Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo. Sinds vorig jaar zijn wij de trotse bezitters van een perenboompje. Nu kreeg het vorig jaar ook telkens vreemd gekrulde bladeren maar daar bleek luis in te zitten. Dat probleem heb ik geheel vriendelijk verholpen door met koud water de luizen weg te blazen😁. Even vol houden en dat probleem was weg. Maar nu verschijnen er weer van die rare bladeren. Zie foto’s. Wat kan dat zijn? En wat kan  er aan gedaan worden of is dit normaal? Het boompje doet het voor de rest prima en er hangen al beginnende vruchten in.IMG_4171.thumb.jpeg.593173e024329f676d26fcdbf4ea3045.jpegIMG_4169.thumb.jpeg.f9001d5a501ad559f3a26d866c604579.jpegIMG_4169.thumb.jpeg.f9001d5a501ad559f3a26d866c604579.jpegIMG_4168.thumb.jpeg.38836db85753d278d5d68a617d59010d.jpeg

IMG_4170.jpeg

Geplaatst:

Waarschijnlijk gewoon luis? Bij de perenboom in de achtertuin zitten op enkele scheuten ook zulke dichtgerolde bladeren. Rol je ze open dan zitten er groene bladluizen in. Worden nu overigens volop aangevallen door 2 stippelige en 7 stippelige lieveheersbeestjes. 

Mocht er een perzik naast of zowat tegen jouw perenboom staan, die zwaar aangetast is door de krulziekte. Dan kan de peer daar ook wat last van krijgen. Is bij een bevriende moestuinier gebeurd. Zijn twee perenbomen staan dichtbij een perzik met een zeer zware krulziekte aantasting en deze ziekte is nu ook op zijn perenbomen overgeslagen. Dat getuige de omkrullende jonge bladeren met rode blaren erop. Maar afgaande op jouw foto's lijkt het dit niet te zijn. 

Geplaatst:

Perenblad loopt altijd gekruld uit, dus dat is niet vreemd. De lichtgroene bladeren zijn ook erg zwak dus de zwarte randen zijn waarschijnlijk windschade, dit heb ik ook ieder jaar en het heeft de afgelopen weken natuurlijk af en toe best flink gewaaid. Aan al het goede blad eronder kan je zien dat dit boompje er weinig last van gaat hebben dus geen actie noodzakelijk. ;)

Geplaatst:

Ik zie wat zwarte randen zijn, zou ook wat lichte vorstschade bij de jonge bladeren kunnen zijn geweest dat nu pas zichtbaar wordt.

Ik zou me hier geen zorgen over maken.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:
  • Auteur

Ok gelukkig dank voor de snelle reacties 😁👍

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic