Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Help help help haha. Ik heb een mooi recept voor substraat, maar dat is voor pellets. Nu heb ik het volgende: 

1500 gram beuken schaafsel droog

400 gram zemelen droog 

650 gram broed 

hoeveel substraat/kweekzakken maak ik hiervan en vooral met hoeveel water? Ik kan het niet vinden en kom er even niet uit met mijn extreem verkouden niet werkende hoofd 😂 

Ik heb zowel grote (5/7 liter) als kleinere (3liter) kweekzakken liggen die ik kan gebruiken. 

aangepast door Lsjr33
Geplaatst:

Ik weet niet waar je dit recept hebt gevonden, maar ik ben bang dat de zemelen heel snel gaan beschimmelen (groene schimmel wel te verstaan).

Maar laat je vooral niet tegenhouden in het uitproberen, ik heb wel vaker experimenten gezien die goed gingen en wat ik niet voor mogenlijk hield.

De hoeveelheid water is zoveel dat je mengsel goed vochtig is maar zeker niet nat. Steeds wat water toevoegen tot het gewenste resultaat.

Succes!

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Haha nee dat is voor het totaal, dus de zemelen worden naar verhouding verdeeld! Ik had even een dikke brainfart, heb nu een verhouding gevonden van het water x 1.5 op het totaal droog. 

Geplaatst:

Dat je het ging mengen tot een geheel had ik begrepen. Echter zonder het te steriliseren denk ik dat de strijd tussen de goede en slechte schimmels (paddestoelen vs groene schimmel) al snel gewonnen gaat worden door de groene schimmel. Maar.....laat je vooral niet tegenhouden door mijn verhaal en gewoon proberen!

Ik zou er trouwens 1 grote kweekzak voor gebruiken maar dat is persoonlijk.

Succes!

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:
2 uren geleden, Lsjr33 zei:

Great succes haha

Dat ziet er goed uit!

Maar dit is natuurlijk niet de zak met de mastermix waar je zaterdag een vraag over stelde. Hoewel we hier ooit een lid hadden die vertelde dat zijn zakken met broed altijd binnen 1 week klaar waren.......?? Op de vraag hoe dan ? bleef het antwoord natuurlijk uit.

Dus wat is het op het plaatje wat we zien?

Geplaatst: (aangepast)

Dit is de zak die ik zes dagen geleden heb gemaakt met pellets van stro! Het gaat echt heel rap, ik heb meerdere zakken op de verwarmde bodem van de propagator staan. Works like a charm, alle zakken gaan als een trein. 

aangepast door Lsjr33
  • Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

hoi Lsjr,

Hoe gaat het met de mastermix?

En, ik ben even nieuwsgierig, hoe heb je de pellets van stro bewerkt?

Ik neem aan dat je er broed doorheen gedaan hebt?

alvast succes verder!

Geplaatst:

Hello! Gaat uitstekend, klaar om te fruiten! Nu steriliseer ik alles in een pressure cooker, maar deze zak heb ik gemaakt van pellets overgoten met kokend water. 

Verder inderdaad gemixt met broed van Rogge dat ik zelf heb gemaakt! 

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb ook stropellets gemengd met beukensnippers gebruikt voor een bak strophariabroed die ik wil vermeerderen. Wat een handig spul!

Ik las dat de stro in het productie proces al zodanig verhit wordt, dat echt steriliseren niet meer nodig is. 

Voor koningsoesterzwam heb ik in twee keer in de snelkookpan gewoon stro gekookt! 

Stro koken vond ik altijd een heel gedoe, maar tegenwoordig is het stro van de dierenwinkel al kleiner gehakseld dan de balen die ik bij de boer haalde voor de konijnen. Stuk duurder ook, dat wel. Maar geen twee bebaarde mannen meer nodig om te boel op te tillen!

IMG_20230324_101242_832~2.jpg

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...