Ga naar inhoud

Uitjes in de vollegrond, stuk gevroren?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb afgelopen herfst 2 soorten plantuitjes in de vollegrond gedrukt. Aardig wat uitjes, want we eten nogal wat ui

Maar, het ziet er naar uit dat ze nogal last hebben gehad van de winter. Het loof was al vrij snel slap en stierf af, maar nu lijken de uitjes zelf ook een soort van snot te zijn geworden. Er staan er nog een paar, die nu wel mooi loof hebben, maar het overgrote gedeelte is zeer doods.

Ik heb ze gepoot, met hun bovenkantjes iets boven de grond uit. Zoals ik dat de vorige keer ook heb gedaan. En die hebben ook een koude winter doorstaan, en die kon ik goed oogsten afgelopen zomer.

Had ik ze moeten beschermen? (die keer daarvoor niet gedaan....) Had ik ze anders moeten poten?

Ps. Uien die ik in het voorjaar poot, worden hier niet groot genoeg (zeg maar gerust klein) . En herfst plantuitjes geven hier wel mooie grotere uien.

Geplaatst:

Ik vindt dat je te ondiep geplant hebt, zeker op zand grond dat is toch los van zichzelf kun je beter

dieper planten en zeker niet met neus boven de grond, meestal wordt met bollen en knollen aangehouden zo diep te planten als ze hoog zijn.

Ik zou nu nog een x zetten en pas laat in Herfst rooien, de grote ervan ligt eerder aan soort dan pootseizoen, nuja dat denk ik, want ik heb best bij voorjaar planten in herfst grote uien.

Al plant ik ook voor de winter om jaarrond eigen uien te hebben.

Gaan je uien niet hard van de zomer dan zal een tunneltje, (hoewel ik denk niet nodig) vast wel zorgen dat ze groter worden.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Dieper planten dus... en gewoon pech?

Ik heb met uitjes die ik in de lente plant, echt tegenvallende resultaten. Zijn misschien 2 maal zo groot als het uitje dat ik er in stopte. Misschien ligt dat ook aan de voeding, maar ben nu sowieso alweer te laat om mest onder te werken in de grond (moet in de herfst/winter?).

Maar goed, volgende week actie bij de aldi, dan daar maar weer uitjes kopen..

Geplaatst:

Ach zou gewoon wat van je eigen dierenmest gebruiken, beetje uitproberen leer je weer van.

Volgens mij kun je best waneer je wil kippemest beetje onderwerken even gieten en dan uitjes planten.

Zand grond is meestal wel voedselarm, aan de andere kant voor wortelgewassen mooi los.

Of compost, compost is altijd goed en kun je gewoon na planten mooi laagje los opgooien.

Geplaatst:

Hier bij ons bij ieder zijne winterajuin kapot en snot.

De mijn stonden en staan nu nog onder vliesdoek op bogen.

Of ze de vreselijke winter overleefd hebben zie ik wel.

Enkele zijn precies dood, tijd zal uitmaken hoeveel % het overleefd heeft.

Idem de Look die mee in de tunnel staat.

Geplaatst:

Mijn supermarkt bos/lente uitjes hebben t wel overleeft, geen eens dood loof...

Had wat ik overhad weer herplant... staat er nu al denk 7 á 8 maanden... volgens mij heeft het zich zelf ondertussen wel vermeerderd.

Maar Jorieke, ben even nieuwsgierig naar de schade.. Hoeveel ui is veel ui? Aantal m² ongeveer??

In ieder geval zuur van al het werk.. maar denk nog zuurder dat je geen (goede) oogst zal hebben

Geplaatst:

ik zou zeker geen (verse) mest gebruiken, de ui vlieg komt hier op af, vorig jaar 1/3 van mijn oogst met maden in de grijze bak gemieterd !

Flink wat compost eventueel verijkt met een flinke dosis kali geeft meer resultaat denk ik

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

@Hans: nee, ik bedoelde de kou. Naar mijn beleving was het de winter hiervóór nog kouder, en ook langer koud. Maar goed...

De rest heeft de uitjes ook zo diep dat het bolletje niet meer te zien is?

Het vak met rode ui is 2m2 schat ik. Zal het morgen eens nameten. En een kleiner vak met gele/bruine/witte ui.

Het gaat er meer om dat dit soort mislukkingen toch wel lastig zijn op zelfvoorziening niveau . Hopen op een goede groei van de uitjes die ik nog ga planten dus...

Geplaatst:

Ik ben een uien-liefhebber en zet al jaren diverse soorten, verleden jaar duitse winter-zwiebeln gezet van Hornbach in het voorjaar, te laat dus maar toch een prima opbrengst gehad. Rode/witte/gele en rode sjalotten.

Maar de Stuttgarter Riesen die ik al jaren zet hebben nooit het formaat gehaald van de reclame.

Feit is wel dat ze keihard zijn en relatief dunne schillen hebben.

De uien bij de telers in de buurt zijn altijd veel dikker (zelfde grond/geen compost en zeker geen stalmest),

conclusie flink gevoerd en gespoten. Of ze hebben een wondersoort die amateurs niet kunnen kopen.

Maar ben geruster als ik mijn eigen uien of sjalotjes eet.

Soms speel ik vals en ga een zak uien rapen als de boeren ze gerooid hebben.

Na de machinale oogst ligt de akker best nog vol. Ik had verleden jaar een vuilniszak vol met kleine uitjes, die de selectie door de machine niet halen. Ben nu van de tweede emmer ingemaakte uien aan het eten, nog een te gaan.

ayrcj579831371849820.jpg

Geplaatst:
@Hans: nee, ik bedoelde de kou. Naar mijn beleving was het de winter hiervóór nog kouder, en ook langer koud.

Langer koud vorig jaar klopt zeker, maar heb het idee dat de temperatuurs verschillen nu veel groter waren..

vanuit het niets in ene van 7 (?) graden naar rond de -20 ofzo? is toch 27 (!) graden verschil in een korte periode.

Zo gezond is dat nou ook niet voor de plantjes denk.. Net zoals met het afharden van plantjes die van binnen naar buiten gaan.

Temperaturen... Geen idee hoe koud het exact was, maar goed... Het maakt duidelijk wat ik bedoel.

Geplaatst:

Wow, dat ziet er lekker uit. Helaas worden er hier in de buurt geen uien gekweekt!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ja gaaf zulke emmers met inmaak uien lijkt me hardstikke lekker ook

Jorieke als ik zo Bor hoor, zullen veel mensen problemen hebben met de voor de winter geplante pootuitjes,

Mijn uitjes (maar in koude kas) staan er nog goed bij, ik zal even binnenkort kijken die in gewoon bed staan of deze nog oke zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...