Lsjr33 Geplaatst: 4 februari 2023 Geplaatst: 4 februari 2023 (aangepast) Help help help haha. Ik heb een mooi recept voor substraat, maar dat is voor pellets. Nu heb ik het volgende: 1500 gram beuken schaafsel droog 400 gram zemelen droog 650 gram broed hoeveel substraat/kweekzakken maak ik hiervan en vooral met hoeveel water? Ik kan het niet vinden en kom er even niet uit met mijn extreem verkouden niet werkende hoofd 😂 Ik heb zowel grote (5/7 liter) als kleinere (3liter) kweekzakken liggen die ik kan gebruiken. 4 februari 2023 aangepast door Lsjr33 Quote
paddestoelengek Geplaatst: 5 februari 2023 Geplaatst: 5 februari 2023 Ik weet niet waar je dit recept hebt gevonden, maar ik ben bang dat de zemelen heel snel gaan beschimmelen (groene schimmel wel te verstaan). Maar laat je vooral niet tegenhouden in het uitproberen, ik heb wel vaker experimenten gezien die goed gingen en wat ik niet voor mogenlijk hield. De hoeveelheid water is zoveel dat je mengsel goed vochtig is maar zeker niet nat. Steeds wat water toevoegen tot het gewenste resultaat. Succes! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Lsjr33 Geplaatst: 6 februari 2023 Auteur Geplaatst: 6 februari 2023 Haha nee dat is voor het totaal, dus de zemelen worden naar verhouding verdeeld! Ik had even een dikke brainfart, heb nu een verhouding gevonden van het water x 1.5 op het totaal droog. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 6 februari 2023 Geplaatst: 6 februari 2023 Dat je het ging mengen tot een geheel had ik begrepen. Echter zonder het te steriliseren denk ik dat de strijd tussen de goede en slechte schimmels (paddestoelen vs groene schimmel) al snel gewonnen gaat worden door de groene schimmel. Maar.....laat je vooral niet tegenhouden door mijn verhaal en gewoon proberen! Ik zou er trouwens 1 grote kweekzak voor gebruiken maar dat is persoonlijk. Succes! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
paddestoelengek Geplaatst: 9 februari 2023 Geplaatst: 9 februari 2023 2 uren geleden, Lsjr33 zei: Great succes haha Dat ziet er goed uit! Maar dit is natuurlijk niet de zak met de mastermix waar je zaterdag een vraag over stelde. Hoewel we hier ooit een lid hadden die vertelde dat zijn zakken met broed altijd binnen 1 week klaar waren.......?? Op de vraag hoe dan ? bleef het antwoord natuurlijk uit. Dus wat is het op het plaatje wat we zien? Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Lsjr33 Geplaatst: 9 februari 2023 Auteur Geplaatst: 9 februari 2023 (aangepast) Dit is de zak die ik zes dagen geleden heb gemaakt met pellets van stro! Het gaat echt heel rap, ik heb meerdere zakken op de verwarmde bodem van de propagator staan. Works like a charm, alle zakken gaan als een trein. 9 februari 2023 aangepast door Lsjr33 1 Quote
paddestoelengek Geplaatst: 25 februari 2023 Geplaatst: 25 februari 2023 hoi Lsjr, Hoe gaat het met de mastermix? En, ik ben even nieuwsgierig, hoe heb je de pellets van stro bewerkt? Ik neem aan dat je er broed doorheen gedaan hebt? alvast succes verder! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Lsjr33 Geplaatst: 26 februari 2023 Auteur Geplaatst: 26 februari 2023 Hello! Gaat uitstekend, klaar om te fruiten! Nu steriliseer ik alles in een pressure cooker, maar deze zak heb ik gemaakt van pellets overgoten met kokend water. Verder inderdaad gemixt met broed van Rogge dat ik zelf heb gemaakt! Quote
woldistel Geplaatst: 24 maart 2023 Geplaatst: 24 maart 2023 Ik heb ook stropellets gemengd met beukensnippers gebruikt voor een bak strophariabroed die ik wil vermeerderen. Wat een handig spul! Ik las dat de stro in het productie proces al zodanig verhit wordt, dat echt steriliseren niet meer nodig is. Voor koningsoesterzwam heb ik in twee keer in de snelkookpan gewoon stro gekookt! Stro koken vond ik altijd een heel gedoe, maar tegenwoordig is het stro van de dierenwinkel al kleiner gehakseld dan de balen die ik bij de boer haalde voor de konijnen. Stuk duurder ook, dat wel. Maar geen twee bebaarde mannen meer nodig om te boel op te tillen! 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.