Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
yes dat is hem daar wi ik nog leuke dingen van.

Ik heb ook even erop gekeken...ik denk dat ik daar maar eens langs moet..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Vogens mij bezorgt hij ook in Frankrijk, hij doet dat ook in Nederand tenminte hoewe het leuker is denk k om bij hem te kijken in voorjaar ofzo.

Players only love you when they're playing.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vaccinium vitis idea

Nieuwe wilde Lingon bessen planten gehad uit Zweden hier ook wel bekend onder vossebes/rodebosbes maar dat zijn meestal cultivars.

Een kruipende cultivar heb ik ook in de tuin voor het gemak noem ik die de Vossen-bes en deze rechtop groeiende Lingon-bes

Opgepot in ruime potten met bosgrond (verteerd blad)

De dwergstruik wordt tussen de 10 en 40 cm groot en heeft een compacte, rechtopstaande vorm.

De ovale bladeren zijn afwisselend geplaatst en tweedelig gerangschikt, donkergroen en leerachtig.

Aan het einde van de groeischeuten hangen de trossen met witte, soms rossige, klokvormige bloemen.

De bloemtrossen bestaan uit vier bloemen. Eind augustus, begin september rijpen de bessen in vijf tot zes weken via wit naar helderrood. C De lingon bes is groenblijvend

Omdat de lingonbes vorstbestendig is (temperaturen tot -22 °C worden verdragen), komt de soort overal op het noordelijk halfrond voor, van de noordelijke gematigde klimaatszone tot in het bereik van de Noordpoolcirkel (71 °N in Groenland).

Ze prefereert zonnige en droge standplaatsen op zure, schrale grond en verdraagt zelfs nog schaduwrijke bossen en voedingsarme zandgronden.

De vruchten bevatten vele gezonde stoffen zoals vitamine C, vitamine B1, vitamine B2, vitamine B3 en β-caroteen. Ook bevatten de vruchten mineralen als kalium, calcium, magnesium en fosfaat.

Naast de bessen bevatten ook de bladeren stoffen met geneeskrachtige werking

bes1.jpg

bes2.jpg

bes3.jpg

Geplaatst:

Geweldig die lingon bes. Als ik in Zweden ben koop ik er jam van. Mijn ultieme droom: om in Zweden bij mijn schoonzusje te zijn als de bessen afrijpen ( ergens in juli/augustus) bosbessen, rode bosbessen, duindoorn etc..ook voor paddenstoelen zoek is het een geweldige plek. maar moestuinseizoen is daar heel kort. ik ben er vaak in mei, en dan zie ik al die kasjes nog leeg..

ik had er vorig jaar zaad van een rode spitskoolsoort gekocht, die is ook erg lekker ( hij is rozig en zachter dan de rode kool).Het hete iets van Kaltspet.

Geplaatst:

Leuk Leslie en Jet, rode spitskool klinkt best goed ik hou wel van dat soort onbekendere dingen,

Jet hoe staat het met je bosasperge bollen, de mijne zijn nog erg mooi en stevig gelijk als je gestuurd had, in September ben ik van plan

ze weer te planten, jij ook ?

Geplaatst:
Leuk Leslie en Jet, rode spitskool klinkt best goed ik hou wel van dat soort onbekendere dingen,

Jet hoe staat het met je bosasperge bollen, de mijne zijn nog erg mooi en stevig gelijk als je gestuurd had, in September ben ik van plan

ze weer te planten, jij ook ?

Ja, als ik half september weer even terug ben in het vakantiehuis...nu ben ik hard aan t werk voor het vertrek. Ik hoop het niet te vergeten.

• Nieuwe aanmaken...