Geplaatst: 20 mei 20232 j Ik heb een vraag: aangezien ik 1 constructie wil maken waaraan divers fruit kan groeien. De ruimte daarvoor is ongeveer 10 meter, zou zelfs 15 meter kunnen zijn, of eventueel worden, zodat er in de toekomst nog bij kan. In dit topic zag ik iets wat mij enorm aanspreekt, op mijn moestuin in het verleden had ik ook zoiets, maar dat had ik van oude bouwhekken gemaakt. Vraag: Hoe hoog is het verstandig om de eerste spandraad te zetten? Geeft een paar extra draden niet meer speelruimte om aan te binden? Hoeveel ruimte moet er tussen de draden? Wat is de dikte van de draden? Ik kom online op bouwmarkten alleen maar 2 mm tegen. En hoe hoog moet een constructie zijn? Kan dat ook gewoon 1,80 meter zijn bijvoorbeeld? Zijn er ook mensen die ervaring hebben met zo'n constructie gemaakt met planken op verschillende hoogtes? Alvast bedankt. Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht
Geplaatst: 20 mei 20232 j Je zou eventueel inspiratie op kunnen doen bij de volgende websites. https://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Snoeien/fruithaag https://www.fruitbomen.net/mobile/info.php?id=5 https://www.aatreeshop.nl/snoeipagina/fruitbomen-in-leivorm-snoeien/c-36 De eerste link geeft echt enorm veel nuttige informatie, je hebt ook nog een site waarbij je de geschikte fruitrassen kan vinden die dus makkelijker te leiden zijn. Zelf twijfel ik nog heel erg tussen laagstam bomen, of spillen die ik in leivorm ga vormen/snoeien.
Geplaatst: 20 mei 20232 j Dat zijn 5 vragen, hè 😀 Ik denk dat het allemaal afhankelijk is van wat je wilt leiden. Frambozen en bessen of kiwi's of druiven. Elk van deze heeft een eigen groeiwijze en gewicht. En dat er maar 1 ding vaststaat en dat is dat je de palen voldoende diep zet (of in cement). Ik zag op mijn moestuincomplex met regelmaat hele constructies die na een zomerstorm plat gingen. Dus zet je palen goed vast. Ik heb zelf een aantal constructies met waslijn en schroefogen of krammen tegen een muur of schutting. Waslijn is goedkoop, rekt soms wat na, maar dat kun je opnieuw strak trekken. Als je een losse constructie maakt kun je ook kiezen om eerst de bovenkant van de palen vast te zetten met latten (en waterpas). Dan kun je de palen ook niet naar elkaar toetrekken tijdens het spannen. Of je de planten wilt leiden langs draad of stokken maakt niet zoveel uit. Persoonlijk lijkt het gebruik van planken mij overbodig. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 22 mei 20232 j Auteur 'Dat zijn 5 vragen, hè 😀' @woldistel sorry, soms heb ik effe een zetje nodig 😇🤪 Het vastzetten komt wel goed: ervaring genoeg met schuttingen die omgewaaid zijn. Bedankt voor de tips. Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.