Bubbels Geplaatst: 7 maart 2012 Geplaatst: 7 maart 2012 Ik heb ze vergiftigd. Heel gemeen, ik weet het. Maar wel met een kwastje, zodat de planten eromheen zo min mogelijk last hebben van het spul. Eens kijken of dat een beetje wil. Het uittrekken vorig jaar kostte me bijkant een tennisarm. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Menph Geplaatst: 7 maart 2012 Geplaatst: 7 maart 2012 Beter Bubbels. Daar waar mijn rugspuit vorig jaar ontplofte zijn ze niet meer. Op de andere plekken nog wel. Herhalen, herhalen en dosis verhogen. Quote
Eva Geplaatst: 7 maart 2012 Geplaatst: 7 maart 2012 Ik heb ze vergiftigd. Heel gemeen, ik weet het. Maar wel met een kwastje, zodat de planten eromheen zo min mogelijk last hebben van het spul. Eens kijken of dat een beetje wil. Het uittrekken vorig jaar kostte me bijkant een tennisarm. uittrekken werkt ook niet....grond losmaken en 'wortelpluizen' helpt wél. Quote
Bubbels Geplaatst: 7 maart 2012 Auteur Geplaatst: 7 maart 2012 Dat vermoeden had ik al. Ik ga toch verder met meedogenloos vergiftigen. De tip van de verhoogde dosis had ik al ten harte genomen. Zal ik de volgende spuitbeurt verder opvoeren indien nodig. Maar goed, het is geen echte spuitbeurt, met dat kwastje en een bekertje oplossing heb je amper wat nodig. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Rantje Geplaatst: 7 maart 2012 Geplaatst: 7 maart 2012 Maar dat spul komt ook in je grond, en als je kipjes het binnenkrijgen? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Menph Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Herbicides zijn niet heel erg gevaarlijk voor dieren. Toen ik hier langs de vijver spoot ging alles dood. De hortensia's, de algen in het water, etc. Toen ik afgl maand de vijver opruimde waren er echter nog veel actieve kikkers en salamanders. De actieve delen van de herbicide accumeleren via de dode planten (als deze door b.v de kikkers gegeten zouden worden) in de kikkers. Deze hebben nergens last van. Als een reiger veel van deze kikkers zou eten bestaat er wel een kans dat deze er aan bezwijkt. De reiger is in dit voorbeeld de laatste in de voedselketen en krijgt relatief gezien de meeste actieve delen binnen. De actieve delen verspreiden zich in de natuur en uiteindelijk is de dosis zo laag dat geen enkel organisme er nog schade van ondervindt. Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Je moet er juist mee oppassen! Er zijn onderzoeken gedaan naar het gebruik van Round-up en het effect op kikkers, salamanders en hun voortplanting. de resultaten zijn niet te best!! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Rantje Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 http://vroegevogels.vara.nl/nieuws-item.65.0.html?&no_cache=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=119110 Ik zou het niet in m'n tuin willen gebruiken, voor mezelf, voor m'n dieren en voor alle andere dieren die ook gebruik maken van het gebied. Kikkers en de salamander hebben het al zo moeilijk, Salamanders zijn toch nog in winterslaap? Kan er niks anders van maken dat het een fout spulletje is. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Jorieke123 Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Jongens.... er zijn hier op het forum wel topics over dit onderwerp, kunnen jullie daar verder discussiëren? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Je hebt gelijk Jorieke, verplaatsen..kan dat? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Tja, ik zat al te zoeken, maar het gaat hier niet specifiek om Round-up, toch? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Nee, dit is onkruidbestrijding..in het algemeen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Bubbels Geplaatst: 9 maart 2012 Auteur Geplaatst: 9 maart 2012 http://vroegevogels.vara.nl/nieuws-item.65.0.html?&no_cache=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=119110 Ik zou het niet in m'n tuin willen gebruiken, voor mezelf, voor m'n dieren en voor alle andere dieren die ook gebruik maken van het gebied. Kikkers en de salamander hebben het al zo moeilijk, Salamanders zijn toch nog in winterslaap? Kan er niks anders van maken dat het een fout spulletje is. Ik wil er alleen nog even over zeggen dat ik absoluut niet in de buurt kom van de kippen met dat spul. De kippen hebben grote rennen waar ze op dit moment dag en nacht in zitten (ivm eerder genoemd moestijntje-roven bij de buurman), dus ze kunnen er zeker niet bij.Ik heb het spul gepenseeld op enkel de plantjes die ik weg wilde hebben, en heb geprobeerd zo min mogelijk op de grond te laten vallen. Dat is heel aardig gelukt. Het zevenblad staat in de perken, de overwinterplekken van o.a. de kikkers en salamanders zijn elders in de tuin, niet te ver van de vijver. Ook daar geen gif gebruikt. Waarmee ik maar wil zeggen; ik heb echt mijn best gedaan om het zo vriendelijk mogelijk op te lossen, voor zover dat kan met round up. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
appelvrouw Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 Dat siert je Bubbels..je had ook zo`n spuit op je rug kunnen hangen, je hebt het keurig gedaan!! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Robin.G Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 (aangepast) http://vroegevogels.vara.nl/nieuws-item.65.0.html?&no_cache=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=119110 Ik zou het nietin m'n tuin willen gebruiken, voor mezelf, voor m'n dieren en voor alle andere dieren die ook gebruik maken van het gebied. Kikkers en de salamander hebben het al zo moeilijk, Salamanders zijn toch nog in winterslaap? Kan er niks anders van maken dat het een fout spulletje is. DIt lijkt me ook niet heel goed voor de dieren in de tuin. 14 maart 2012 aangepast door Gast Quote
hansm Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 Nouja mijn grootste plezier in moestuin is om onbespoten te eten, ik zou daarom nooit kiezen voor zoiets.Ik zie wel mensen die krampachtig veel oogst willen bereiken met gif in de weer, maarja niet mijn keus. Ik vindt zeker wel bubbels dat je het netjes gebruikt en dat is ook verstandig, maar toch zou ik je aanraden om nog een x natedenken of dit is hoe je wilt moestuinieren onbespoten is gewoon veel lekkerder idee. Quote Players only love you when they're playing.
Bit Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 Een verplaatst topic ? Oke. Maar over wat vergiftigen gaat het dan ? Pispotjes oid ? Das wel lastig zo. nergens staat WAT er vergiftigd werd/ wordt / moet worden , of niet moet worden.... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 Tja, ik weet soms ook niet meer wat ik er van moet maken. In dit geval werd er zevenblad bespoten... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Kruidje Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 Ik dacht dat je zevenblad ook met karton of plastic kon bestrijden... Ik pluk het gewoon (ook als eten voor ons en voornamelijk de cafjes) maar ik heb ook niet zoooo veel in m'n tuin. De plantjes worden steeds kleiner. Zouden die kippen van je het niet erg lekker vinden? Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
RvO Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 Ik dacht dat je zevenblad ook met karton of plastic kon bestrijden... Ja zo bijvoorbeeld. Maar als je heel veel hebt staan (en vooral heel groot wortelstelsel) dan lukt het niet (ervaring van een vage kennis, maar die zei niet precies hoeveel "heel veel" dan is. Quote
Bit Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 Het gaat dus om zevenblad ? Dus wel. Elke plant is dood te krijgen door hem de mogelijkheid 'aan het licht te komen ' te ontnemen. Tuurlijk, er zijn de beroemde wortelonkruiden, die het je daar heel lastig maken. Maar onzin natuurlijk , dat welke plant dan ook , blijft leven, ondergronds! Zolang het maar niet aan het licht kan komen. Kwestie ven lange adem dus. Lastig ja. Heel lastig, maar het zijn maar planten hoor. Zelfs met alleen maar plukken, plukken plukken ( wel op het autistische af, zo consequent ) verzwakt de plant. Afdekken ( langere tijd ) helpt echt. Quote
Menph Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 (aangepast) Het gebruik van chemie bestrijd vooral de vijand/vriend genaamd ´tijd´ Moestuinliefhebbers van de oude garde welke veel preventief met chemie bezig waren zie je nu amper meer. Waarom? Zij zijn overleden. En met hun de idealen en denkbeelden uit die tijd. Ik ben mijn voorouders dankbaar dat zij zichzelf en hun naasten voldoende hebben kunnen voeden met eigen productie en mede dankzij chemie de welvaart hebben opgebouwd die we nu genieten. De huidige moestuinliefhebbers zijn voornamelijk mensen welke jong waren in de jaren 70. Euforisch, idyllisch, zwemmen in je blote kont. Een beetje naief en los van we werkelijkheid. Deze generatie heeft de biologisch-dynamische gedachte veel luister bijgezet. Diehard bio-fetishisten (pas op, ik overdrijf nu ´n beetje om m´n punt duidelijk te maken) zouden het liefst zien dat chemie van de aardbodem verdween. Alles groen, biologisch, woekerend. Dat zonder chemie het veel meer tijd kost om het land te bewerken, lees: alles moet mechanisch of met de hand, is niet boeiend. Zonder chemie in de landbouw klapt onze welvaart als een kaartenhuis in elkaar. Het is niet rendabel om zoveel monden te voeden op de chemieloze manier. ´Gifloos´ produceren zaldaarom nooit de werkelijkheid worden. Nog nooit ben ik iemand tegengekomen welke én anti-chemie is, én lid van de club van drie miljard. Je zou zeggen dat gaat hand in hand. Chemieloos je eigen voedsel produceren is leuk. Het heeft ook mijn voorkeur. Maar het is ook decadent. Niet iedereen heeft de mogelijkheid. Shoppen in de P.C hoofd en de ander een sloeber noemen is in mijn ogen hetzelfde als iemand sommeren chemieloos te tuinieren. Deze ´raad´ heeft niets met informeren of bewustwording te maken. Een gevorderd liefhebber is bewust, punt. 10 maart 2012 aangepast door Gast Quote
Menph Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Verder is de discussie wel of geen ´gif´ eindelooooos. Iedere hobby/interesse heeft wel een paar van dit type onderwerpen. Quote
hansm Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Afdekken lijkt mij een optie, maar ook ""meegaan"" met je tuin daarmee bedoel ik dat waneer 7blad in een hoek van je tuin veel groeid, je daar bv uitstekend je rabarber of besstruiken kwijt kan, dat is gewoon praktisce oplossing dat onder dan 7blad groeid is toch prima. Tuurlijk heeft iedereen de keuze om gifvrij een moestuin te onderhouden, decadent is dat mensen zeggen ikheb het zo "druk"" ik spuit gewoon alles plat ipv arbeid en tijd in te steken, en nog decadenter is om daarbij maling te hebben aan natuur/dierenleven omdat jij het zo "'druk"" hebt is dat van ondergeschikt belang, daarbij ook nog zeggen niet zo schadelijk, kan geen kwaad enzv wat gewoon onzin is. Quote Players only love you when they're playing.
Bit Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 grotendeels wel eens hoor. Ik zwem graag in me blote kont ja. Maar ik zwem überhaupt graag , ook met wat aan. haha. Ik tuinier graag. Dat is een hobby. Geen dogmatische levensovertuiging of geloof. Ik tuinier zo mogelijk zonder gif. Maar ben me er wel van bewust dat dat maar een heel klein stukje werkelijkheid is. Ik heb nu net zoveel en zoveel kuub grond op laten brengen op me tuin. Weet ik of daar wat in zit ? Nee, natuurlijk niet. Hoef ik niet te weten ook . Onzin. Het is me hobby. Belang nul. Rijkwijdte nul. Geloof nul. genot zo groot mogelijk. En zo mogelijk zonder schade aan iets of iemand anders. Lief voor de bijtjes en de bloemetjes en mijn mond. Meer niet.Lief is nooit fout. Tenzij het een geloof wordt. ... maar goed. Dan is dat lief ook niet lief meer. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.