Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi Allemaal,

Ik ben op zoek naar een kleine groenblijvende boom om inkijk te verhinderen die geschikt is voor klei en leemachtige grond die met name in de winter vrij nat blijft.

Heb zelf gezocht, maar krijg niet voldoende antwoord op mijn vraag.

Groetjes, wouter

Geplaatst:

Geen hard antwoord, maar wel wat meedenken over je vraag:

1. Natblijvende grond is altijd moeilijk. Weinig bomen die dat echt fijn vinden. Meest geschikt daarvoor zijn een zwarte els (die is daar meest in zijn element) en evt. sommige wilgen die natte grond goed verdragen. 

2. Dat het klei is hoeft op zichzelf geen probleem te zijn (mijn tuinen hadden en hebben vooral jonge zeeklei en daar kan heel veel goed op groeien, die is zelfs zeer vruchtbaar. ZOLANG de bodem niet waterziek is (Water niet doorlaat, door te diepe ligging waarbij water niet wegkan of ondoordringbare lagen in de bodem bijvoorbeeld door jaar-injaar-uit ploegen) en de bodem niet - door zware machines en belopen - te veel samendrukt (compactie, waardoor er geen zuurstof meer is) Dat kun je verbeteren vaak door of de ondoordringbare laag te doorbreken, door draineren of door voor betere afwatering te zorgen of als niks kan op te hogen. Ook zorgen voor hoger organische stof gehalte (mulchen met herfstblad of houtsnippers bijvoorbeeld) kan groeiomstandigheden sterk helpen verbeteren.  Hoe dat precies zit bij jou kunnen wij niet weten en moet je zelf voor je eigen situatie beoordelen.....

3. Maar dan ook nog een boom die groen moet blijven....dat maakt het echt lastig. Zoveel echt mooi wintergroenblijvende bomen bestaan er niet...die moet je echt zoeken. Ik zou ze vooral zoeken bij soorten die ook voor hagen of heggen gebruikt worden, want die passen zich meestal goed aan aan ook niet ideale omstandigheden en kun je  ook als struik of boompje begeleiden in de vorm die je wenst. Ik denk dan  bijvoorbeeld aan Laurierkers (heb je soorten van...een kundige kweker kan je adviseren voor jouw situatie),  liguster of coniferen die je meer solitair toepast  die daarvoor ook gebruikt worden ...dan ben ik wat inder zeker over hoe ze natte winterbodem aankunnen, taxus, photinia, of niet woekerende bamboesoorten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Op 26-1-2023 om 12:35, Diep_achterhoek zei:

steeneik

In mijn oude tuin had ik een paar gezaaide steeneiken uitgeplant. Ik vraag me sterk af of die voor nattere grond geschikt zijn...eerder een steenachtige droge bodem is mijn inschatting als ik het groeigedrag zag. Maar hou er ook rekening mee dat steeneik een extreem langzame groeier is (een beetje boom die inkijk weghoudt is dan erg duur) en voroal ook dat ze bij ons op het randje van winterhard is. Ik woon in het zachtste klimaat van Nerderland en heb nooit rpobelemen gehad...maar de Achterhoek is al geheel andere koek (😁rijmt) met aanzienlijke koudere winters. Maar inderdaad weet een deskundige kweker meer. Succes!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 1 maand later ...
Geplaatst: (aangepast)
Op 26-1-2023 om 09:55, Diep_achterhoek zei:

Hoi Allemaal,

Ik ben op zoek naar een kleine groenblijvende boom om inkijk te verhinderen die geschikt is voor klei en leemachtige grond die met name in de winter vrij nat blijft.

Heb zelf gezocht, maar krijg niet voldoende antwoord op mijn vraag.

Groetjes, wouter

je zou eens naar de judasboom kunnen kijken.  [knip link ter promotie] ook nog goed voor de insecten in het vroege voorjaar

aangepast door Jorg
Promotielink verwijderd

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...