Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vorst schade bij de Euonymus


dennislp

Aanbevolen berichten

Alle Euonymus'en in onze buurt zijn denk zo'n beetje half dood door die vorst... ook 2 van denk snel 2 tot 2,5meter hoogte in onze tuin.

Als ze dood zouden gaan zou dat ernstig zuur zijn, zijn toch al 22 jaar oude planten.

 

Het blad valt uit en de knoppen zijn ook dood gevroren... Iemand enig idee hoe groot de kans op overleven dan nog is? En of hij misschien nu nog snel nieuwe knoppen aanmaakt die dan bijv. pas in juli/augustus uitlopen?

 

Foto van google ter verduidelijking om welke soort plant het gaat;

euonymus_japonica.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dezelfde.....heb er ook stekken van genomen vorig jaar....die overwinteren in kasje en gaan goed...de oude moederstruik ziet er ook ellendig uit....helemaal witte bladeren aan de bovenkant....onderop ziet hij er verder redelijk uit....ik denk dat ik hem snoei en het beste maar van hopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou afwachten, en inderdaad, wat Geedee zegt, later beslissen wat de werkelijke schade zal zijn. De plant loopt zeker weer uit, even afwachten waar , op welke hoogte, en dan pas richting half mei echt beslissen wat er af moet, en of überhaubt. Hier de schade ook groot lijkt het nu. Zelfs vele narcissen zijn een hoopje snot ! nog nooit zo meegemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen bij u, maar ook vele kwekers hebben de heftige kou onderschat. Ik constateer veel schade in vooral de groene heesters, zoals in de Laurier, de Photinia, Viburnumsoorten, Camelia's, Aucuba's, Elaeagnus en nog veel meer. Kenmerken van bevriezing zijn bruin tot zwart gekleurde bladeren. Bij de ene struik zijn de takken 5 cm ingevroren, bij anderen wel 20 of 30 cm. Denkt u nu alstublieft niet, dat de struiken het loodje gelegd hebben! De kern van een struik is altijd heel sterk. U kunt het beste afwachten tot half maart en dan het aangedane blad weg gaan snoeien. U dwingt de slapende ogen van heester dan om uit te gaan lopen.

 

Bron: Haarlems Dagblad

 

Wat bedoelen ze daarmee? Alle takken met dood blad terug snoeien om snellere her groei te stimuleren?

Vraag me ook af of je bijvoorbeeld beter het blad er langzaam kan laten afvallen, of dat je het er beter zelf al af plukt? Misschien denkt de plant dan sneller "Ik moet nieuw blad maken!" ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

U kunt het beste afwachten tot half maart en dan het aangedane blad weg gaan snoeien. U dwingt de slapende ogen van heester dan om uit te gaan lopen.

 

Je kunt gerust het stuk met vorstschade er vanaf knippen over een week.

De takken hier hebben aan de boven kant een cm of 30 blaadjes met vorstschade...

 

Wat ze bedoelen: Je knipt dat gedeelte weg en de tak zal dan bij de bobbeltjes(slapende ogen) onder het snoeipunt 2 nieuwe takjes krijgen.

 

De grote struik staat ver weg en t regent hier ....Mijn stekken( staan op het terras direct bij de deur ) van vorig jaar hebben ook vorstschade want ik had ze te vroeg naar buiten gezet:

 

pict170962931331398564.jpg

 

pict171172631331398583.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx! Zag net dat we sowieso moeten snoeien... Ook dode takjes naast de bladschade. Gelukkig zijn alle grote takken/stam nog wel stevig. Binnenkort maar is kijken wat we dan allemaal weg kunnen snoeien... Eerst even wachten tot de andere struiken uitgelopen zijn, anders hebben we een ernstig kaal gat in de tuin

 

Maar het komt er dus op neer;

- Het blad is uitgedroogd omdat vocht opname niet meer mogelijk was, de grond was bevroren terwijl de verdamping door ging.

 

Dan vraag ik me weer af (voor in de toekomst), stel je zou de plant besproeien zodat er een ijs-laagje op elk blad ontstaat... Dan stop je de verdamping, is het dan gered? Of laat je dan de plant dood gaan aan n zuurstof gebrek? Iemand enig idee?

 

Edit; Die stekjes hebben het wel overleefd dus? Hoe oud waren ze?

Ik had nog 2 stekjes buiten staan, afgelopen zomer genomen... helemaal dood :

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...