Geplaatst: 18 april 201213 j Ik ben een homeopatische Fries: in de verdunning.... Voorouders kwamen uit Grouw en Akkrum, maar dat is diverse generaties geleden... ah Jasmin, dat verklaart een hoop...het fryske bloed blijft stromen hé? Friezen kom je overal tegen! ik heb een tijdje actief 'over de hele wereld geluld' dmv het Internet. en zodra ik vertel dat ik Fries ben hoor ik negen van de tien keer dat één of andere voorvader van diegene ook fries was. en waar ik ook ter wereld op vakantie ben, ik hoor altijd wel ergens iemand fries praten tot nu toe ben ik ook nog nooit iemand tegen gekomen die niet op de een of andere manier trots op zijn friese afkomst is...(gek eigenlijk, je hebt tenslotte niet zelf uitgekozen in welke wieg je geboren bent... ) Persoonlijk heb ik liever de oprechte "stugheid" van een fries dan de joviale "je denkt toch niet dat je er ECHT bij hoort" houding van limburgers (en ik weet dat ik nu iedereen over 1 kam scheer en dat dat niet helemaal eerlijk is)Haha, ik kan zeggen dat ik dat ook liever heb...maar ik weet eigenlijk niet anders Friezen zijn stug, lomp, pijnlijk direct en niet diplomatiek. zeggen sommige 'buiten(fries)landers'voor mij zijn ze direct, eerlijk en lullen niet om de zaken heen....we zullen iemand misschien niet meteen op de koffie vragen, maar we zijn wél heel gastvrij....en als een fries aardig tegen je doet is dat ook gemeend. en er zal niet een andere reden achter zitten. nu kam ik ze allemaal ook over één kam natuurlijk...er zitten natuurlijk ook knap lastige knakkers bij. Maar volgens mij kun je wel zien/lezen dat ik ook een trotse fries ben
Geplaatst: 19 april 201213 j Mijn schoon familie is fries. Op familie weekenden zit ik er soms maar wat bij omdat er (onbewust) veel Fries word gesproken. Toch voel ik mij niet buiten gesloten en vind ik ze ook niet stug ofzo. Ik hoor er gewoon gelijk bij. Trouwens, zo langzamerhand begin ik dat fries wel te verstaan. Ondanks dat ik geen Fries ben, ben ik wel een geboren Hollander. Dus alle tradities die in Friesland bekend zijn, zijn ook mijn tradities, hun accent de mijne. Ik vind het leuk daar meer van te leren. Ik kan mij dus niet vinden in de verhalen dat Friesen stug zijn ofzo... Misschien komt dat door het feit dat ik ''mee genomen'' ben door mn vriend. Wie weet hoe ze op mij zouden reageren wanneer ik in mijn eentje door Grouw zou wandelen zonder dat we elkaar kenden... Alhoewel ik mij dat moeilijk kan voorstellen.De enige kant tekening die ik heb is dat sommige Friesen die ik ken neigen naar het verheerlijken van Friesland en ik ben daar, waarschijnlijk, te nuchter voor.Iedere streek heeft zijn gewoontes, tradities en accenten. Dat heeft zeker zijn charmes. In Friesland zijn ze er fanatiek in om die tradities in leven te houden en das maar goed ook. Niks is saaier dan een homogeen volk dunkt mij. Maar ik vind Friesland echt niet ''beter'' dan welke plek in Nederland, want ondanks al et mooie, zijn er overal ook nadelen, vast ook in Friesland.
Geplaatst: 19 april 201213 j Ja, elke streek of provincie heeft zijn eigen gewoontes en tradities.Ik vind alles even leuk, en Friesland niet leuker dan een ander. Wel vind ik het frappant dat "hollanders" tegen de tijd dat het flink gaat vriezen het helemaal hoog in de bol hebben over de elfstedentocht al was het "hun" feestje. En de rest van het jaar zijn we weer die stugge friezen... Heel apart vind ik dat.. Moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet warm of koud wordt van de elfstedentocht hoor.Boeit me geen zier. ( en dat voor een ras-echte Fries ) Zelf vind ik drenthe een mooie provincie.Had ik ook graag gewoond. Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Geplaatst: 19 april 201213 j Ja appart is dat. Als het 1 graadje vriest wordt er meteen op rtl shownieuws aan Piet Paulusma gevraagd: "En Piet, is de elfstedentocht al in zicht?" En dat terwijl het water nog vrolijk door de Bonkefeart kabbelt... Voor mij is Friesland een super provincie met een super voetbalclub (die met die gekke niertjes op de shirts ). Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
Geplaatst: 19 april 201213 j ja er zijn best wel verschillen per regio, maar dit heeft ook wel weer z'n charme Ik heb niks met dat ingeburgerd zijn enz. sinds Twente woon ik alweer 22 jaartjes in Friesland.Verschil vind ik wel dat we hier niet zo gauw van alles van iemand willen als het gaat om persoonlijk contact, niet direct te dichtbij en dat vind ik prima zo. Ieder op zijn eigen en van tijd tot tijd even los kunnen gaan als je dat zelf wilt. Mijn lijntjes met Twente heb ik natuurlijk wel met enige regelmaat. Zo heb ik morgen nog een 'traditionele' bruiloft in Overdinkel, even 'bijpraten'
Geplaatst: 19 april 201213 j haha, ja, dat elfsteden gebeuren vind ik ook humor...dat is bijna een fries feest voor de hollanders maar sneekweek ook toch?maar toch moet je ze beide eens meegemaakt hebben...als we er weer eentje hebben krijg ik waarschijnlijk het huis vol logees...ik zit hemelsbreed maar zo'n 500 meter van de finish aan de bonkevaart af en al die schaatsers hebben tenslotte een slaapplaats nodig! ik wil friesland niet (bewust) verheerlijken, maar dat mensen denken dat we stug zijn vind ik af en toe storend...het heeft zo'n negatieve klank! maar zoals ik al eerder zei, ik zit net zo lief in limburg...die zachte g pak ik snel op... ze hebben alleen geen zee...dat is een klein nadeeltje
Geplaatst: 20 april 201213 j Ik ben een homeopatische Fries: in de verdunning.... Voorouders kwamen uit Grouw en Akkrum, maar dat is diverse generaties geleden... ah Jasmin, dat verklaart een hoop...het fryske bloed blijft stromen hé? Friezen kom je overal tegen! ik heb een tijdje actief 'over de hele wereld geluld' dmv het Internet. en zodra ik vertel dat ik Fries ben hoor ik negen van de tien keer dat één of andere voorvader van diegene ook fries was. en waar ik ook ter wereld op vakantie ben, ik hoor altijd wel ergens iemand fries praten tot nu toe ben ik ook nog nooit iemand tegen gekomen die niet op de een of andere manier trots op zijn friese afkomst is...(gek eigenlijk, je hebt tenslotte niet zelf uitgekozen in welke wieg je geboren bent... ) Mijn moeder (meisjesnaam Fennema) doet ook aan stamboomonderzoek. Het schijnt dat die Friese voorouders een soort zeerovers waren, boefies dus... gewoon aan de kust vette schepen de verkeerde kant op lokken, buit binnenhalen en losgeld vragen.... Leuk dat soort verhalen.... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 21 april 201213 j Auteur @ eva: Het is ongeveer zo'n 10 a 12 jaar terug dat ik langs het kanaal, naar school fietste, erg leuk fiets tochtje. Maarja nu een auto, en woon een andere kant op.Friezen zijn helemaal niet stug, of is het een beetje lastig om dat over jezelf te zeggen??
Geplaatst: 22 april 201213 j zou dat raar zijn dan? ik denk er ook zo over hoe ben je in Hallum terecht gekomen?
Geplaatst: 23 april 201213 j @ eva: Het is ongeveer zo'n 10 a 12 jaar terug dat ik langs het kanaal, naar school fietste, erg leuk fiets tochtje. Maarja nu een auto, en woon een andere kant op.Friezen zijn helemaal niet stug, of is het een beetje lastig om dat over jezelf te zeggen?? Ik denk gewoon dat er per regio verschil is in mentaliteit.Veel van mijn familie woont in Noord Holland.Persoonlijk zou ik daar niet willen wonen en vind ik de mentaliteit daar nogal "ikkerig ".Tenminste..zo ervaar ik dat ( kan aan mij liggen hoor )Als ik bij familie ben gaat het (bijna) altijd alleen maar oven hun, hoe geweldig ze in hun werk zijn etc etc. je krijgt er bijna geen woord tussen en als dat zo is dan slaat het dood ( niet interessant genoeg.. )Toen ik nog klein was vroegen mijn opa en oma vaak of ik iets in het Fries wou zeggen.Zo`n hekel had ik daar aan!!we spraken immers geen Fries thuis! pff hield dan ook op met een paar woordjes.Mijn Fries is beter geworden sinds ik in winkels werk, maar nog niet foutloos hoor Ben en blijf een half-bloedje. Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Geplaatst: 23 april 201213 j hihi...ik kán fries spreken....maar omdat ik in zoveel hoeken van friesland gewoond heb is mijn fries een raar mengelmoesje geworden.dus ik spreek practisch nooit fries.wat wel gek is, is dat ik nooit door heb als mensen overschakelen op fries.ik versta het even goed als nederlands...
Geplaatst: 23 april 201213 j Auteur Had het nooit echt in het hoofd om in Hallum te wonen. Maar het huis trok me wel erg aan. Mooi grote achtertuin en het is een jaren 60 woning. dus helemaal verliefd. Bevalt me super goed in Hallum
Geplaatst: 25 april 201213 j Hallum is een leuk dorp...leuk dorpsfeest ook Blija NOT! het is alleen op de klei en ik heb gezworen dat ik nooit weer op de klei wil...de volgende keer de andere kant op...op het veen
Geplaatst: 11 mei 201213 j hihi...ik kán fries spreken....maar omdat ik in zoveel hoeken van friesland gewoond heb is mijn fries een raar mengelmoesje geworden.dus ik spreek practisch nooit fries. Fries is Fries, en dat telt. En zeker in dìt toppic Butter, brea en griene tsiis... Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
Geplaatst: 11 mei 201213 j ach, er schiet regelmatig wat fries door mijn nederlands hoor, dus ik ben het nog lange niet verleerd!
Geplaatst: 12 mei 201213 j ze hebben alleen geen zee...dat is een klein nadeeltje Maar met als watersportgebied onze maasplassen van in totaal ruim 3000 hectare hebben we jullie zee of die friese meren dan ook helemaal niet nodig. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 23 september 201213 j Hallo allemaal, sinds kort ook Fries om útens sinds ik in Duitsland woon...in afwachting van een huis met een tuin. Hoewel, om útens...ik woon nu in OstFriesland, dus nog altijd yn 't Heitelân...
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.