Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik wil een gedeelte van mij gras (ongeveer 100m2) als moestuin gaan gebruiken.

Nu dacht ik slim te zijn en heb het gras door de buurman met een frees achter de trekker laten omfrezen.

Helaas zit de grond nu vol met graspollen.

Had dus beter eerst kunnen spitten, maar ja das achteraf.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?

Is een kleinere frees een optie om die er een paar keer door te halen???

Andere ideeën hoor ik heel graag.

Groet,

Joost

Geplaatst:

Gewoon harken en de polletjes gras er uit harken/halen.De pollen op een hoop leggen/compost.Wij hebben gisteren ook gefreesd en daar lag ook gras op wij hebben het op deze manier gedaan.en nu het hele jaar goed schoffelen.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ja, dat is het verschil tussen zand of klei.

Ploegen met onze frees kan niet in de klei ,daarom alleen gefreesd.

We gaan meestal spitten en dan frezen. Maar wegens tijd tekort hebben we nu op deze manier gedaan. Maar manlief is nog stijf in de rug van gisteren

(frezen) nu veel schoffelen.de aardappelen en sjalotten zitten erin.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Het was zoals je zelf schrijft beter geweest om in plaatst van te frezen eerst te ploegen of diep te spitten. Dan een of enkele maanden rusten en dan frezen. In andere topics hier op het forum over grasgrond naar moestuingrond maken lees je ook wel dat men de toplaag gras er af haalt zodat je een soort graszoden overhoudt.

Positief is in ieder geval dat het gras kapot en los is. Nadeel is dat je de komende tijd druk bent het opkomende gras te verwijderen maar dat was ook zonder het onder frezen van het gras een van de taken in de moestuin geweest.

Een kleinere frees is in ieder geval geen oplossing. Mijn advies zou zijn om de pollen die direct onder het oppervlak liggen met de hand en met een hark te verwijderen. Daarna zal je het opkomende gras regelmatig moeten verwijderen, liefst een keer in de week. De bedden die je niet gebruikt kun je mulchen of met karton en compost bedekken (gebruik zoekfunctie forum) zodat het gras geen kans krijgt.

@jorieke en Thea: wij spitten/ploegen eerst, laten dan de vorst er over gaan en frezen dan om te zaaien, maar inderdaad kleigrond.

Geplaatst:

Misschien kan je met karton bedekken en dan door plantgaten heen planten. Alleen direct zaaien lijkt me dan een lastige. Misschien platselijk wat aarde/compost op het karton leggen en daarin zaaien.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Ik, en alle boeren hier spuiten het gras kapot, dan frezen ze het, eventueel mesten, en dan ploegen ze het land om, cultieveren en zaaien. Zo doe ik het ook.

Omdat het kan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...