Swa Geplaatst: 12 april 2023 Geplaatst: 12 april 2023 Heb last van Elymus repens in de moestuin. Dit is een taaie grassoort. Taai in die zin dat het vele uitlopers maakt waar je niet tegenop kan wieden. Chemisch bestrijden wil ik niet. Manueel verwijderen door telkens diep de uitlopers uit te trekken is maar plaatselijk realistisch. Enige tips om dat spul te overmeesteren? https://nl.wikipedia.org/wiki/Kweek_(gras) De Franse naam voor 'kweek' is chiendent en vrij vertaald wil dat hondtand zeggen. Welke volgens mij op de puntige uiteinden van de rizomen slaat. Quote
MSDG Geplaatst: 12 april 2023 Geplaatst: 12 april 2023 Een beproefde methode is het permanent afdekken van de kweek voor een periode van minimaal 2 jaar. Daarna zal het dusdanig verzwakt zijn dat het makkelijk te verwijderen is en met schoffelen goed onder controle te houden. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Patrijs Geplaatst: 12 april 2023 Geplaatst: 12 april 2023 1 uur geleden, Swa zei: waar je niet tegenop kan wieden. Waarom zou dat niet kunnen? Slijp je schoffel, neem een smal model (Druk is kracht gedeeld door oppervlak. Minder snijvlak aan je schoffel resulteert in meer druk per cm2) met handvat zodat er goed kracht te zetten is zonder blaren te krijgen. En het belangrijkst: schoffel regelmatig het liefst nog voor je groen ziet. Werk met het weer mee, dus als er zon en wind is of komt ga je schoffelen, op overtrokken en natte dagen planten etc. Ruim stukken op en hou dat bij, ga daarvandaan verder met schoonmaken. Zet je planten zo dat je er ruim met de schoffel tussendoor kan, het liefst in strakke rijen, dat werkt het snelst. Zorg dat je niet te veel hooi op je vork neemt, pas de grote van je tuin aan aan de tijd die je er voor over hebt. Het heeft geen zin om een paar honderd vierkante meter te willen onderhouden als je maar tijd hebt voor enkele tientallen vierkante meters. Zet alleen lang of doorlevende gewassen op stukken die al een jaar schoon zijn, zodat het geen bronnen van nieuwe planten kan worden. Gebruik geen houtsnippers, tegels of bakken etc. op plekken die niet 100% schoon zijn. Het is heel veel extra werk om deze plekken bij te houden, lege plekken en paden zijn zo geschoffeld. Succes. Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 12 april 2023 Geplaatst: 12 april 2023 2 uren geleden, Swa zei: Welke volgens mij op de puntige uiteinden van de rizomen slaat. Inderdaad en de vergelijk is vanwege de hoektanden van een hond. Ik vind trouwens niks heerlijkers bij wieden dan een lading kweek in een boomspiegel uittrekken, stukje voor stukje. Ieder zijn afwijking🦷 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 12 april 2023 Geplaatst: 12 april 2023 Nog even een korte aanvulling: Ik heb even zitten kijken bij jouw bijdragen aan dit forum. Vaak komen er dan foto's of aanvullende info boven waardoor er gerichter advies gegeven kan worden. Ik had bij jou het idee dat je een flinke tuin hebt met kas en er veel verschillende planten kweekt. Ook las ik dat je veel last van vraat had. Toch vind ik het moeilijk om wat over jouw probleem te zeggen, ik heb aangegeven wat bij mij gewerkt heeft en misschien heb je er wat aan. Er zijn natuurlijk veel manieren om een probleem aan te pakken. Ik ga daarbij uit van een redelijk klassieke moestuin, maar misschien is jouw situatie of insteek wel heel anders. Omdat ik merk dat het voor mij niet bevredigend werkt om zo problemen in de tuin te bespreken weerhoud me dat vaak er van gericht commentaar te geven. Maar dat is nu eenmaal hoe een forum werkt, het blijft vaak een hoop giswerk en verschillende meningen waar men zijn weg in moet vinden. De kweek maakt nu zijn grootste groeispurt, over een maand of wat neemt dat weer af en in de winter gebeurd er weinig. Voor mij is dat ook de tijd om dit wortelonkruid aan te pakken. Voor nu is het in ieder geval een indicator die aangeeft dat er genoeg voeding in je bodem zit. 👍 Quote De moestuin van Patrijs
Swa Geplaatst: 13 april 2023 Auteur Geplaatst: 13 april 2023 On 4/12/2023 at 10:43 AM, appelvrouw said: Ik vind trouwens niks heerlijkers bij wieden dan een lading kweek in een boomspiegel uittrekken, stukje voor stukje. Ieder zijn afwijking🦷 Wel... Als je nog eens naar iets heerlijks op zoek bent dan mag je gerust langskomen 🤠 On 4/12/2023 at 10:18 AM, Patrijs said: Waarom zou dat niet kunnen? Kweek is een heel ander beestje. Dat mag je 20 dagen na elkaar gaan afknippen tot tegen de grond het zal de 21ste ook weer boven staan als na de eerste knip. Als het snel ecologisch weg moet is de enige methode uitgraven en zeker alle wortels eruit halen. Veel erger als netels. Heb je toch een stukje wortel afgebroken waar een knoop aan zit? Pech want nu heb je 2 plantjes ipv één. Je kan dat ding zien groeien zo snel het gaat. In luchtige grond is dat uitgraven met veel geduld eventueel nog haalbaar. Omdat die wortels en uitlopers stevig zijn kunnen die met wat voorzichtigheid losgetrokken worden. Echter is dat in onze kleverige leemgrond een onbegonnen werk en moet je echt met een handschopje om de 3cm graven. On 4/12/2023 at 9:54 AM, MSDG said: permanent afdekken van de kweek voor een periode van minimaal 2 jaar Taai spul hé. Het is hier een ex-weide. De wandelpaden tussen de bedden staan nog vol grassen en kweek. Van daaruit loopt die kweek onuitputbaar door naar de bedden. Uiteindelijk is het ook veel werk om dat gras zo goed als wekelijks af te rijden, misschien toch eens nadenken om daar zwart loopzeil over te trekken voor een aantal jaren en daarna houtsnippers of zo. On 4/12/2023 at 11:08 AM, Patrijs said: Voor nu is het in ieder geval een indicator die aangeeft dat er genoeg voeding in je bodem zit. Veel groeit hier als gek omdat ik veel geluk heb en zo goed als ongelimiteerd aan paardenmest kan komen (zonder medicatie, zonder ontwormer, etc...). Ik moet me zelfs wat inhouden met dat spul, want te veel is ook niet goed natuurlijk. De tuin is inderdaad groot en best divers te noemen. Alles kan niet in één kéér, en dat is maar goed ook, beetje per beetje evolutie is ook plezier. We doen ons best om alles zo natuurlijk mogelijk te doen en vooral diervriendelijk. Als er van de 20 slaatjes uiteindelijk maar een paar in mijn bord geraken en de andere zijn voor de slakken opgevreten dan vind ik dat eigenlijk niet zo erg... zolang die slakken maar blijven delen met mij. De woelmuizen delen niet graag, die zijn echt altijd met alles weg, en wel op een paar dagen tijd. Die zijn dus niet welkom. De mollen maken gigantische hopen maar dat deert me niet echt, moet ik dat stuk niet meer beluchten. Quote
fre3ke Geplaatst: 14 april 2023 Geplaatst: 14 april 2023 Ik heb kweek maar ik vind het prima onder controle te houden. Ik trek hele pollen los met een drietand en gooi die op een hoop. Er liggen overal hopen in de tuin nu, maar daar binnenin is de kweek verteerd. Waar ik bezig ben geweest komt het niet terug of trek ik het makkelijk weer uit. Heet het niet chiendent omdat honden het eten als ze zich onwel voelen? Onze hond zat dan altijd zijwaarts erin te happen, en met veel moeite de sprieten in zijn mond rond te duwen. Ze hebben geen geschikt gebit om het te eten maar doen het toch.Er zit namelijk een sap in dat helpt bij spijsverteringsproblemen. Het werkt ook voor mensen: op een 'strootje' kauwen, vooral het zachte deel onderaan, en misselijkheid verdwijnt. Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 14 april 2023 Geplaatst: 14 april 2023 (aangepast) Ik heb zelf ook op verschillende plekken in de tuin kweekgras (gehad). Één stuk moestuin heb ik er permanent van kunnen ontdoen. Dat was wel een hele klus. Ik heb het helemaal handmatig nagelopen op wortels en die eruit gehaald. Ik denk tot ca 30 cm diep. Dat was echt een fikse klus maar op dat stuk is het nu drie jaar weg. In de voortuin heb ik ook kweek. Daar staan alleen ook veel vaste planten waardoor ik daarom heen moet werken. Na een eerste grote beurt haal ik daar nu 2x per jaar in een uurtje weg wat ik zie (incl zoveel mogelijk wortels) en dan blijft dat ook goed onder controle en wordt het langzaam iets minder. 14 april 2023 aangepast door Goudsbloempje2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.