Jump to content

Aardbeiplanten bruine bladeren er af knippen

nick86

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb net 40 aarbeiplantjes gekocht. Deze zien er niet super goed uit. Tenminste sommige bladeren zijn bruin.

Bij het planten moet ik dan alle bruine blaadjes er afknippen?

Ik heb voor de zekerheid wat foto's gemaakt. Graag jullie mening.

2012031418454818681331748714.jpg

2012031418455321011331748734.jpg

2012031418460227691331748755.jpg

2012031418461883001331748774.jpg

Dank je!

Ik heb ze gister gehaald en ze gaan morgen de grond in! Morgen ga ik in het mooie weer even keihard aan het werk in de tuin! Heerlijk!

Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met uitlopers. Kun je dit duidelijk zien? Hoe zien ze er uit? Moet ik ze dan los knippen en verderop planten of eerst in een potje?

Uitlopers zijn er voorlopig nog niet, maar zo ziet een aardbei uitloper er uit:

aardbeien-vermeerderen-stekken-uitlopers.png

Als je de aardbeien in de volle grond heb zou ik die uitlopers gewoon laten zitten. Ik laat die gewoon wortelen en schep ze het jaar er na weg, dan zijn het volgroeide plantjes, is het simpelste

Je kan ze dacht ik ook wel afknippen en laten wortelen als ze al kleine wortelpuntjes hebben... Maar als je hem gewoon aan de moeder plant laat vast zitten ben je er zeker van dat het nieuwe plantje genoeg voeding zal krijgen en dan is de kans op mislukking dus bijna 0,0.

Let wel op; Uitlopers aan een plant vragen energie waardoor de aardbeien minder worden. Dus of je al je planten uitlopers moet laten behouden??

Ik ga nu m'n aardbeien planten die ik te veel heb tussen de struiken zetten. Daar zal ik inderdaad geen aardbeien kunnen oogsten, in ieder geval geen goede/lekkere, maar uitlopers maken kunnen ze daar ook goed. En die nieuwe plantjes (de uitlopers) kunnen dan uiteindelijk weer de oudere planten vervangen. Eigenlijk kan je 'n aardbeien plant na 3 jaar wel afschrijven, dan gaat de productie alweer achter uit.

Dank je Dennis! Ik ga er goed opletten.

Jorieke ik zal proberen 1 vraag per topic te maken en wat beter te zoeken haha.

Ik dacht juist meer in 1 topic te zetten zodat je niet te veel topics krijgt haha. Maar ik zal per vraag een topic maken

Bedankt!