Jump to content

Recommended Posts

Posted

helemaal enthousiast gaan wij dit jaar dan toch echt beginnen met de moestuin die we vorig jaar al aanhuurden. Toen kwamen er allerlei onverwachte dingen tussendoor, waardoor de moestuin helaas wat vergeten werd, maar dit jaar beginnen we alsnog.

Op het volkstuincomplex van Vinkhuizen in Groningen hebben we een tuin van ca 100m2 (ik dacht eerst 200m2, gelukkig voor ons, is het wat minder, eerst dit maar eens zien te 'rooien').

Er staat een verwaarloosde kas (mijn man schat van ca 2 bij 3) en de oostzijde (ik dacht west haha, heerlijk richting verkeerd) heeft een hoge coniferenhaag, waarvan ik met de gedachte speel om toestemming te vragen deze te verwijderen.

aangezien we nog niet weer op de tuin geweest zijn, zullen we een flinke inhaalslag moeten doen, maar begin maart heb ik nog goede hoop. We doen het hier tussen de bedrijvigheid van 3 kinderen en een vierde op komst over 2,5 week, een hond katten en werk door, dus zal het steeds weer spannend blijven hoeveel tijd we er echt in kunnen steken.

Toch zijn we zeer gemotiveert, voor de kinderen is het een leuke en gezonde ervaring en voor ons een lekkere uitlaatklep met een gezonde beloning.

de tuin zoals we deze vorig jaar overgenomen hebben:

moestuin140781331318277.jpgmoestuin236971331318289.jpg

de zadenlijst die ik inmiddels heb is weer veeeeeeel te enthousiast ingekocht (groot gedeelte is nog van vorig jaar trouwens), dus we moeten nog even zien wat er echt gaat lukken.

zadenlijst (netjes over getikt van de zakjes )

voor in de vensterbank:

alfalfa

gewone tuinkers

Taugé

peper - Inca Red Drop

in de kas:

komkommer - Telegraph

tomaat - Principe Borghese

tomaat - Ace 55 VF

tomaat - Riesentraube

paprika - Yolo Wonder

meloen - Cantaloupe de Charetais

Koolgewassen

rode kool - Red Acre

spruitkool - Long Island Improved

radijs - Purple Plum

chinese kool - Michihili

bloemkool - Snowball Erfurter

boerenkool - Vates Blue Curled

kool - Pak Choi White Stem

broccoli - Waltham 29

morsterdkool - Brassica juncea var. rugosa

Bladgewassen

orientaalse groente - mizuna Red Streaked

andijvie - Breedblad Volhart Winter

sla - Wonder der 4 jaargetijden

sla - Tom Thumb

spinazie - Matador

mosterdspinazie - Brassica campestris L. var. rapa

Vruchtgewassen

courgette - Verde di Milano

Wortel, ui & knolgewas

prei - Blue de Solaise

rode biet - Boltardy

Ui - Ailsa Craig

wortelen - Tendersweet

fwortelen - Atomic Red

peulgewassen

erwten - Kelvedon Wonder

peul - Stamslaboon Boterkoning

peul - Sugar snap

stokboon - Blue Lake

sperzieboon - Tendergreen

kruiden

Florentijnse Venkel

nog te categoriseren

suikermais - Golden Bantam

Rabarber - Glaskins Perpetual

er komen nog aardappelen, aardbeien, framboos, kruisbes en snijbloemen bij.

de kruiden staan nu nog aan huis, wellicht dat er nog een en ander naar de tuin verhuisd.

vanavond bezig met de indeling van de bedden.

De schets van de tuin is bijna af, dus dan kan ik gaan puzzelen wat waar een plekje 'moet' hebben.

adviezen, tips, truuc, opbouwende kritiek is uiteraard altijd welkom. tuinieren heb ik zolangzamerhand wel wat ervaring mee, maar MOEStuinieren is echt iets geheel nieuws, dus we hebben nog veeeeeeeeeeeeel te leren haha

Posted

Je hebt nog veel te doen.. Maar je kunt hem helemaal naar smaak inrichten.. Leuk hoor.. Ik ben echt jaloers op je.. Ik moet het gewoon in de achtertuin doen.. Heel veel plezier met je moestuin..

h074.gif

Posted

we zijn er ook erg blij mee! we hebben een fijne achtertuin aan huis, maar willen die graag voor de kinderen gebruiken, lekker met schommels, een huisje en glijbaan, ze kunnen zich zo lekker uitleven. dus vorig jaar eens gekeken of er toevallig ruimte was en we hoefden niet eens op een wachtlijst. vind het zo leuk!

Posted

Aardig stukje grond nog. Is die kas nog iets om zelf te gebruiken? Lekker voor de kids dat ze zoveel in de achtertuin hebben.

Good things come in small packages

Posted

de kas staat op ons veldje inderdaad (dat bedoelde je toch!? )

hoe de staat er van is gaan we dit weekend uitvinden als we binnen gesnoeid hebben haha. hij staat helemaal vol met planten. dus eerst maar eens leegtrekken en dan kijken wat we er mee kunnen of aan kunnen verbeteren (sprak zij alsof ze eeuwen ervaring heeft )

Posted

Lijkt me best wel raar om zo'n volgroeide kas te zien van binnen. Maar t ziet er logisch uit als je de rest ziet. Heb je nog wel ff werk aan

Good things come in small packages

Posted

hahaha, jaaaaa, we zullen ons niet vervelen ben ik bang.

ach, kan mijn man ook de dagelijkse frustraties even van zich af zwoegen haha

Posted

Wow, daar heb je idd nog wel even werk aan! Maar wel heel erg leuk! Vooral om idd met de kinderen te doen. Die van mij kunnen niet wachten tot er aarbeien aan de plantjes komen. ( er zijn net iniminie blaadjes boven gekomen)

Posted

Wauuuw, mooi stukje. Maar wel flink verwilderd! Ik zou het rustig aan doen, stukje voor stukje. De rest wellicht afdekken tot je er aan toe komt. Ach, dat kasje, flink huishouden van binnen.. de ramen eens lappen en dan wordt het echt wel warmer dan buiten

Succes over 2,5 week

Posted

ja, dat komt er ook nog tussendoor. maar goed, met haar hoef ik denk ik straks het minste rekening mee te houden. lekker in de kinderwagen mee naar de tuin en de voeding doen we er tussendoor. het zullen meer de schooltijden zijn waar we achteraan hollen haha

Posted
we zijn er ook erg blij mee! we hebben een fijne achtertuin aan huis, maar willen die graag voor de kinderen gebruiken, lekker met schommels, een huisje en glijbaan, ze kunnen zich zo lekker uitleven. dus vorig jaar eens gekeken of er toevallig ruimte was en we hoefden niet eens op een wachtlijst. vind het zo leuk!

Ik zag hier is het weekblaadje dat ze hier ook nog moestuintjes over hebben.. Dat had ik echt niet verwacht..

Posted

vandaag met de kinderen aan het zaaien geweest. ook hier houd ik de informatie op de zakjes aan, omdat ik er uiteraard ueberhaupt geen verstand van heb haha.

van de week had ik al gezaaid:

tomaat - Ace 55VF

ui - ailsa craig

wortelen - atomic red

andijvie - breedblad volhard winter

bloemkool - snowball - erfurter

sla - wonder der 4 jaargetijden

rabarber - Glaskins Perpetual

vandaag bij gezaaid:

courgette - Verde di Milano

paprika - yolo wonder

mais - Golden Bantam

tomaat - riesentraube

tomaat - princie borghese

spruitkool - Long Island Improved

er ligt al een hoop klaar om de volle grond of de kas in te gaan. mijn man gaat vandaag eerst maar eens schonen in de tuin. gisteren is hij een sleutel wezen halen en tot z'n verbazing staat het onkruid misschien net 2 cm hoog. we hebben het vermoeden dat een vriendelijke (of mss wel boze buur vanwege het onkruid ) er bezig is geweest. het scheelt een hoop en als we weten wie het is, gaan we die persoon zeker even bedanken.

komende week hoop ik dus een en ander in de kas te kunnen zetten en volgend weekend zullen we wel het een en ander in de volle grond gaan zaaien.

ik kom er alleen nog niet helemaal achter welke groenten nou juist wél gespreid gezaaid moeten worden en welke dat niet hoeven.

volgens mij is bladgroenten gespreid zaaien sowieso wel handig. hoe het verder zit met de kolen en de knollen heb ik dus geen idee van, moeilijk om uit te zoeken, maar ik snuffel verder haha

Posted

de indeling is zo goed als klaar.

aangezien we nog een tweede stuk tuin erbij trekken, hoeft niet alles op dit perceeltje gepropt te worden, waardoor we iets meer ruimte in de bedden hebben. een 6 jaren wisselplan kreeg ik er maar niet in, ik kom uit op een 5 jaren wisselteelt.

onderstaand een schema van de indeling. kritiek is uiteraard weer welkom, hoor liever nu waar het mis zou kunnen gaan, dan dat ik dat zelf de komende maanden zomaar ontdek haha

de schets is niet op schaal, dus vandaar dat de maten er bij vermeld zijn

moestuin42941331935792.png

• Create New...