Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Geranium pelargonium zaaien


helena

Aanbevolen berichten

Omdat we in huis geen koude ruimte hebben en de geraniums dus lastig kunnen overhouden, heb ik half januari ong. zelf deze gezaaid. Gekocht 10 zaden voor €4,50.... pelargonium zonale F1 Mustang. Lekker ouwderwetse rode geraniums. Ga er nog niet achter zitten, wel mee aan de slag. Nu beginnen ze aan hun 6de blaadje. Had vorig jaar deze besteld bij easyplant en bij ontvangst had ik zoiets van is dit het? Best klein. Dat is allemaal wel goed gekomen en nu hoop ik dus hetzelfde resultaat te bereiken maar dan zelf gekweekt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Vraag me af of en wanneer je ze moet toppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Die bloemen komen nog wel hoor. Mja. Je kan als 'zelf-zaaier' echt niet makkelijk tippen aan de voorgetrokken ( met allerlei middeltjes ) planten die in mei voor de consument beschikbaar komen. Jouw geraniums doen het in een iets natuurlijker ritme, zullen later gaan bloeien ( kan nog best even duren ) Wel zo zonnig mogelijk en het blad niet door naburigen laten overwoekeren.

 

( eerlijk gezegd is zelf zaaien vaak iets van een teleurstelling. Wel leuk om zelf te doen , en geeft voldoening , maar tippen aan die massa die wordt aangeboden voor een grijpstuiver , is echt lastig )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helena als je geen koude ruimte hebt, kun je geraniums helemaal makkelijk overhouden.....die blijven dan gewoon doorgroeien....sterker nog....je kunt gewoon een paar stekjes overhouden en dan staan ze in juni al volop in bloei hoor!!

 

Wat je nu kunt proberen is om ze een beetje te droog te laten worden....meestal schieten ze dan wel snel in bloei.

 

Ik heb ze in gewone potgrond staan (overblijvers van 2010 en 2011)

 

pict353156151341067674.JPGpict353495261341067680.JPGpict353693391341067685.JPG

 

Maar het kan best zijn dat je het zelf zaaien op zich leuk vind om te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 1ste bloem laat zich vandaag zien , zo'n 5 1/2 mnd. na het zaaien. Binnen voor de vensterbank opgekweekt. Dat wordt dit jaar zaaien begin december.

 

 

Prachtige geraniums Geedee . Stekken heb ik niet eerder gedaan maar ga het dit jaar wel proberen. Ik dacht dat stekjes een koude ruimte nodig hadden? En zelf zaaien.... idd dát geeft de meeste voldoening voor mij. Zelf stekken van hetzelfde trouwens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helena, zolang de planten ze geen vorst voelen, groeien ze door. Dat van die koude ruimte is mij niet bekend.

 

Een kennis van mij heeft de hal in de seniorenflat elke winter er fleurig bij staan omdat ze al de planten daar zet. Dat wat in de winter groeit is allemaal iets langgerekter en ieler, maar niet té. Bovendien hebben ze de hele winter door gewoon bloemen erin zitten. Eigenlijk kun je het als een kamerplant behandelen.

 

En dat stekken....simpel....gewoon een stuk van een plant afbreken en in de potgrond zetten.....(probeer het maar eens als je van de week ergens langs té grote geraniums loopt ).......evt grote bloemknop eruit halen....maar ik heb ook al stekken mét bloemknop gehad....geen wortels eraan maar wél al bloeien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...