Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kiemgroente


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik kiem nogal wat zaden in potjes en een kiemtorentje om ze lekker op brood te eten. Of over de sla. Ook taugé kiem ik zelf.

Nu dacht ik slim te zijn, en bij de chinese supermarkt een grote zak met mungbonen (zaden voor taugé) te kopen. Dit omdat ik zakjes van de zaadhandel in 2 keer leeg heb, en dat aardig duur wordt.

Maar die kiemen toch een stuk minder mooi! Zeker niet wit, en ook veel zaden gaan wat snotten en spoel ik dan maar weg. Ik lees net dat de zaden voor het kiemen vers en onbehandeld moeten zijn. En misschien zijn ze dat dan wel niet. Balen!

Heeft iemand hier op het forum wel eens taugé als plant gekweekt? Dat ga ik dan maar proberen, om zelf zaad te vangen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ja ik heb wel tauge gehad Is echt heel simpel. Gewoon in een beetje aarde en groeien maar.

 

Als je groente ed bij de supermarkt haalt, zijn ze vaak behandeld met stoffen die het kiemen juist tegengaan. Mensen vinden het blijkbaar prettig als hun knoflook en bonen niet uitlopen in de voorraadkast Maar goed dat werkt dus niet zo goed nee. Als je biologische koopt, zou het op zich wel goed moeten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Heb een tijdje geleden gekiemde taugé in de grond gestopt. van de 7 zijn er 2 in leven gebleven, daar zitten nu 2 blaadjes aan. Staat het grootste gedeelte van de dag in de schaduw. Kán taugé tegen ( veel ) zon? Zou het kunnen uitproberen maar ben wel zuunig op de 2 die over zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was ff zoeken naar mijn reakties over kiemgroentes maar ze staan in de andere topic hierover.

Hier groeit het goed. Afgelopen vrijdag "gezaaid" en inmiddels 5 dagen verder en eea. staat al mooi te groeien. Nu is mijn vraag, want oogsten is er nog niet bij, hoe lang duurt taugé erover om te kunnen oogsten en hoe lang staat er voor mosterdkers?

Ik heb overigens paarsachtige stengeltjes bij de taugé en de onderste blaadjes van de mosterdkers is ook paars. Is dat altijd zo?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mosterdkers is het meestal wel wat paarser.. taugé geen idee, staat het in aarde? misschien dat dat een reden is.. hier in het water is de onderkant van de taugé wit.

 

Ik heb nu denk iets van 30 zaailingen dus staan, beginnen al bijna aan hun 3de blaadje, zijn denk al 2 of 3 weken oud (!)

 

 

En wanneer oogsten? Wanneer jij wilt, zou denk voor een minimale lengte van 5cm gaan ofzo, maar als t wat langer word is t ook geen probleem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Rucola is ook lekker pittig...

En als je tauge wilt kweken, gewoon een handje papegaaienvoer ergens kopen voor enkele centen met wat van de taugebonen erin... Ik heb ze tussen keukenpapier laten kiemen en daarna in de grond gestopt... ze komen nu boven de grond...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 years later...

Taugé opgekweekt vanaf het warmte matje. +/- 5dagen oud. De helft is in de bami gegaan vandaag en de andete helft ingemaakt in zuur. 

Zaden van de toko, 500g 1,80€ elke dag goed spoelen met water. Ontkiem ratio, 99,5%, geen rotting, wel af en toe te droog gestaan. 

DSC_1201.JPG

aangepast door rorror
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...