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Patrijs Geplaatst: 15 januari 2023 Geplaatst: 15 januari 2023 Spitvork - Wikipedia Riek of Mestvork - Wikipedia De moestuin van Patrijs
Amrutten Geplaatst: 15 januari 2023 Geplaatst: 15 januari 2023 (aangepast) De spitvork uit het filmpje lijkt mij niet echt goed voor je rug. Je moet er een hebben die open is van boven. Dan beweeg je de handvaten aan beide zijden langs je lichaam. Ik ben 67 , heb snel rugproblemen en gebruik een door mijn meneer gebouwde grelinette. Werkt perfect. 15 januari 2023 aangepast door Amrutten
fre3ke Geplaatst: 15 januari 2023 Geplaatst: 15 januari 2023 (aangepast) Die Terradix is helemaal flut. Koop een woelvork met van die stokken langszij, en een tandenrij waar je makkelijk op kunt staan. Daar zit namelijk de winst, dat je je gewicht gebruikt, en rechterop kan blijven staan. Op die Terradix kun je misschien nog staan, maar bij de 'lift' moet je wel je lichaam buigen, zoals Amrutten ook zegt. Ik heb er een met houten stokken De lengte van de stokken kun je aanpassen, maar met mijn 1,81 was de standaardmaat goed genoeg. De belasting voor mijn rug is nu veel lager dan bij een spitvork. Ik vind het ook leuk om op dat ding te gaan staan om hem de bodem in te krijgen. Daar zit dus winst voor de rug, je blijft rechtop staan, geen kracht maar gewicht. En ook bij de 'lift' sta je vrij recht omdat die stokken langszij gaan. Ik heb zand en ik gebruik hem voor dichte kweek, samen met de drietand. Ik breek de plaggen in verschillende richtingen los, en trek ze dan met de drietand los en gooi ze op een hoop. Bij hier en daar wat kweek weet ik niet of de woelvork veel bijdraagt. 15 januari 2023 aangepast door fre3ke
appelvrouw Geplaatst: 15 januari 2023 Geplaatst: 15 januari 2023 Je moet nog steeds wel bukken om de wortels uit de grond te trekken tijdens de werkzaamheden trouwens.. stukkie greniletteren, wortels van onkruid lostrekken en weer verder. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 15 januari 2023 Geplaatst: 15 januari 2023 We hebben al wel topics over dat ding: Je kunt bij 1 van deze oudere topic aanhaken als je nog vragen hebt aan een forumlid of er zelf een ervaring aan wilt toevoegen. 1 Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten