Geplaatst: 13 maart 201213 j Ik heb een Jostabes gekregen, maar weet niet zo goed waar ik hem moet plaatsen. Het paarse rondje is de Josta, waar ik hem nu eerst heb neergezet. Maar toen las ik dat hij wel 2,5 meter hoog en 2,5 breed wordt... Is het niet mogelijk om hem enigszins klein te houden (aalbesstruik formaat)? Snoeien schijnt ook weer niet goed te zijn voor de Josta. Of kan ik wel zo snoeien dat hij enigszins in de omvang beperkt wordt?
Geplaatst: 13 maart 201213 j Ik denk dat die maten die jij noemt een beetje overdreven zijn hoor; zo groot heb ik ze nog nooit gezien. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 13 maart 201213 j Auteur Wat zijn wel normale maten dan? 1,5 x 1,5? En is het erg om ze eventueel op die hoogte te 'toppen'?
Geplaatst: 13 maart 201213 j Wat ik altijd aanbeveel bij bessen is om ze uit te leiden. Dit zorgt ervoor dat je altijd zeker bent dat de takken goed licht krijgen; en zorgt voor het makkelijk verjongen van een plant. Het is handig om doorlopend de takken te verjongen en zorgen dat 1 tak niet langer dan 3 a 4 jaar vruchten draagt. Als je het een struik laat worden zijn de zelfde dingen belangrijk: zorg dat de plant licht krijgt en verjong de takken om de paar jaar. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 13 maart 201213 j Hij groeid gewoon recht op, en zeker niet zo hoog, makkelijke struik wat je in de weg zet knip je weg,zelf snoei ik hem nog niet zijn ze nog te jong voor maar na 3-4 jaar lijkt mij ook wel tijd worden,Stekt ook super makkelijk. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 13 maart 201213 j Auteur Ok, ik ben gerustgesteld Hij blijft gewoon staan waar ik hem nu heb geplaatst. Bedankt!
Geplaatst: 13 maart 201213 j Ik heb dit week-end volwassen jostabessen gezien, en die waren echt wel indrukwekkend groot (groter dan 1,5 x 1,5). Mijn eerste reactie was "oei, ik ga een probleem hebben met de manier waarop ik mijn planten heb geplant". Maar ik vermoed dat snoeien niet zoveel kwaad kan, heeft uiteindelijk aardig wat weg van de zwarte bes dacht ik Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Geplaatst: 13 maart 201213 j Heb al 6 jaar josta bes .Maar niet 2 x1,5 ,bij ons zijn ze hoog 1,5xbr 1,00 Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 13 maart 201213 j Mijn Josta is helaas wel over de 2.20m hoog, zo breed als een zwarte of rode bes , alleen wel plat ( enigszins geleid ) Hij groeit wat wilder en forser dan een zwarte of rode bes ja. En inderdaad: verjongingssnoei toepassen ( wat frank zegt )
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.